Swarm en Cluster doorgronden geomagnetische stormen

donderdag, 16 december 2021 13:44

Het begrip "leven in een luchtbel" wordt meestal geassocieerd met negatieve connotaties, maar al het leven op aarde is afhankelijk van de veilige luchtbel die door ons magnetisch veld wordt gecreëerd. Begrijpen hoe dat veld ontstaat, hoe het ons beschermt en hoe het soms plaatsmaakt voor geladen deeltjes uit de zonnewind is niet alleen een kwestie van wetenschappelijk belang, maar ook een kwestie van veiligheid. Met behulp van informatie van ESA's Cluster- en Swarm-missies, in combinatie met metingen vanaf de grond, hebben wetenschappers voor het eerst kunnen bevestigen dat merkwaardig genaamde uitbarstende bulkstromen rechtstreeks verband houden met abrupte veranderingen in het magnetisch veld nabij het aardoppervlak, wat schade kan veroorzaken aan pijpleidingen en elektrische leidingen.

Zie de sterren bewegen rond het superzware zwarte gat van ons Melkwegstelsel Hot!

dinsdag, 14 december 2021 16:20

De Very Large Telescope Interferometer (VLTI) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft de ‘diepste’ en scherpste beelden tot nu toe gemaakt van de omgeving van het superzware zwarte gat in het centrum van ons Melkwegstelsel. De nieuwe beelden zoomen twintig keer verder in dan vóór de VLTI mogelijk was, en hebben astronomen op het spoor gebracht van een nooit eerder waargenomen ster nabij het zwarte gat. Door de baanbewegingen van de sterren in het Melkwegcentrum te volgen, heeft het team ook de meest nauwkeurige meting tot nu toe gedaan van de massa van het centrale zwarte gat.

Dochter van Alan Shepard gaat met Blue Origin de ruimte in Hot!

zaterdag, 11 december 2021 15:12

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Blue Origin heeft voor de derde maal mensen kortstondig in de ruimte gebracht met zijn New Shepard herbruikbare raket en bijhorende ruimtecapsule. Tijdens deze suborbitale ruimtevlucht werden zes mensen tot op een hoogte gebracht van 107 kilometer waarna de capsule veilig terugkeerde naar de aarde. Eén van de crewleden was de 74-jarige Laura Shepard Churchley, dochter van de eerste Amerikaan in de ruimte Alan Shepard. Daarnaast bevond zich aan boord van de New Shepard capsule ook de bekende Amerikaanse televisiepresentator en gewezen NFL-speler Michael Strahan.

New Shepard lanceeroverzicht Hot!

vrijdag, 10 december 2021 14:01

New Shepard is de naam van een herbruikbare raket en bijhorende capsule waarmee het ruimtevaartbedrijf Blue Origin mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte brengt. De New Shepard maakt tijdens een missie een suborbitale ruimtevlucht waarbij de bemanning gedurende enkele minuten in de ruimte verblijft waarna de capsule terugkeert naar de aarde. Deze raket en ruimtecapsule zijn door Blue Origin specifiek ontworpen voor ruimtetoerisme en kan ook gebruikt worden voor wetenschappelijke experimenten. Leer alles over de verschillende onbemande en bemande suborbitale ruimtevluchten van het ruimtevaartbedrijf Blue Origin dankzij dit handig overzicht!

Volgende week mogelijks meer dan 100 'vallende sterren' te zien! Hot!

donderdag, 09 december 2021 13:58

De maand december is niet enkel gekend om Kerstmis of oudejaarsavond maar het is ook de maand waarin we kunnen genieten van de prachtige Geminiden meteorenzwerm die we in de volksmond ook wel kennen als 'vallende sterren'. Onder kenners worden de Geminiden meteoren omschreven als één van de actiefste zwermen en ook één mooiste jaarlijks terugkerende meteorenzwermen die het zeker waard zijn om de koude nachten even te trotseren. Elk jaar zijn deze meteoren, ook gekend in de volksmond als 'vallende sterren', te zien tussen 9 en 19 december. Het hoogtepunt van deze jaarlijks terugkerende meteorenzwerm vindt dit jaar plaats in de nacht van maandag 13 op dinsdag 14 december 2021 en de omstandigheden zijn dit jaar bijzonder gunstig!

ESO-telescoop brengt planeet bij zwaarste sterrenpaar tot nu toe in beeld

woensdag, 08 december 2021 19:45

De Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft een opname gemaakt van een planeet die om b Centauri draait, een dubbelster die met het blote oog waarneembaar is. Dit is het heetste en zwaarste stersysteem tot nu toe waarbij een planeet is aangetroffen. De planeet is ontdekt op een afstand tot zijn ster die honderd keer zo groot is als de afstand tussen de zon en de planeet Jupiter. Sommige astronomen dachten dat er geen planeten konden bestaan rond sterren die zo zwaar en heet zijn, tot nu toe dan.

Twee Japanse ruimtetoeristen brengen bezoek aan ISS Hot!

woensdag, 08 december 2021 13:04

Op woensdag 8 december 2021 is vanop de Russische Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan een Sojoez raket gelanceerd met aan boord drie ruimtevaarders. Naast de Russische kosmonaut Alexander Misurkin bevonden zich aan boord van het Sojoez MS-20 ruimtevaartuig ook de twee Japanse ruimtetoeristen Yusaku Maezawa en Yozo Hirano. De Russische Sojoez raket vertrok om 09u38 Belgische tijd en koppelde zich zes uur later succesvol vast aan het Russische gedeelte van het internationale ruimtestation ISS. In tegenstelling tot andere bemande Sojoez ruimtemissies brengt de Sojoez MS-20 geen ruimtevaarders naar het ruimtestation voor een langdurige missie maar keren de Rus en de twee Japanners al na twaalf dagen terug naar de aarde.

Wat brengt 2022 op vlak van ruimtevaart? Hot!

dinsdag, 07 december 2021 10:29

In dit uitgebreid artikel bespreken we wat de belangrijkste gebeurtenissen zijn op vlak van ruimtevaart die we in 2022 mogen verwachten. Zo moeten er in 2022 opnieuw honderden Starlink satellieten van SpaceX in een baan om de aarde worden gebracht, bouwt China verder aan zijn ruimtestation en gaat Europa een ruimtesonde lanceren dat drie Jupitermanen moet bestuderen. Daarnaast gaat India in 2022 voor het eerst zijn zelf ontwikkelde bemande ruimtecapsule lanceren, gaat Rusland een onbemand ruimtetuig naar de maan brengen en gaan de Verenigde Staten voor het eerst het nieuwe Space Launch System (SLS) lanceren tijdens de Artemis 1 maanmissie. En alsof dat nog niet genoeg is, wil SpaceX in 2022 voor het eerst zijn Starship ruimtevaartuig in een baan om de aarde brengen. Leer alles over deze boeiende missies in dit uitgebreid overzicht!

Dit gebeurde vandaag in 1908

De Britse astronoom Philibert Jacques Melotte ontdekt een maan rond de planeet Jupiter die we vandaag de dag kennen als Pasiphaë. Deze maan zou een diameter hebben van ongeveer 58 kilometer en werd in 1975 genoemd naar Pasiphae uit de Griekse mythologie, de moeder van de Minotaurus. Omdat de maan vanaf de Aarde is ontdekt met behulp van sterke telescopen en de maan nooit is onderzocht door een ruimtesonde is er weinig over bekend.

M33 behoort samen met M31 en onze Melkweg tot de zogeheten 'Lokale Groep' . Dit is een cluster van een dertigtal sterrenstelsels waarvan ons Melkwegstelsel één van de grootste is.…