Maak kennis met de eerste Chinese Marsmissie: Tianwen-1 Hot!

donderdag, 11 juni 2020 19:10

Indien alles verloopt zoals gepland, gaat China in juli 2020 voor het eerst een onbemand ruimtetuig naar de planeet Mars sturen. Deze ambitieuze Chinese Marsmissie kreeg officieel de naam 'Tianwen-1' en bestaat uit een ruimtesonde en een lander met aan boord een robotwagen die het oppervlak van de 'rode planeet' moet verkennen en bestuderen. Met deze Tianwen-1 missie wil China vooral het oppervlak van de planeet Mars grondig bestuderen alsook aan de wereld tonen dat het op vlak van interplanetaire ruimtemissies even ver staat als de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA.

Europa maakt zich klaar voor belangrijke lancering Hot!

zondag, 07 juni 2020 19:31

Het Europese lanceerbedrijf Arianespace maakt zich momenteel klaar voor een belangrijke lancering. Zo wil het bedrijf op 21 juni 2020 (Belgische tijd) een Vega raket lanceren vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana met aan boord maar liefst meer dan 50 kleine satellieten in het kader van het Europese Small Spacecraft Mission Service (SSMS) programma. Het Small Spacecraft Mission Service (SSMS) programma wordt ondersteund door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA en de Europese Commissie en moet van Arianespace een belangrijke speler maken op vlak van het lanceren van kleine satellieten. Tijdens deze lancering moet de Vega raket ook twee Belgische satellieten in de ruimte brengen.

SpaceX bezorgt Rusland een kater Hot!

donderdag, 04 juni 2020 19:34

De succesvolle lancering van de eerste bemande Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX heeft niet enkel geschiedenis geschreven in de Verenigde Staten maar heeft ook Rusland voor een groot probleem gesteld. Zo bracht Rusland de afgelopen negen jaar met hun Sojoez ruimtecapsules tegen betaling Amerikaanse astronauten naar en van het internationale ruimtestation. Met de komst van de nieuwe Amerikaanse Crew Dragon ruimtecapsule dreigt Rusland nu een pak inkomsten te verliezen en wordt het nog maar eens duidelijk dat de Russische ruimtevaarttechnologie sterk verouderd is.

Fietsroute-app gebruikt de ruimte voor fietsers

woensdag, 03 juni 2020 11:14

Een navigatie-app die fietsers begeleidt op veiligere, aangenamere fietstochten zal later deze zomer worden gelanceerd, aangezien social distancing maatregelen meer fietsers aanmoedigen om de weg op te gaan. Ontwikkeld door het Londense bedrijf Beeline, maakt de app gebruik van ruimtedata en crowdsourced informatie om routesuggesties te genereren. Het kan worden verbonden aan een apparaat dat op het stuur van de fiets is bevestigd en dat eenvoudige aanwijzingen geeft.

Hete sterren worden geteisterd door reusachtige magnetische velden, zo blijkt uit ESO-data

maandag, 01 juni 2020 07:20

Astronomen die gebruik maken van telescopen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) hebben reusachtige vlekken ontdekt op de oppervlakken van extreem hete sterren die zich in sterrenhopen verschuilen. De sterren worden niet alleen geteisterd door magnetische vlekken, sommige produceren ook ‘supervlammen’, explosies van energie die enkele miljoenen keren heviger zijn dan vergelijkbare erupties op de zon.

Volg LIVE de koppeling van de eerste bemande Crew Dragon ruimtecapsule aan het ISS Hot!

zondag, 31 mei 2020 10:08

Na de geslaagde lancering op zaterdag 30 mei 2020 van de eerste bemande Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX moet deze nieuwe ruimtecapsule zich nu vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. Eén van de belangrijkste doelstellingen tijdens deze bemande testmissie is het koppelen van deze nieuwe ruimtecapsule met het internationale ruimtestation ISS zodat de twee astronauten, Bob Behnken en Doug Hurley, kunnen werken en leven aan boord van het ruimtestation. Deze belangrijke koppeling is voorzien voor 16u29 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze koppeling hier LIVE volgen!

SpaceX brengt voor het eerst mensen in de ruimte Hot!

zaterdag, 30 mei 2020 22:07

Na bijna negen jaar wachten zijn de Verenigde Staten er op zaterdag 30 mei 2020 opnieuw in geslaagd om astronauten op eigen kracht in de ruimte te brengen. Zo werden de twee NASA astronauten Doug Hurley en Bob Behnken aan boord van de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule met succes in een lage baan om de aarde gebracht met behulp van een Falcon 9 raket. Zowel de raket alsook de nieuwe ruimtecapsule werden ontwikkeld door het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX dat werd opgericht door Elon Musk. Op zondag 31 mei 2020 moet de Crew Dragon ruimtecapsule omstreeks 16u29 aankomen bij het internationale ruimtestation ISS om er zich vervolgens aan vast te maken.

Fotoreportage: Crew Dragon Demo-2 Hot!

zaterdag, 30 mei 2020 11:28

Op 30 mei 2020 willen de Verenigde Staten voor het eerst in lange tijd terug astronauten met eigen middelen in de ruimte brengen. Hiervoor ging de ruimtevaartorganisatie NASA in zee met het ruimtevaartbedrijf SpaceX van Elon Musk dat hiervoor de Crew Dragon ruimtecapsule ontwikkelde. Tijdens deze eerste bemande testvlucht moet de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule de astronauten Robert Behnken en Douglas Hurley naar het internationale ruimtestation ISS brengen. Ontdek via deze fotoreportage alles over deze belangrijke Amerikaanse bemande ruimtevlucht!

Geboortedag van de Amerikaanse astronoom Paul Willard Merrill. Als spectroscopist bestudeerde Merrill peculiaire sterren, vooral lang- periodieke variabele sterren. Hij onderzocht ook de interstellaire materie en voerde als een der eersten spectroscopie op infrarode golflengten uit. Zijn grootste ontdekking kwam net voor zijn pensioen toen hij de lijnen van technetium in de ster R And en andere sterren van het S-type ontdekte.

M38 is een mooie en grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) op slechts 2,5° van M36, een andere sterrenhoop in dit sterrenbeeld. Opvallend aan M38 is de vorm…