NASA's helikopter Ingenuity vliegt! Hot!

maandag, 19 april 2021 13:10

Op maandag 19 april 2021 is NASA's helikopter Ingenuity voor het eerst opgestegen vanop het Marsoppervlak. Omstreeks 12u45 Belgische tijd ontving NASA de data waarmee werd bevestigd dat de 1,8 kilogram zware helikopter met succes zijn eerste testvlucht had uitgevoerd boven de Jezero krater op Mars. Meteen daarna ontving NASA ook beelden afkomstig van de Marsrover Perseverance waarop duidelijk te zien is dat de kleine helikopter boven het Marsoppervlak vloog. Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid vloog een helikoptertje over het oppervlak van een andere planeet.

Volg LIVE de eerste vlucht van de Mars helikopter Ingenuity! Hot!

maandag, 19 april 2021 04:32

Nadat de Amerikaanse robotwagen Perseverance op 18 februari probleemloos landde op het oppervlak van de planeet Mars is het nu tijd voor een nieuwe mijlpaal. Zo wil NASA op maandag 19 april 2021 voor het eerst de kleine helikopter Ingenuity laten vliegen boven het Marsoppervlak. De mini-helikopter werd samen met de Marsrover Perseverance naar Mars gestuurd en werd op zaterdag 3 april door de Marsrover uitgezet op het Marsoppervlak. Volg via dit artikel LIVE de eerste vlucht van Ingenuity boven het Marsoppervlak.

NASA kiest SpaceX om maanlander te bouwen Hot!

zaterdag, 17 april 2021 13:44

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op vrijdag 16 april 2021 bekend gemaakt dat het SpaceX heeft gekozen voor de bouw van de nieuwe maanlander die astronauten binnen enkele jaren tot op het oppervlak van de maan moet brengen in het kader van het Artemis ruimteprogramma. De aankondiging was een grote opdoffer voor het raketbedrijf van Jeff Bezos, Blue Origin, dat eveneens een voorstel had ingediend voor het ontwerp en de bouw van de nieuwe generatie maanlander. Het contract voor de bouw van de nieuwe maanlander heeft een waarde van 2,89 miljard dollar en is een grote blijk van vertrouwen voor het SpaceX.

Beroemde snelle radioflits FRB20180916B laat zich nog net niet vangen Hot!

vrijdag, 16 april 2021 19:55

Twee internationale teams van astronomen (met aanzienlijke Nederlandse betrokkenheid) publiceren twee wetenschappelijke artikelen met nieuwe informatie over de beroemde snelle flitsende bron van radiostraling FRB20180916B. In een artikel in The Astrophysical Journal Letters meten zij bij de laagst mogelijke frequenties de straling van de uitbarstingen. En in Nature Astronomy onderzoeken ze de uitbarstingen in het grootst mogelijke detail. Hoewel de artikelen nieuwe informatie verschaffen, roepen ze ook nieuwe vragen op.

SpaceX gaat in april eerste Europeaan in de ruimte brengen Hot!

vrijdag, 16 april 2021 12:27

Indien alles verloopt zoals gepland gaat SpaceX in april 2021 opnieuw vier mensen in de ruimte brengen tijdens de SpaceX Crew-2 ruimtemissie. Tijdens deze tweede operationele bemande ruimtevlucht met een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX moeten twee Amerikaanse astronauten, een Japanse ruimtevaarder en ook een Europese ruimtevaarder naar het internationale ruimtestation ISS gebracht worden. Alle vier de bemanningsleden gingen eerder al de ruimte in en zijn bijzonder ervaren op vlak van langdurige ruimtemissies en ruimtewandelingen. De lancering van deze tweede missie uit NASA's Commercial Crew Program is voorzien voor 22 april 2021.

EHT-waarneemcampagne zwart gat M87* met 19 telescopen Hot!

donderdag, 15 april 2021 08:08

De Event Horizon Telescope-samenwerking heeft de gegevens vrijgegeven van 19 telescopen die het superzware gat in het centrum van sterrenstelsel M87 hebben waargenomen in dezelfde periode dat de gegevens voor het eerste beeld van M87* zijn verzameld. De Amsterdamse astrofysicus Sera Markoff is een van de coördinatoren van deze campagne. De data geven niet alleen inzicht in de manier waarop het zwarte gat de activiteit van M87 aandrijft, maar kunnen ook tests van Einsteins Algemene Relativiteitstheorie verbeteren. Het archief is nu toegankelijk voor de wetenschappelijke gemeenschap.

External Tank

De External Tank (ET) was de opvallende, bruin gekleurde brandstoftank onderaan een Amerikaanse Space Shuttle. Deze bijna 47 meter lange brandstoftank leverde tijdens de lancering vloeibare zuurstof en vloeibare waterstof aan de drie RS-25 raketmotoren van de orbiter. Ongeveer tien seconden nadat de RS-25 raketmotoren werden stopgezet met ontbranden, werd de External Tank afgestoten van de orbiter waarna deze in stukken uit elkaar viel boven de Indische Oceaan. Leer aan de hand van dit artikel alles over de reusachtige External Tank (ET).

Volg LIVE de lancering van Blue Origin's New Shepard NS-15 ruimtecapsule! Hot!

woensdag, 14 april 2021 11:52

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf Blue Origin plant op woensdag 14 april 2021 een belangrijke onbemande testvlucht met zijn New Shepard raket en ruimtecapsule. De New Shepard is een herbruikbare raket met bijhorende ruimtecapsule dat in de toekomst mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte moet brengen tijdens suborbitale ruimtevluchten. Deze 15de testvlucht dienst als generale repetitie voor de eerste bemande ruimtevlucht die gepland is voor later dit jaar. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt de Apollo 10 ruimtecapsule gelancerd met aan boord de Amerikaanse astronauten Thomas P. Stafford, John W. Young en Eugene A. Cernan. Deze ruimtevlucht was een generale repetitie voor de Apollo 11 missie en had als doel om de commandomodule en Maanlander met elkaar te koppelen in een baan om de Maan. De Maanlander daalde, met Cernan en Stafford, uiteindelijk ook af tot slechts vijftien kilometer boven het Maanoppervlak. Tijdens deze ruimtevlucht was er voor het eerst in de geschiedenis een live televisie-uitzending in kleur vanuit de ruimte. Foto: NASA