Astronomen ontdekken kleine 'ronddolende' planeet Hot!

donderdag, 29 oktober 2020 19:39

Een team van internationale astronomen, onder leiding van Poolse sterrenkundigen, hebben een 'ronddolende' planeet ontdekt in ons Melkwegstelsel die net zo zwaar zou zijn als de planeet Mars. Tot op heden is dit de kleinste 'rondzwevende' planeet die in ons Melkwegstelsel werd ontdekt. Deze bijzondere planeet kon worden ontdekt doordat deze vanaf de aarde gezien voor een verder weg staande ster langs bewoog.

Mogelijks veel meer water op de maan Hot!

maandag, 26 oktober 2020 13:23

Wetenschappers hebben ontdekt dat in de buurt van de polen op de maan mogelijk veel meer water opgeslagen is dan tot nu toe werd aangenomen. Dit 'maanwater' zou op onze galactische buur terug te vinden zijn in de vorm van ijs op plekken die zich al vele miljoenen jaren in de schaduw bevinden. Het zou niet alleen gaan om diepe inslagkraters maar ook om plekjes, zogeheten 'kuiltjes', waar zich ijs bevindt die misschien maar enkele centimeters diep zijn. Voor toekomstige bemande missies naar de maan is deze ontdekking van groot belang aangezien dit water kan gebruikt worden voor tal van toepassingen.

Maak je eigen ruimtemissie met LEGO!

zaterdag, 24 oktober 2020 14:03

In de ruimte vind je allerlei geweldige voertuigen, spannende missies, dappere onderzoekers en fascinerende nieuwe werelden waardoor dit voor kinderen de perfecte plek is om hun fantasie op los te laten. De avonturen beginnen hier op aarde, waar kinderen stations voor de missiecontrole en vluchtleiding kunnen bouwen, voordat ze raketten, shuttles en satellieten de ruimte in schieten. Wetenschap, avontuur, speelplezier, onderwijs: deze gebieden komen allemaal samen wanneer kinderen de ruimte invliegen om het onbekende te ontdekken met behulp van deze populaire en zeer educatieve LEGO ruimtevaart bouwdozen. Alvast veel bouw- en speelplezier!

Antisatellietwapens: ultieme oorlogvoering of nachtmerrie voor de ruimtevaart?

Het lijkt rechtstreeks uit een scenario van een James Bond-film te komen maar helaas is het realiteit. Zo bestaan er vandaag de dag wapens die specifiek werden ontwikkeld om satellieten in de ruimte vernietigen. De oorsprong van dergelijke wapens dateert uit de jaren '50 van de 20ste eeuw toen de Verenigde Staten en de toenmalige Sovjet-Unie hier interesse in toonden om hun superioriteit te bewijzen waarna ook andere landen als China en India dergelijke wapens ontwikkelden. Tot grote verbazing van heel wat wetenschappers en ruimtevaartorganisaties werden ook al enkele van deze wapens effectief gebruikt als test om satellieten in de ruimte te vernietigen. Dit leidde uiteindelijk al tot vele duizenden brokstukken ruimtepuin die ongecontroleerd in een baan om de aarde cirkelen.

Verbeterd model toont gammastraling en goud bij samensmeltende neutronensterren

donderdag, 22 oktober 2020 15:59

Een internationaal team van astrofysici onder Nederlandse leiding heeft met een verbeterd model aangetoond dat botsende neutronensterren gammastraling kunnen uitstoten. Oude modellen voorspelden dat niet en wankelden sinds de fusie van twee neutronensterren in 2017 waarbij gammastraling vrijkwam. De onderzoekers publiceren hun bevindingen in het vakblad The Astrophysical Journal.

OSIRIS-REx heeft vanavond een afspraak met planetoïde Bennu Hot!

dinsdag, 20 oktober 2020 17:27

Indien alles probleemloos verloopt, moet op dinsdagavond 20 oktober 2020 de Amerikaanse ruimtesonde OSIRIS-REx kleine stukjes ruimterots en gruis 'opzuigen' van de planetoïde Bennu. De afgelopen maanden bracht de OSIRIS-REx ruimtesonde de planetoïde uitgebreid in kaart waarna deze nu op dinsdagavond 20 oktober 2020 (Belgische tijd) zal afdalen tot op enkele meters hoogte boven het oppervlak van de ruimterots. Dit risicovol manoeuvre speelt zich al op een afstand van ongeveer 330 miljoen kilometer van de aarde en verloopt geheel automatisch. Deze belangrijke gebeurtenis is LIVE te volgen via dit artikel!

Rusland gaat tegen 2026 herbruikbare raket ontwikkelen

zondag, 18 oktober 2020 11:39

De Russische ruimtevaartorganisatie Roscosmos heeft afgelopen week bekend gemaakt dat het tegen 2026 een tweetraps raket gaat ontwikkelen waarvan de onderste trap herbruikbaar is. Deze nieuwe raket, die de naam 'Amur' kreeg, vertoont veel gelijkenissen met de Falcon 9 raket van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX en zal gelanceerd worden vanop de Vostochny Cosmodrome. Rusland wil met deze nieuwe Amur raket op termijn de concurrentie aangaan met SpaceX dat sinds 2015 gebruik maakt van herbruikbare rakettrappen.

Maak kennis met de James Webb Space Telescope Hot!

Na vele jaren van uitstel lijkt het er in 2021 dan toch eindelijk te komen. Dan moet de lang verwachte opvolger van de succesvolle Hubble Space Telescope, de James Webb Space Telescope, eindelijk in de ruimte gebracht worden. De James Webb Space Telescope is een optische infraroodtelescoop met een hoofdspiegel die een diameter heeft van 6,5 meter waarmee astronomen onder andere licht willen opvangen van sterren en sterrenstelsels die kort na de oerknal werden gevormd. Deze ambitieuze ruimtetelescoop werd ontworpen en gebouwd door NASA met belangrijke bijdragen van Europa (ESA) en Canada (CSA).

Dit gebeurde vandaag in 1981

De Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt vanuit het Lowell Observatory de planetoïde 5500 Twilley. Deze planetoïde draait tussen de planeten Mars en Jupiter in een baan om de Zon en heeft een helderheid van magnitude 13,5.

M80, ook gekend als NGC 6093, is een kleine bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). De bolhoop meet slechts 5' in diameter, hoewel hij in werkelijkheid ongeveer even groot…