Leer aan de hand van deze filmpjes alles over de James Webb Space Telescope! Hot!

vrijdag, 24 december 2021 04:56

Eind 2021 wordt 's werelds grootste ruimtetelescoop in de ruimte gebracht door een Europese Ariane 5 raket. Deze 13 miljard euro dure ruimtetelescoop heeft een gewicht van 6,5 ton en beschikt over een spiegel die 6,5 meter groot is en bestaat uit 18 hexagonale segmenten. Met de JWST willen wetenschappers infrarood licht in de ruimte waarnemen met een gevoeligheid die 100 keer groter is dan de Hubble Space Telescope. Astronomen hopen met de James Webb Space Telescope onder andere dan ook de eerste sterrenstelsels na de oerknal te zien. Leer aan de hand van deze filmpjes alles over de James Webb Space Telescope!

ESO-telescopen helpen bij opsporing van grootste groep solitaire planeten tot nu toe Hot!

donderdag, 23 december 2021 07:27

Solitaire planeten zijn moeilijk vindbare kosmische objecten met massa’s die vergelijkbaar zijn met die van de planeten in ons zonnestelsel, maar die niet in een baan om een ster draaien: ze zwerven vrij rond. Tot nu toe waren er niet veel bekend, maar een team van astronomen heeft, met behulp van gegevens van verschillende telescopen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) en andere faciliteiten, minstens zeventig nieuwe solitaire planeten in ons Melkwegstelsel ontdekt.

Crew Dragon lanceeroverzicht

woensdag, 22 december 2021 07:47

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX ontwikkelde in het kader van het Commercial Crew Program de Crew Dragon ruimtecapsule. Dit ruimtevaartuig kan verschillende ruimtevaarders naar het internationale ruimtestation ISS brengen en wordt daarnaast ook gebruikt voor commerciële ruimtevluchten waarbij mensen tegen betaling een tijd lang in een baan om de aarde verblijven. Elke Crew Dragon ruimtecapsule wordt in de ruimte gebracht met behulp van een Falcon 9 raket van SpaceX en kan meerdere malen opnieuw gebruikt worden. Leer alles over de verschillende bemande ruimtevluchten met de Crew Dragon ruimtecapsule van het ruimtevaartbedrijf SpaceX dankzij dit handig overzicht!

LauncherOne lanceeroverzicht

dinsdag, 21 december 2021 19:43

LauncherOne is een zogeheten 'air-launched' raket die ontwikkeld werd door het ruimtevaartbedrijf Virgin Orbit. In tegenstelling tot andere draagraketten wordt de LauncherOne raket niet gelanceerd vanop een lanceerbasis maar wel vanonder de vleugel van een aangepaste Boeing 747 dat de raket eerst tot op een hoogte brengt van ongeveer elf kilometer. LauncherOne werd speciaal ontworpen om kleine satellieten zoals 'cubesats' met een maximaal gewicht van 500 kilogram in een lage baan om de aarde te brengen. De LauncherOne raket werd in mei 2020 voor het eerst gelanceerd en zal in de toekomst vanop verschillende locaties op aarde in de lucht gebracht worden. Leer alles over de verschillende lanceringen van de commerciële LauncherOne raket van het ruimtevaartbedrijf Virgin Orbit dankzij dit handig overzicht!

James Webb Space Telescope is klaar voor zijn lancering Hot!

zaterdag, 18 december 2021 21:57

De James Webb Space Telescope is op 17 december 2021 op de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana met succes bovenop de Ariane 5 raket geplaatst. Hierdoor is de gigantische ruimtetelescoop klaar voor zijn lancering op 25 december 2021. Op dinsdag 21 december zal men tijdens een 'final readiness review' beslissen of de lancering van de ruimtetelescoop groen licht krijgt of niet. Een dag later moet de Ariane 5 raket uiteindelijk naar het lanceerplatform worden gebracht. De telescoop is gebouwd door NASA, het Europees ruimtevaartagentschap ESA en het Canadese ruimtevaartagentschap CSA en is de grootste ruimtetelescoop ooit die de ruimte wordt ingestuurd.

Parker Solar Probe 'raakt' voor het eerst de zonneatmosfeer aan Hot!

vrijdag, 17 december 2021 10:19

Voor het eerst in de geschiedenis heeft een ruimtevaartuig de zon aangeraakt. NASA's Parker Solar Probe is nu door de bovenste atmosfeer van de zon - de corona - gevlogen en heeft daar monsters genomen van deeltjes en magnetische velden. De nieuwe mijlpaal betekent een grote stap voor Parker Solar Probe en een grote sprong voorwaarts voor de zonnewetenschap. Net zoals de landing op de maan wetenschappers in staat stelde te begrijpen hoe de maan is gevormd, zal het aanraken van het materiaal waarvan de zon is gemaakt wetenschappers helpen cruciale informatie te ontdekken over onze naaste ster en haar invloed op het zonnestelsel.

Swarm en Cluster doorgronden geomagnetische stormen

donderdag, 16 december 2021 13:44

Het begrip "leven in een luchtbel" wordt meestal geassocieerd met negatieve connotaties, maar al het leven op aarde is afhankelijk van de veilige luchtbel die door ons magnetisch veld wordt gecreëerd. Begrijpen hoe dat veld ontstaat, hoe het ons beschermt en hoe het soms plaatsmaakt voor geladen deeltjes uit de zonnewind is niet alleen een kwestie van wetenschappelijk belang, maar ook een kwestie van veiligheid. Met behulp van informatie van ESA's Cluster- en Swarm-missies, in combinatie met metingen vanaf de grond, hebben wetenschappers voor het eerst kunnen bevestigen dat merkwaardig genaamde uitbarstende bulkstromen rechtstreeks verband houden met abrupte veranderingen in het magnetisch veld nabij het aardoppervlak, wat schade kan veroorzaken aan pijpleidingen en elektrische leidingen.

Zie de sterren bewegen rond het superzware zwarte gat van ons Melkwegstelsel Hot!

dinsdag, 14 december 2021 16:20

De Very Large Telescope Interferometer (VLTI) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft de ‘diepste’ en scherpste beelden tot nu toe gemaakt van de omgeving van het superzware zwarte gat in het centrum van ons Melkwegstelsel. De nieuwe beelden zoomen twintig keer verder in dan vóór de VLTI mogelijk was, en hebben astronomen op het spoor gebracht van een nooit eerder waargenomen ster nabij het zwarte gat. Door de baanbewegingen van de sterren in het Melkwegcentrum te volgen, heeft het team ook de meest nauwkeurige meting tot nu toe gedaan van de massa van het centrale zwarte gat.

Dit gebeurde vandaag in 1983