NASA selecteert nieuwe missie om stormen te bestuderen

vrijdag, 12 november 2021 07:39

NASA heeft een nieuwe aardwetenschappelijke missie geselecteerd die het gedrag van tropische stormen en onweersbuien zal bestuderen, inclusief hun invloed op weer- en klimaatmodellen. De missie wordt een verzameling van drie zogeheten 'SmallSats', die in nauwe coördinatie vliegen, genaamd Investigation of Convective Updrafts (INCUS), en zal naar verwachting in 2027 worden gelanceerd als onderdeel van NASA's Earth Venture Program.

Zwart gat verstopt zich in sterrenhoop buiten ons Melkwegstelsel Hot!

donderdag, 11 november 2021 18:45

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) hebben astronomen een klein zwart gat buiten ons Melkwegstelsel weten op te sporen, door te kijken naar hoe het de beweging van een ster in zijn nabijheid beïnvloedt. Het is voor het eerst dat deze detectiemethode is gebruikt om een zwart gat buiten ons Melkwegstelsel te ontdekken. De methode zou van cruciaal belang kunnen zijn voor het opsporen van verborgen zwarte gaten in de Melkweg en in nabije sterrenstelsels, en zou licht kunnen werpen op de manier waarop deze geheimzinnige objecten ontstaan en evolueren. Het pas ontdekte zwarte gat hield zich schuil in NGC 1850, een verzameling van duizenden sterren op ongeveer 160.000 lichtjaar afstand in de Grote Magelhaense Wolk, een klein buurstelsel van de Melkweg.

Volg LIVE de lancering van de SpaceX Crew-3 bemande ruimtevlucht! Hot!

woensdag, 10 november 2021 08:52

In de nacht van woensdag 10 op donderdag 11 november 2021 gaan de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA samen met SpaceX voor de vierde maal ruimtevaarders in de ruimte brengen met behulp van een Falcon 9 raket en de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule. Dit wordt de derde officiële bemande ruimtevlucht in het kader van het Amerikaanse Commercial Crew Program. Aan boord bevinden zich vier ruimtevaarders waaronder de Europese astronaut Matthias Maurer. Van de vier bemanningsleden ging slechts één Amerikaanse ruimtevaarder eerder al eens de ruimte in. Wegens slechte weersomstandigheden werd deze lancering al enkele malen uitgesteld. De lancering is voorzien voor 04u03 Belgische tijd (11 november). Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Eerste Chinese vrouwelijke ruimtewandeling vanuit Chinees ruimtestation Hot!

maandag, 08 november 2021 11:15

Op zondag 7 november 2021 hebben twee Chinese ruimtevaarders een ruimtewandeling uitgevoerd vanuit het Chinese Tiangong ruimtestation. Onder de twee ruimtevaarders bevond zich ook de vrouwelijke 'taikonaute' Wang Yaping die hierdoor de eerste Chinese vrouw werd die een ruimtewandeling heeft uitgevoerd. De twee Chinese ruimtevaarders verbleven meer dan zes uur buiten het Tiangong ruimtestation dat in april 2021 in de ruimte werd gebracht en de volgende jaren verder zal uitgebreid worden met nieuwe modules. Dankzij deze historische ruimtewandeling treed Wang Yaping in de voetsporen van de Russische kosmonaute Svetlana Savitskaya en de Amerikaanse astronaute Kathryn Sullivan.

Ruimtevaart doorheen de geschiedenis

Al eeuwen lang droomt de mens er van om de aarde te verlaten en nieuwe werelden te ontdekken. Toch heeft het geduurd tot 1957 eer de mens voor het eerst een object in een baan om onze planeet bracht en tot 1961 eer de mens zelf zijn eerste stapjes zette in 'de ruimte'. Vandaag de dag leven en werken verschillende mensen permanent in een baan om de aarde en is ruimtevaart onmisbaar geworden in onze moderne technologische maatschappij. In dit artikel wordt aan de hand van een uitgebreide tijdlijn een overzicht gegeven van alle belangrijke mijlpalen en verwezenlijkingen uit zowel de bemande alsook de onbemande ruimtevaart.

Nieuwe ESA-documentaire Melt toont de gevolgen van klimaatsverandering Hot!

zaterdag, 06 november 2021 07:44

Gletsjers over de hele wereld hebben in een halve eeuw meer dan negen biljoen ton ijs verloren. Hoe zullen de gletsjers er de komende decennia uitzien? "Alles hangt af van wat de mens nu doet op het gebied van broeikasgasemissies", zo luidt de boodschap van een wetenschapper tijdens een door ESA geleide expeditie naar de Gorner gletsjer in Zwitserland, een van de grootste ijsmassa's in de Alpen.

Astronomen doen verste detectie van fluor in een sterren-vormend sterrenstelsel

zaterdag, 06 november 2021 07:17

Een nieuwe ontdekking werpt licht op de manier waarop fluor, een element dat als fluoride in onze botten en tanden zit, in het heelal wordt geproduceerd. Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) een partner is, heeft een team van astronomen dit element ontdekt in een sterrenstelsel dat zo ver weg is, dat het licht er meer dan twaalf miljard jaar over heeft gedaan om ons te bereiken. Het is voor het eerst dat fluor in zo’n ver sterren-vormend sterrenstelsel is waargenomen.

De mooiste poollicht foto's! Hot!

Poollicht behoort tot één van de mooiste natuurfenomenen die we op aarde kunnen zien. Dit prachtig kleurrijk lichtverschijnsel aan de nachtelijke hemel wordt veroorzaakt door geladen deeltjes afkomstig van de zonnewind waarbij deze deeltjes de atmosfeer indringen via het aardmagnetisch veld naar de polen en daarbij botsen op deeltjes in onze atmosfeer waarbij energie vrijkomt onder de vorm van licht. Op het noordelijk halfrond heet dat fenomeen het noorderlicht (Aurora Borealis) en op het zuidelijk halfrond, het zuiderlicht (Aurora Australis). Dankzij deze fotocollage kan u de mooiste foto's bewonderen van het prachtige poollicht dat vaak te zien is in vele landen op de hoge breedtegraad en iets zeldzamer op de gemiddelde breedtegraad waar Nederland en België deel van uitmaken. Alvast veel kijkplezier!

De Zwitserse astronoom Paul Wild ontdekt de planetoïde 1866 Sisyphus. Deze tien kilometer grote planetoïde is de grootste van de Apollo groep en kruist de baan van de Aarde. Haar grootte is te vergelijken met de vermoedelijke doorsnede van de meteoriet die de Chicxulubkrater in Mexico veroorzaakte. Foto: Valérie Chételat