China lanceert eerste module voor nieuw ruimtestation Hot!

donderdag, 29 april 2021 08:15

In de nacht van 28 op 29 april 2021 heeft China met succes de eerste module in de ruimte gebracht van een nieuw Chinees ruimtestation. De 'Tianhe' module werd met behulp van een krachtige Long March 5B raket probleemloos in een lage baan om de aarde gebracht vanop Wenchang lanceerbasis op het eiland Hainan. Deze eerste module heeft een gewicht van 22 ton en moet de basis vormen van een nieuw Chinees ruimtestation dat binnen enkele jaren zal bestaan uit verschillende modules, onbemande cargomodules en bemande Shenzhou ruimtevaartuigen. In juni 2021 moeten Chinese ruimtevaarders voor het eerst een bezoek brengen aan de nieuwe Tianhe module.

Apollo 11 astronaut Michael Collins overleden Hot!

woensdag, 28 april 2021 19:39

De Amerikaanse astronaut Michael Collins, die deel uitmaakte van de legendarische Apollo 11 ruimtemissie, is op 90-jarige leeftijd overleden. Michael Collins was tijdens de Apollo 11 missie piloot van de Apollo commandomodule en zette zelf geen voet op de maan. Na zijn carrière als astronaut maakte Michael Collins deel uit van de regering van president Nixon en werd hij directeur van het National Air and Space Museum in Washington D.C.

Nieuwe telescoop op ESO’s La Silla-sterrenwacht zal aarde helpen beschermen tegen gevaarlijke planetoïden Hot!

dinsdag, 27 april 2021 12:12

Als onderdeel van de wereldwijde inspanning om objecten in de buurt van de aarde op te sporen en te herkennen, is op de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili de Test-Bed Telescope 2 (TBT2) van het Europese ruimteagentschap ESA in gebruik genomen. Samen met zijn evenknie op het noordelijk halfrond zal de TBT2 de hemel nauwlettend afspeuren naar planetoïden die een bedreiging kunnen vormen voor onze planeet. Daarbij zullen hardware en software worden getest die voor een toekomstig netwerk van telescopen zijn bedoeld.

Volg LIVE de lancering van een Delta IV Heavy raket! Hot!

maandag, 26 april 2021 15:31

Op maandag 26 april 2021 gaan de Verenigde Staten voor de dertiende keer een krachtige Delta IV Heavy raket lanceren. Tijdens deze missie moet de meer dan 730 ton zware raket de NROL-82 spionagesatelliet voor het Amerikaanse National Reconnaissance Office (NRO) in de ruimte brengen. Na deze lancering zal de Delta IV Heavy raket nog driemaal gelanceerd worden waarna deze raket niet meer zal gebruikt worden. De lancering is voorzien voor 22u39 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

De Orbiter

Het belangrijkste onderdeel van het Amerikaanse Space Shuttle programma was ongetwijfeld de zogeheten 'orbiter', ook wel het 'ruimteveer' genoemd. Hierin bevond zich de ruimtemissie de bemanning. In de orbiter bevond zich ook een grote laadruimte waarin satellieten, een wetenschappelijk labo, onderdelen voor een ruimtestation of wetenschappelijke experimenten konden worden ondergebracht. Alles samen gingen vijf Amerikaanse orbiters de ruimte in waarvan met twee tragische ongevallen gebeurden waarbij de crews om het leven kwamen. De orbiter werd door NASA ontworpen als een ruimtevliegtuig aangezien dit na zijn verblijf teruggleed naar de aarde als een zweefvliegtuig. Leer aan de hand van dit artikel alles over het Amerikaanse ruimteveer.

Astronomen zien eerste hint van silhouet gespaghettificeerde ster

zaterdag, 24 april 2021 10:16

Sinds een paar decennia zien astronomen vanuit zwarte gaten uitbarstingen komen van elektromagnetische straling. Ze gingen er vanuit dat die afkomstig zijn van uit elkaar getrokken sterren, maar ze hebben nooit het silhouet gezien van de daadwerkelijke materiële slierten. Een groep onderzoekers, waaronder Giacomo Cannizzaro en Peter Jonker van SRON/Radboud Universiteit, heeft nu voor het eerst spectrale absorptielijnen waargenomen van de slierten van een gespaghettificeerde ster.

Reuzenplaneet op enorme afstand rond zon-achtige ster stelt astronomen voor raadsel

dinsdag, 20 april 2021 09:48

Een team van sterrenkundigen onder leiding van wetenschappers van de Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam heeft via directe beeldvorming een reuzenplaneet ontdekt op enorme afstand van een zon-achtige ster. Waarom die planeet zo zwaar is en hoe die daar verzeild is geraakt, is nog een raadsel. De onderzoekers publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

Volg LIVE de lancering van de SpaceX Crew-2 bemande ruimtevlucht! Hot!

dinsdag, 20 april 2021 07:35

Op vrijdag 23 april 2021 gaan de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA samen met SpaceX voor de derde maal ruimtevaarders in de ruimte brengen met behulp van een Falcon 9 raket en nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule. Dit wordt de tweede officiële bemande ruimtevlucht in het kader van het Amerikaanse Commercial Crew Program. Aan boord bevinden zich vier ruimtevaarders waaronder de Europese astronaut Thomas Pesquet. De lancering is voorzien voor 11u49 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt de Apollo 10 ruimtecapsule gelancerd met aan boord de Amerikaanse astronauten Thomas P. Stafford, John W. Young en Eugene A. Cernan. Deze ruimtevlucht was een generale repetitie voor de Apollo 11 missie en had als doel om de commandomodule en Maanlander met elkaar te koppelen in een baan om de Maan. De Maanlander daalde, met Cernan en Stafford, uiteindelijk ook af tot slechts vijftien kilometer boven het Maanoppervlak. Tijdens deze ruimtevlucht was er voor het eerst in de geschiedenis een live televisie-uitzending in kleur vanuit de ruimte. Foto: NASA