UFO waarnemingen

Je hoort wel vaker verhalen van UFO waarnemingen, zijn die waarnemingen wel echt of zijn het grappenmakers die dit rondvertellen, we zoeken het even uit.

Mysterie: Verminkte kadavers

Over de gehele wereld zijn verminkte kadavers gevonden, op zich misschien niet zo erg, maar in welke staat deze dieren gevonden zijn is toch zeer merkwaardig. De meeste dieren missen meestal een oog, de geslachtsdelen en andere organen. Wat opmerkelijk is aan de dieren is dat er geen enkel bloedspoor te vinden is.

Astronomie doorheen de geschiedenis

Astronomie is een zeer oude wetenschap. Zo bestond astronomie al in het oude Egypte, Sumerië, India en China. Terwijl de mens zich in het prille begin enkel maar bezighield met de bewegingen van objecten langs de hemel groeide astronomie vandaag de dag uit tot een snel evoluerende wetenschap die niet enkel door professionelen wordt beoefend maar ook door duizenden amateur-sterrenkundigen. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste gebeurtenissen en ontdekkingen in de wereld van de sterrenkunde.

Wat zijn zwarte gaten?

Een zwart gat is een gebied van ruimte-tijd waaruit niets kan ontsnappen, zelfs licht kan er niet uit ontsnappen. Aangezien een lichaam in een kleiner en kleiner volume wordt verpletterd, worden de gravitatiekrachten, en de vluchtsnelheid groter. Uiteindelijk wordt een punt bereikt waarbij zelfs licht, dat bij 300 000 kilometer per seconde (186 duizend mijlen per seconde) reist, niet snel genoeg meer is om te ontsnappen. Op dit punt kan niets meer ontsnappen aangezien niets sneller dan licht kan reizen. Dit is uiteindelijk een zwart gat.

Einde van een ster

Iedereen hoorde wel al eens van zwarte gaten of rode reuzen of neutronensterren of… Dit zijn allemaal mogelijke eindstadia van sterren. Het eindstadium van een ster hangt bijna volledig af van zijn massa. Zo zullen zware sterren heel andere gedaantes aannemen dan lichte sterren. Een ster bereikt zijn eindstadium wanneer de brandstof in de ster opgebruikt is. In het begin is die brandstof waterstof, dan helium, en nog later de zwaardere elementen. Dit proces duurt tot de ster niet genoeg hitte meer produceert om voor kernreacties te zorgen. Dat is het moment waarop een ster 'sterft'.

Een Amerikaanse Redstone-Sparta raket brengt vanop de Woomera lanceerbasis in Australië de eerste Australische satelliet genaamd WRESAT in de ruimte. Deze kleine kunstmaan had een gewicht van 45 kilogram en werd ontwikkeld om nieuwe technologieën te testen. WRESAT brandt na een succesvolle missie op 10 januari 1968 op in de atmosfeer van de Aarde. Dankzij deze geslaagde missie wordt Australië de zevende natie ter wereld dat een satelliet in een baan om de Aarde heeft.

M65, M66 en NGC 3628 zijn drie spiraalstelsels in het sterrenbeeld Leo (Leeuw) die vlak bij elkaar liggen. De eerste twee worden gescheiden door slechts 21'. Samen vormen deze drie…