SpaceShipOne: het begin van de commerciële ruimtevaart

SpaceShipOne (SS1) is een particulier experimenteel ruimtevaartuig dat in 2004 de befaamde Ansari X Prize won. Dit was het eerste privé ruimtevaartuig dat binnen twee weken twee succesvolle bemande ruimtevluchten uitvoerde. Het kleine ruimtetuig werd ontwikkeld door de Mojave Aerospace Ventures joint venture zonder enige tussenkomst van de overheid.

Een overzicht van alle meteoorzwermen met een ZHR vanaf 2

Hieronder vindt u een lijst van meteoorzwermen met een zenithale uurfrequentie vanaf 2.

Mysterie: Is ons zonnestelsel een buitenbeentje? Zijn we dan toch alleen in het heelal?

Ons zonnestelsel zou wel eens een buitenbeentje in het heelal kunnen zijn. En wel omdat ons stelsel zich op een totaal andere manier gevormd zou hebben als de rest. Planeten zoals de aarde zouden erg zeldzaam kunnen zijn en dus ook de kans op het ontstaan van leven elders in het heelal.

Vergelijking tussen zonnefilter en projectiemethode

Voor het waarnemen van de Zon bestaan er verschillende manieren. Zo hebben we de projectiemethode en de zonnefilter. Maar welke is het meest geschikt voor u, of uw telescoop? Spacepage zocht het voor u uit en onderzocht de verschillen.

Vergelijking tussen een azimuthale en een equatoriale telescoopmontering

Elke telescoop heeft een montering, maar welke is nu het best geschikt voor u en wat zijn de grote verschillen? Spacepage zocht het even voor u uit en noteerde de voor- en nadelen van een equatoriale en een azimuthale opstelling.

De planetaire nevel NGC 1535 in het sterrenbeeld Eridanus is van magnitude 9.6. Deze nevel is opgebouwd uit een heldere kleine ring met daarrond een halo. In grote instrumenten heeft…