Volg LIVE de lancering Blue Origin's New Shepard ruimtecapsule! Hot!

donderdag, 14 januari 2021 07:43

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf Blue Origin plant op donderdag 14 januari 2020 een nieuwe onbemande testvlucht met zijn New Shepard raket en ruimtecapsule. De New Shepard is een herbruikbare raket met bijhorende ruimtecapsule dat in de toekomst mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte moet brengen tijdens suborbitale ruimtevluchten. Tijdens deze 14de testvlucht zal zich aan boord van de capsule een dummy genaamd 'Mannequin Skywalker' bevinden. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

ALMA neemt een botsend sterrenstelsel waar dat het vermogen om sterren te vormen kwijtraakt

maandag, 11 januari 2021 17:06

Sterrenstelsels beginnen te ‘sterven’ wanneer ze stoppen met het vormen van nieuwe sterren, maar tot nu toe was het begin van dit proces bij een ver sterrenstelsel nog nooit duidelijk gezien. Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) een partner is, hebben astronomen nu een sterrenstelsel waargenomen dat bijna de helft van zijn sterren-vormende gas heeft uitgestoten. De lozing van gas voltrekt zich verrassend snel: met het equivalent van 10.000 zonnen per jaar. Het onderzoeksteam denkt dat deze spectaculaire ontwikkeling in gang is gezet door een botsing met een ander sterrenstelsel.

Hoe kan je hoeken meten aan de sterrenhemel? Hot!

Eén van de moeilijkste zaken in de sterrenkunde is ongetwijfeld afstanden schatten en uitleggen tussen hemelobjecten zoals de sterren of de maan. Een goede oplossing hiervoor is hoeken bepalen zoals bijvoorbeeld de hoek van de horizon tot aan het zenit (het punt aan de sterrenhemel boven je hoofd) die 90 graden bedraagt. Om deze hoekdiameters eenvoudig en snel te kunnen inschatten, gebruiken amateurastronomen hiervoor hun hand en/of vingers als meetlat. Leer aan de hand van dit artikel alles over eenvoudig hoeken meten aan de sterrenhemel met behulp van de handtechniek.

Fotoreportage: SpaceX Crew-1 Hot!

zondag, 10 januari 2021 11:26

NASA en SpaceX brachten in november 2020 voor het eerst vier ruimtevaarders naar het internationale ruimtestation ISS tijdens de eerste operationele ruimtevlucht uit het Commercial Crew Program (SpaceX Crew-1). Aan boord van de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX bevonden zich de drie Amerikaanse astronauten Michael Hopkins, Victor Glover en Shannon Walker en de Japanse ruimtevaarder Soichi Noguchi. De vier crewleden werden op 16 november 2020 vanop het Kennedy Space Center in de ruimte gebracht met een Falcon 9 raket van SpaceX. Ontdek via deze fotoreportage alles over deze belangrijke Amerikaanse bemande ruimtevlucht!

Volg LIVE de lancering van de Türksat 5A satelliet Hot!

woensdag, 06 januari 2021 16:30

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op 8 januari 2020 de Türksat 5A communicatiesatelliet in de ruimte brengen. Deze 3,5 ton zware Turkse communicatiesatelliet moet vanop Cape Canaveral in de ruimte gebracht worden met behulp van een krachtige Falcon 9 raket van SpaceX. Dit is de 104de lancering van een Falcon 9 raket en de 50ste keer dat SpaceX een onderste rakettrap van een Falcon 9 hergebruikt. De lancering is voorzien voor 02u28 Belgische tijd (8 januari). Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Het heelal is bijna 14 miljard jaar oud

woensdag, 06 januari 2021 09:04

Nieuwe waarnemingen met de Atacama Cosmology Telescope (ACT) in het noorden van Chili hebben aangetoond dat het heelal 13,77 miljard jaar oud is. Dit resultaat komt overeen met eerdere onderzoeken van de Europese satelliet Planck die tussen 2009 en 2013 de kosmische achtergrondstraling bestudeerde. Ondanks deze nieuwe resultaten blijft de discussie over de leeftijd bestaan aangezien deze gegevens niet overeen komen met metingen die eerder gemaakt werden met behulp van de Hubble ruimtetelescoop.

Recordaantal ufo-meldingen in België in 2020 Hot!

maandag, 04 januari 2021 18:26

2020 zal in de archieven van het Belgisch UFO-meldpunt geboekstaafd staan als een uitzonderlijk druk jaar. Nooit eerder kwamen er sinds de oprichting van het meldpunt in 2007 zoveel meldingen binnen. In 2020 noteerden we 446 meldingen. M.a.w. een stijging van 64% in vergelijking met 2019 toen er 272 observaties gemeld werden. Voornamelijk in de maanden maart en april zagen we een uitzonderlijke toename van het aantal meldingen. De lockdown en de vele Starlink satellieten hebben hier ongetwijfeld iets met te maken.

Arianespace brengt Franse militaire satelliet in de ruimte

dinsdag, 29 december 2020 19:36

Vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana, Zuid-Amerika, heeft een Russische Sojoez raket met succes een Franse militaire satelliet in de ruimte gebracht. Tijdens deze missie werd de Franse CSO-2 spionagesatelliet succesvol in een baan om de aarde gebracht. Deze lancering was meteen ook de 114de en laatste lancering van 2020.

Tijdens een oefening breekt er brand uit aan boord van de Apollo 1 ruimtecapsule die zich op dat moment bovenop een Saturn IB raket op lanceerplatform 34 op het Kennedy Space Center bevindt. De drie astronauten Virgil Grissom, Ed White en Roger B. Chaffee Piloot komen hierbij om het leven. Men veronderstelt dat de brand werd veroorzaakt door een vonk ergens in de 50 kilometer lange bedrading aan boord van de ruimtecapsule. Dit leidde tot een snelle verbranding in de met zuivere zuurstof onder druk gevulde cabine. Voor het Apollo Maanprogramma was dit tragisch ongeluk een grote tegenslag met als resultaat dat het ambitieuze ruimteprogramma maandenlang stil lag. Foto: NASA