Lancering James Webb Space Telescope opnieuw uitgesteld

zondag, 19 juli 2020 12:41

De lancering van NASA's nieuwste ruimtetelescoop, de James Webb Space Telescope, is opnieuw uitgesteld met een half jaar. Zo is de lancering nu voorzien voor 31 oktober 2021. De extra vertraging is te wijten aan de gevolgen van de coronacrisis alsook aan bijkomende technische problemen die NASA wil eerst wil oplossen. De James Webb Space Telescope (JWST) is de meest complexe ruimtetelescoop ooit gebouwd. Deze 8,8 miljard dollar dure ruimtetelescoop had oorspronkelijk al in 2007 al in de ruimte moeten gebracht worden maar dit werd omwille van een nieuw ontwerp en technische obstakels steeds uitgesteld.

De eerste beelden van de telescoop EUI zijn vrijgegeven Hot!

donderdag, 16 juli 2020 19:16

De eerste beelden gemaakt door de telescoop EUI aan boord van de ruimtemissie Solar Orbiter zijn vrijgegeven. Het EUI instrument onder Belgische leiding, ontdekt kampvuren op de Zon. De beelden zaten meteen juist. De beelden van de hoge resolutie camera waren zo ongelooflijk scherp dat het te mooi leek om waar te zijn. De ontlading was enorm, zeker omdat dit de allereerste ruimtemissie is waarvan de instrumenten noodgedwongen vanuit ieders kot werden getest omwille van de COVID19-pandemie.

Volg LIVE de lancering van de Hope Mars Mission! Hot!

maandag, 13 juli 2020 22:13

In de zomer van 2020 worden opnieuw enkele belangrijke ruimtetuigen gelanceerd richting de 'rode planeet'. Eén van deze nieuwe Marsverkenners is de Hope Mars Mission en werd ontwikkeld en gebouwd door de Verenigde Arabische Emiraten. Deze Arabische Marsverkenner zal op zondag 19 juli 2020 in ruimte gebracht worden met behulp van een Japanse H-2A raket. De lancering is voorzien voor 23u58 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

De mooiste foto's van komeet NEOWISE (C/2020 F3) Hot!

zaterdag, 11 juli 2020 13:19

Kometen zijn één van de mooiste maar vaak ook zeldzaamste astronomische verschijnselen die de mens vanop de aarde kan waarnemen. Momenteel kunnen we vanop heel wat plaatsen op aarde de prachtige komeet NEOWISE (C/2020 F3) waarnemen die op 27 maart 2020 werd ontdekt met behulp van de Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE). Op 3 juli 2020 bereikte deze komeet zijn dichtste punt bij de zon waarna deze steeds helderder en beter zichtbaar werd vanop aarde. In dit artikel kan u een overzicht bekijken van de mooiste foto's van de komeet NEOWISE (C/2020 F3). Alvast veel kijkplezier!

Volg LIVE de lancering van de Starlink 9 missie! Hot!

woensdag, 08 juli 2020 09:09

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op zaterdag 11 juli 2020 opnieuw 57 Starlink satellieten in de ruimte brengen. Al deze satellieten worden gelanceerd met behulp van een Falcon 9 raket vanop het Kennedy Space Center in Florida. Naast de 58 Starlink satellieten worden er tijdens deze lancering ook twee commerciële aardobservatiesatellieten gelanceerd in opdracht van BlackSky Global. Starlink is het ambitieuze maar veel besproken project van SpaceX waarmee het bedrijf aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden. De lancering is voorzien voor 16u54 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Gaat komeet NEOWISE (C/2020 F3) voor spektakel zorgen? Hot!

vrijdag, 03 juli 2020 15:13

Amateurastronomen en astrofotografen hebben de volgende weken opnieuw iets om naar uit te kijken. Zo volgen astronomen van over de hele wereld de komeet NEOWISE (C/2020 F3) die volgens sommigen na zijn periheliumpassage op 3 juli 2020 wel eens met het blote oog zichtbaar zou kunnen zijn. Tot op heden toont de komeet nog geen sporen van fragmentatie en wordt deze steeds helderder. Toch is het steeds afwachten of ook deze komeet zijn passage langs de zon zal overleven en of deze niet plots in helderheid afneemt.

Astronomen zien onverwacht molecuul in atmosfeer exoplaneet

woensdag, 01 juli 2020 14:59

SRON-astronomen hebben de aanwezigheid van aluminiumoxide (AlO) gevonden in het spectrum van exoplaneet WASP-43b. Dit komt als een verrassing omdat verwacht wordt dat aluminiumoxide (AlO) verscholen zit in de lagere atmosferische lagen. Het is pas de tweede keer dat astronomen het molecuul in de atmosfeer van een exoplaneet waarnemen.

Een kosmisch mysterie: ESO-telescoop registreert de verdwijning van een zware ster