Chrysalis, de verloren maan die Saturnus zijn ringen gaf Hot!

zaterdag, 17 september 2022 09:05

Ringen komen vaak voor rond planeten in het zonnestelsel, maar de dramatische ringen van Saturnus hebben astronomen lang verbaasd, net als de steile helling van de ringen en de rotatieas van de planeet ten opzichte van zijn baan om de zon. Wetenschappers tonen nu aan dat de ringen en de schuine stand nauw met elkaar verbonden zijn, en dat de sleutel ligt bij een voormalige maan van Saturnus die zo'n 160 miljoen jaar geleden uiteengereten werd om de ringen te vormen.

De klok zetten op een stellaire explosie

dinsdag, 13 september 2022 19:47

Hoewel astronomen de brokstukken van tientallen geëxplodeerde sterren in de Melkweg en nabijgelegen sterrenstelsels hebben gezien, is het vaak moeilijk om de tijdlijn van de ondergang van de ster te bepalen. Door de spectaculaire resten van een supernova in een naburig sterrenstelsel met NASA-telescopen te bestuderen, heeft een team van astronomen genoeg aanwijzingen gevonden om de klok terug te draaien.

James Webb Space Telescope fotografeert voor het eerst direct een exoplaneet Hot!

dinsdag, 06 september 2022 11:08

Voor het eerst hebben astronomen met behulp van NASA's James Webb-ruimtetelescoop een directe foto gemaakt van een planeet buiten ons zonnestelsel. De exoplaneet is een gasreus, wat betekent dat hij geen rotsachtig oppervlak heeft en dus niet bewoonbaar zou kunnen zijn. Het beeld, gezien door vier verschillende lichtfilters, laat zien hoe de krachtige infrarode blik van Webb gemakkelijk werelden buiten ons zonnestelsel kan vastleggen, en wijst de weg naar toekomstige waarnemingen die meer informatie dan ooit tevoren zullen onthullen over exoplaneten.

Volg LIVE de lancering van de eerste Artemis missie naar de maan! Hot!

woensdag, 31 augustus 2022 06:47

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat op zaterdag 3 september 2022 voor de eerste maal een nieuwe SLS raket lanceren richting de maan. De lancering had normaal op 29 augustus moeten gebeuren maar werd toen uitgesteld omwille van een technisch probleem met één van de raketmotoren. Tijdens deze onbemande Artemis 1 missie moet de nieuwe Orion ruimtecapsule tot in een lage baan om de maan worden gebracht waarna deze veilig moet terugkeren naar de aarde. Deze eerste lancering van het nieuwe Amerikaanse Space Launch System (SLS) is ongetwijfeld één van de belangrijkste gebeurtenissen in 2022 op vlak van ruimtevaart. Met deze nieuwe raket en bijhorende ruimtecapsule willen de Verenigde Staten in de nabije toekomst terug mensen naar de maan brengen. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Leer alles over de drie mannequins aan boord van de Orion ruimtecapsule! Hot!

maandag, 29 augustus 2022 08:54

Drie geïnstrumenteerde mannequins/poppen vastgebonden in stoelen op NASA's Orion ruimtevaartuig in afwachting van liftoff op de eerste vlucht van de enorme Space Launch System raket zal helpen ingenieurs evalueren van de menselijke ervaring voor toekomstige astronauten reizen naar de maan. De drie mannequins, één draagt een Orion-astronautenruimtepak en twee anderen in liggende passagiersstoelen, werden onlangs geïnstalleerd in de drukcabine van het Orion-ruimtevaartuig in het Vehicle Assembly Building op het Kennedy Space Center in Florida.

Leer hier alles over de SLS maanraket en de Orion ruimtecapsule! Hot!

zondag, 28 augustus 2022 19:29

De Verenigde Staten willen binnen enkele jaren met het ambitieuze Artemis ruimteprogramma opnieuw mensen tot op het oppervlak van de maan brengen. Om mensen en materiaal tot bij de maan te kunnen brengen bouwde NASA samen met enkele industriële partners vele jaren lang aan een nieuwe maanraket die de naam 'Space Launch System' (SLS) kreeg. Bovenop de SLS maanraket bevindt zich de Orion ruimtecapsule die in de nabije toekomst ruimtevaarders tot in een baan om de maan moet brengen. Dankzij dit artikel kan u alles leren over de technische gegevens van de nieuwe SLS maanraket alsook de bijhorende Orion ruimtecapsule!

James Webb Space Telescope detecteert koolstofdioxide in de atmosfeer van een exoplaneet Hot!

donderdag, 25 augustus 2022 16:40

De James Webb-ruimtetelescoop heeft het eerste duidelijke bewijs voor koolstofdioxide in de atmosfeer van een planeet buiten het zonnestelsel vastgelegd. Deze waarneming van een gasreuzenplaneet die rond een zonachtige ster draait op 700 lichtjaar afstand, biedt belangrijke inzichten in de samenstelling en vorming van de planeet. De bevinding, die is geaccepteerd voor publicatie in Nature, biedt aanwijzingen dat Webb in de toekomst wellicht kooldioxide kan detecteren en meten in de dunnere atmosferen van kleinere rotsachtige planeten.

Deze satellieten reizen mee naar de maan tijdens de Artemis 1 missie Hot!

woensdag, 24 augustus 2022 15:24

Tijdens de onbemande Artemis 1 missie naar de maan zullen zich aan boord van de nieuwe SLS raket ook tien kleine satellieten bevinden. Al deze kleine satellieten werden geselecteerd in het kader van NASA's Next Space Technologies for Exploration Partnerships programma en zijn elk niet veel groter dan een schoendoos. Deze zogeheten 'cubesats' zullen gebruikt worden voor diverse wetenschappelijke onderzoeken en werden ontwikkeld door verschillende universiteiten en ruimtevaartagentschappen. Leer aan de hand van dit artikel alles over de cubesats die meereizen naar de maan tijdens de Artemis 1 ruimtemissie!

Dit gebeurde vandaag in 1990