Een overzicht van alle meteoorzwermen met een ZHR vanaf 2

Hieronder vindt u een lijst van meteoorzwermen met een zenithale uurfrequentie vanaf 2.

Mysterie: Is ons zonnestelsel een buitenbeentje? Zijn we dan toch alleen in het heelal?

Ons zonnestelsel zou wel eens een buitenbeentje in het heelal kunnen zijn. En wel omdat ons stelsel zich op een totaal andere manier gevormd zou hebben als de rest. Planeten zoals de aarde zouden erg zeldzaam kunnen zijn en dus ook de kans op het ontstaan van leven elders in het heelal.

Vergelijking tussen zonnefilter en projectiemethode

Voor het waarnemen van de Zon bestaan er verschillende manieren. Zo hebben we de projectiemethode en de zonnefilter. Maar welke is het meest geschikt voor u, of uw telescoop? Spacepage zocht het voor u uit en onderzocht de verschillen.

Vergelijking tussen een azimuthale en een equatoriale telescoopmontering

Elke telescoop heeft een montering, maar welke is nu het best geschikt voor u en wat zijn de grote verschillen? Spacepage zocht het even voor u uit en noteerde de voor- en nadelen van een equatoriale en een azimuthale opstelling.

Dit gebeurde vandaag in 1938

De Amerikaanse astronoom Seth Barnes Nicholson ontdekt vanop het Mount Wilson Observatory in Californië de Jupitermaan Carme. Deze maan heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 23 kilometer en werd vernoemd naar Carme uit de Griekse mythologie, de moeder van Britomartis van wie Zeus de vader was. Doordat Carme enkel werd onderzocht met telescopen op Aarde en er nog geen ruimtetuigen langs vlogen, is er weinig bekend over deze kleine maan.

M9 is een zeer geconcentreerde en heldere bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager) gevuld met zwakke sterren. Doordat dit object zich dicht bij de Melkweg bevindt, wordt het gedeeltelijk…