Mysterie: Is ons zonnestelsel een buitenbeentje? Zijn we dan toch alleen in het heelal?

Ons zonnestelsel zou wel eens een buitenbeentje in het heelal kunnen zijn. En wel omdat ons stelsel zich op een totaal andere manier gevormd zou hebben als de rest. Planeten zoals de aarde zouden erg zeldzaam kunnen zijn en dus ook de kans op het ontstaan van leven elders in het heelal.

Vergelijking tussen zonnefilter en projectiemethode

Voor het waarnemen van de Zon bestaan er verschillende manieren. Zo hebben we de projectiemethode en de zonnefilter. Maar welke is het meest geschikt voor u, of uw telescoop? Spacepage zocht het voor u uit en onderzocht de verschillen.

Vergelijking tussen een azimuthale en een equatoriale telescoopmontering

Elke telescoop heeft een montering, maar welke is nu het best geschikt voor u en wat zijn de grote verschillen? Spacepage zocht het even voor u uit en noteerde de voor- en nadelen van een equatoriale en een azimuthale opstelling.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA