Waterraketten optimaliseren door de vorm van de raket en vinnen

Een naakte raket kan goed gelanceerd worden, echter zal deze in de lucht beginnen tuimelen met als gevolg dat de raket belemmert wordt om nog hoger te kunnen gaan. Als een raket recht de lucht ingaat zonder dat deze tuimelt zal de raket veel stabieler en hoger gaan. Het gebruik van vinnen en het voorzien van een kleine massa aan de neus van de raket kan meer aërodynamische stabiele raketten maken die recht de lucht ingaan zonder te tuimelen en in een goede richting vliegen.

Astrofotografie met een webcam

Wanneer we meer willen doen met de sterrenhemel dan enkel de Melkweg fotograferen met een digitaal fototoestel kunnen we ons ook toeleggen op astrofotografie met behulp van een webcam. Deze vorm van astrofotografie is minder bekend en populair maar biedt daarom niet minder mogelijkheden. Zo kan je met een webcam die gekoppeld wordt aan een telescoop mooie opnamen maken van het maanoppervlak en de planeten. Vaak is dit voor velen de eerste stap in de richting van semi- en professionele astrofotografie. Leer via dit artikel alles over astrofotografie met behulp van een webcam.

Fotograferen van zon, maan en planeten

De eenvoudigste manier op de objecten in ons zonnestelsel te fotograferen is nog altijd met een klassieke (spiegelreflex)camera, zowel digitaal als met film.

Kijker en montering voor planeten-, zon- en maanfotografie

De meeste amateur-astronomen die in het bezit zijn van een camera willen wel eens proberen om aan astrofotografie te doen. Meestal beginnen ze met samenstanden van planeten, de schijngestalten van de Maan en andere opnames zonder telescoop. Wanneer men ook een telescoop heeft kan men de schijngestalten van Venus, wolkenbanden op Jupiter, de ringen van Saturnus en talloze maankraters op de gevoelige plaat (letterlijk of figuurlijk) vastleggen.

De twee Amerikaanse astronomen Alan Hale en Thomas Bopp ontdekken de komeet Hale-Bopp. De komeet was in 1997 gedurende lange tijd (18 maanden) met het blote oog zichtbaar en is wellicht hierdoor de meest geobserveerde komeet van de 20ste eeuw.

M37, ook gekend als NGC 2099, is een grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) dat een 500-tal leden telt. De leeftijd van deze sterrenhoop, die zich op een…