Mysterie: Is water wel nodig?

Miljarden dollars worden jaarlijks in het onderzoek naar buitenaards leven gepompt. Maar zijn ze wel van enig nut? Professor Steven Benner, die tevens mee de ontwerpen voor de volgende generatie Marssondes maakt voor NASA, zegt dat leven makkelijk zonder water kan bestaan. In het de uitgave van december 2004 van "Current Opinion in Chemical Biology" beschrijven hij en zijn collega's de manier waarop organismen kunnen overleven in exotische omgevingen zoals die kunnen voorkomen op Titan.

Jiuquan Satellite Launch Center

De Jiuquan lanceerbasis bevindt zich in de Chinese Gansu provincie en is de oudste Chinese lanceerbasis. Vanop deze plaats werden ondermeer de eerste Chinese kunstmanen gelanceerd alsook de eerste Chinese ruimtevaarder. De Jiuquan Satellite Space Centre bevindt zich in de Gobi woestijn op ongeveer 1 600 kilometer van de Chinese hoofdstad Peking.

Kennedy Space Center

Het Kennedy Space Center (KSC) in Florida is ongetwijfeld de meest gekende lanceerbasis ter wereld. Het is de belangrijkste en grootste Amerikaanse lanceerbasis en van hieruit vertrokken in het verleden alle Amerikaanse bemande ruimtemissies. Het complex bevindt zich vlakbij de stad Titusville en is ongeveer 55 bij 10 kilometer groot. De lanceerbasis is gelegen in een natuurgebied en werd in 1949 opgericht door de toenmalige Amerikaanse president Harry S. Truman als testterrein voor raketten.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA