Planetoïdengroepen

Er zijn vele planetoïdengroepen te vinden in ons zonnestelsel. Naast de grote asteroïdengordel tussen de planeten Mars en Jupiter vinden we ook groepen in de omgeving van de Aarde , Mars of zelfs in de buurt van Neptunus. In dit artikel overlopen we de diverse groepen van planetoïden
die zich in ons zonnestelsel begeven.

Welke namen krijgen planetoïden?

Een nieuw ontdekte planetoïde krijgt een voorlopige benaming dat bestaat uit het jaar van ontdekking en een alfanumerieke code (bijvoorbeeld 2002 AT4). Eens de baan ervan bevestigd is, krijgt het een nummer en later kan het ontdekte hemellichaam eventueel ook een naam krijgen (zoals 433 Eros). De oude benamingsmethodes gebruikten haken rond het getal. Vandaag de dag laat men de haken en het nummer gewoon vallen zodat enkel de naam gebruikt wordt.

Ontdekken van planetoïden

Astronomen kennen vandaag het dag het bestaan van meer dan 300 000 asteroïden of planetoïden. De kans is groot dat er op dit ogenblik eentje ontdekt wordt, maar wat hebben we nodig om deze merkwaardige objecten te ontdekken? Hoe deed men dit vroeger en hoe doet men het nu? In dit artikel proberen we u mee te nemen in de boeiende wereld van de ontdekkingen...

Apollo 16

De Apollo 16 missie was de tiende bemande ruimtevlucht uit het Apollo Maanprogramma en zou de vijfde ruimtevlucht worden waarbij men een landing op het oppervlak van de Maan zou maken. Gezagvoerder gedurende deze missie was John W. Young die op dat moment één van de meest ervaren astronauten was. Hij had eerder al drie ruimtevluchten gemaakt (Gemini 3, Gemini 10 en Apollo 10) en zou later de eerste ruimtevlucht uitvoeren met een Amerikaanse Space Shuttle. Young werd bijgestaan door Thomas Mattingly die piloot van de Apollo commando module was en Charles Duke die piloot van de maanlander was. Op 16 april 1972 werd vanop het Kennedy Space Center in Florida de krachtige Saturn V raket gelanceerd met bovenop de Apollo 16 capsule en Maanlander die een gewicht hadden van 30 ton en 16 ton.

Optische SETI-experimenten

Terwijl de meeste zoektochten naar leven langsheen het radiospectrum gebeuren, dachten sommige onderzoekers dat buitenaardse beschavingen krachtige lasers konden gebruiken voor interstellaire communicatie op optische golflengtes. Het idee werd voor het eerst voorgesteld in het Britse magazine 'Nature' in 1961. In 1983 publiceerde Charles Townes, één van de uitvinders van de laser, uiteindelijk een gedetailleerde studie van het idee in 'Proceedings of the National Academy of Sciences', een Amerikaans magazine.

Apollo 18, 19 en 20

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie besliste in het begin van het Apollo programma om 15 volledig functionerende Saturn V maanraketten te laten maken waarmee men 2 onbemande testvluchten en dertien bemande maanvluchten zou maken. Wegens te hoog oplopende kosten binnen het Apollo programma en de oorlog met Vietnam besliste Amerika de Apollo 18, 19 en 20 missies te annuleren.

NASA centra: Deep Space Network

Het Deep Space Network (DSN) van het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA is een internationaal netwerk van radioantennes die onbemande interplanetaire ruimtesondes begeleidt en voorziet van communicatie tijdens hun verre ruimtereizen. Dit netwerk wordt eveneens ingezet voor radioastronomie toepassingen en is een onderdeel van NASA's Jet Propulsion Laboratory (JPL). Het DSN bestaat uit drie grote grondstations waarvan zich één bevindt in Cailifornië en de twee overige zich in Spanje en Australië bevinden. Deze faciliteiten zijn van onschatbare waarde doordat de centra de onmisbare link zijn in de communicatie met ruimtetuigen die ons zonnestelsel verkennen.

Soorten nevels: Planetaire nevels

Nevels en sterrenstelsels behoren tot de meest spectaculaire objecten uit de astronomie vanwege hun enorme afmetingen, kleuren en verschillende vormen. Bij de nevels bestaan verschillende soorten, naargelang hun vorm. De meest fascinerende zijn wellicht de planetaire nevels. Deze ringvormige objecten zijn weggeblazen resten van stervende sterren en zijn eigenlijk de kleine broertjes van supernova's. Net als bij deze supernova's ontstaan planetaire nevels door het sterven van een ster.

Dit gebeurde vandaag in 1973