Spacepage

Van alle planeten uit ons zonnestelsel staat Mercurius het dichtst bij de Zon. Deze kleine terrestrische planeet heeft een oppervlak dat veel gelijkenissen vertoont met dat van de Maan en beschikt ook over een zeer ijle atmosfeer. Het meest opmerkelijke aan Mercurius is ongetwijfeld zijn vrij sterk magnetisch veld waar nog steeds niet veel over geweten is.

Ongeveer 4,6 miljard jaar geleden bevond er zich in de kern van ons melkwegstelsel een gaswolk die voor 99% uit gassen bestond en ook uit een klein aantal microfijne stofdeeltjes. De gassen bestonden vooral uit waterstof en helium die afkomstig waren van de oerknal. De andere elementen, zoals koolsofmonoxide, koolstofdioxide, ammoniak en siliciumverbindingen, kennen hun oorsprong uit sterren die op het einde van hun leven uit elkaar spatten en hun restanten het universum inblazen.

De Aarde is de derde planeet vanaf de zon en is de grootste Aardachtige planeet in het zonnestelsel op vlak van diameter, massa en dichtheid. De Aarde is de thuisbasis van miljoenen wezens, inclusief de mens, de Aarde is tot op heden de enige plaats in het zonnestelsel waar leven bestaat.

In dit artikel leren we belangrijkste meteorenzwermen kennen. Deze meteorenzwermen, ook wel 'meteorenstormen' of 'sterrenregens' genoemd, zijn zwermen van meteoren en zijn vaak afkomstig van stof en gruis achtergelaten door kometen.

Je wil graag de Zon waarnemen? Je wil kijken naar de zonnevlekken? Je wil kijken naar een Mercuriusovergang of Venusovergang? Dan is dit artikel ongetwijfeld iets voor jou! In dit artikel wordt namenlijk uitgelegd hoe je op een goedkope manier een zonnefilter kan maken voor je telescoop.

Skylab was de naam van het eerste Amerikaanse ruimtestation in een baan om de Aarde en werd gelanceerd op 14 mei 1973 door middel van een Saturn V raket. Amerika wou met dit ruimtestation vooral medisch onderzoek verrichten tijdens langdurige bemande ruimtemissies maar Skylab had ook tal van andere experimenten aan boord waardoor men ondermeer onze zon of andere astronomische objecten kon bestuderen vanuit een baan om de Aarde.

Het is mogelijk om op een eenvoudige manier kleine raketjes te bouwen. De raketjes zijn ongevaarlijk, milieuvriendelijk en halen om en bij de 15 meter zonder uitbreidingen en optimalisaties. Als je de raket uitbreid kan deze veel hoger gaan en hoogtes bereiken van 30 tot 70 meter!

Als je een raket wil bouwen, lees dan eerst de onderstaande handleiding zeer aandachtig en let op de details. Onder de eenvoudige handleiding van de raket gaan we iets dieper in op uitbreidingen van onze waterraket.

Mars Express was de eerste Europese onbemande Marsverkenner. Het ruimtetuig werd op 2 juni 2003 gelanceerd door een Soyuz-FG draagraket vanop de Baikonur lanceerbasis in Kazachstan. Naast de hoofdsonde werd ook nog de kleine lander Beagle 2 naar Mars meegestuurd waarmee men helaas alle contact verloor kort nadat deze zich loskoppelde van de Mars Express. Ondanks het verlies van Beagle 2 mag de Europese planetaire ruimtesonde Mars Express omschreven worden als één van de grootste successen uit de Europese ruimtevaart.

De eerste prachtige foto's worden vrijgegeven in het kader van het Hubble Heritage Project. Via dit project worden regelmatig foto's van deep-sky objecten en planeten vrijgegeven die werden gemaakt met de Hubble Space Telescope. Foto: NASA