Spacepage

SpaceShipOne (SS1) is een particulier experimenteel ruimtevaartuig dat in 2004 de befaamde Ansari X Prize won. Dit was het eerste privé ruimtevaartuig dat binnen twee weken twee succesvolle bemande ruimtevluchten uitvoerde. Het kleine ruimtetuig werd ontwikkeld door de Mojave Aerospace Ventures joint venture zonder enige tussenkomst van de overheid.

Hieronder vindt u een lijst van meteoorzwermen met een zenithale uurfrequentie vanaf 2.

Ons zonnestelsel zou wel eens een buitenbeentje in het heelal kunnen zijn. En wel omdat ons stelsel zich op een totaal andere manier gevormd zou hebben als de rest. Planeten zoals de aarde zouden erg zeldzaam kunnen zijn en dus ook de kans op het ontstaan van leven elders in het heelal.

Voor het waarnemen van de Zon bestaan er verschillende manieren. Zo hebben we de projectiemethode en de zonnefilter. Maar welke is het meest geschikt voor u, of uw telescoop? Spacepage zocht het voor u uit en onderzocht de verschillen.

Elke telescoop heeft een montering, maar welke is nu het best geschikt voor u en wat zijn de grote verschillen? Spacepage zocht het even voor u uit en noteerde de voor- en nadelen van een equatoriale en een azimuthale opstelling.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 2 vliegt op een afstand van 34 773 kilometer langs de planeet Venus. Dit was de eerste maal dat de Verenigde Staten er in slaagden om een onbemand ruimtetuig tot bij een andere planeet te brengen. Wetenschappers ontdekten aan de hand van deze missie dat de zonnewind in de interplanetaire ruimte continu voortraast en dat kosmisch stof hier veel minder voorkomt dan in de directe nabijheid van de Aarde. Ook ontdekte men dat Venus een kurkdroge planeet moest zijn met een ononderbroken wolkendek dat tot 60 kilometer hoogte reikte. NASA ontving op 3 januari 1963 het laatste signaal van Mariner 2 toen de ruimtesonde zich op een afstand van 87,4 miljoen kilometer van de Aarde bevond. Foto: NASA