Kunnen we in december komeet C/2021 A1 Leonard met het blote oog zien? Hot!

donderdag, 18 november 2021 10:06

De kans is groot dat we in december 2021 een komeet met het blote oog kunnen zien. Zo scheert de komeet C/2021 A1 'Leonard' op 12 december 2021 op een afstand van 34,9 miljoen kilometer langs de aarde en staat deze komeet op 3 januari 2022 het dichtst bij de zon. Volgens recente berekeningen en schattingen zal de komeet C/2021 A1 'Leonard' rond 10 december helder genoeg moeten zijn om met een verrekijker te kunnen zien en in het beste geval ook met het blote oog.

SpaceX gaat 's werelds grootste raket begin 2022 lanceren Hot!

donderdag, 18 november 2021 07:44

Op woensdag 17 november 2021 heeft Elon Musk, de oprichter van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX, laten weten dat de eerste lancering van een volledig geassembleerde Starship raket is verplaatst naar januari of februari 2022. SpaceX werkt momenteel nog aan de bouw van het lanceercomplex voor deze raket op zijn testsite in Texas en wacht op ook nog steeds op goedkeuring van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA). Een volledig geassembleerde Starship raket is maar liefst 120 meter hoog en moet in de toekomst onder andere mensen opnieuw naar de maan brengen.

Hoe NASA's Curiosity Rover Mars veiliger maakt voor astronauten

woensdag, 17 november 2021 17:59

Kunnen lavabuizen, grotten of onderaardse habitats een veilig toevluchtsoord zijn voor toekomstige astronauten op Mars? Wetenschappers van NASA's Curiosity Mars rover team helpen dit soort vragen te onderzoeken met de Radiation Assessment Detector, of RAD. In tegenstelling tot de aarde heeft Mars geen magnetisch veld dat het beschermt tegen de hoogenergetische deeltjes die in de ruimte rondvliegen. Die straling kan een ravage aanrichten in de menselijke gezondheid, en kan ook de levensinstandhoudingssystemen waar de astronauten op Mars van afhankelijk zullen zijn, ernstig in gevaar brengen.

Meer dan 1 500 brokstukken ruimtepuin door Russische antisatelliettest Hot!

dinsdag, 16 november 2021 10:23

De topman van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, Bill Nelson, alsook de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken zijn niet te spreken over een antisatelliettest (ASAT) dat op 15 november 2021 werd uitgevoerd door Rusland. Als gevolg van de test kwam een wolk van ruimtepuin in een baan om de aarde terecht en moest de huidige bemanning van het internationale ruimtestation ISS even in veiligheid worden gebracht aan boord van de verschillende ruimtecapsules. Met de test vernietigde Rusland de twee ton zware Kosmos 1408 satelliet die in september 1982 in de ruimte werd gebracht en al enkele jaren niet meer operationeel was.

NASA en Intuitive Machines maken landingsplaats bekend voor Nova-C maanlander

maandag, 15 november 2021 16:06

Eind 2022 zal NASA in samenwerking met het ruimtevaartbedrijf Intuitive Machines een ijsmijnexperiment gekoppeld aan een robotlander naar de zuidpool van de maan sturen op een bergkam niet ver van de Shackleton-krater, een locatie die ingenieurs en wetenschappers maandenlang hebben geëvalueerd. NASA en Intuitive Machines, dat een partner is van het ruimtevaartagentschap voor commerciële missies naar de maan, kondigde de locatie aan op 3 november 2021.

SpinLaunch wil satellieten de ruimte inslingeren Hot!

vrijdag, 12 november 2021 10:13

Ruimtevaart is en blijft vandaag de dag een dure activiteit en dat komt grotendeels door de ontwikkeling en de bouw van een raket en de bijhorende faciliteiten. De Amerikaanse start-up SpinLaunch wil dit drastisch veranderen en droomt er van om kleine satellieten in de ruimte te brengen met behulp van een grote centrifuge dat een satelliet tegen hoge snelheid de ruimte in slingert. Hierdoor valt de ontwikkeling en de bouw van een raket weg waardoor het bedrijf op termijn voor minder dan 500 000 dollar toegang tot de ruimte kan aanbieden. Indien dit bedrijf zijn theorie succesvol kan omzetten in de praktijk kan dit voor een ware revolutie zorgen binnen de ruimtevaart.

NASA selecteert nieuwe missie om stormen te bestuderen

vrijdag, 12 november 2021 07:39

NASA heeft een nieuwe aardwetenschappelijke missie geselecteerd die het gedrag van tropische stormen en onweersbuien zal bestuderen, inclusief hun invloed op weer- en klimaatmodellen. De missie wordt een verzameling van drie zogeheten 'SmallSats', die in nauwe coördinatie vliegen, genaamd Investigation of Convective Updrafts (INCUS), en zal naar verwachting in 2027 worden gelanceerd als onderdeel van NASA's Earth Venture Program.

Zwart gat verstopt zich in sterrenhoop buiten ons Melkwegstelsel Hot!

donderdag, 11 november 2021 18:45

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) hebben astronomen een klein zwart gat buiten ons Melkwegstelsel weten op te sporen, door te kijken naar hoe het de beweging van een ster in zijn nabijheid beïnvloedt. Het is voor het eerst dat deze detectiemethode is gebruikt om een zwart gat buiten ons Melkwegstelsel te ontdekken. De methode zou van cruciaal belang kunnen zijn voor het opsporen van verborgen zwarte gaten in de Melkweg en in nabije sterrenstelsels, en zou licht kunnen werpen op de manier waarop deze geheimzinnige objecten ontstaan en evolueren. Het pas ontdekte zwarte gat hield zich schuil in NGC 1850, een verzameling van duizenden sterren op ongeveer 160.000 lichtjaar afstand in de Grote Magelhaense Wolk, een klein buurstelsel van de Melkweg.

De European Launcher Development Organization (ELDO) slaagt er vanuit Australië niet in om een Europa raket in de ruimte te brengen. Tijdens deze testvlucht vanop de Woomera lanceerbasis wordt voor het eerst een Europa raket getest die uitgerust is met drie rakettrappen. Ook alle andere testvluchten met Europa raketten mislukken wat uiteindelijk leidt tot het stopzetten van het programma. Foto: ESA