NASA verlengt acht wetenschappelijke ruimtemissies Hot!

dinsdag, 26 april 2022 19:59

Na een grondige evaluatie heeft de NASA de missies van acht wetenschappelijke ruimtemissies verlengd vanwege hun wetenschappelijke productiviteit en potentieel om onze kennis van en inzicht in het zonnestelsel en daarbuiten te verdiepen. De missies, Mars Odyssey, Mars Reconnaissance Orbiter, MAVEN, Mars Science Laboratory (Curiosity rover), InSight lander, Lunar Reconnaissance Orbiter, OSIRIS-REx, en New Horizons, zijn geselecteerd voor voortzetting, ervan uitgaande dat de onbemande ruimtevaartuigen goed blijven functioneren.

Ax-1 ruimtetoeristen keren terug naar de aarde Hot!

maandag, 25 april 2022 10:02

Een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX met aan boord één astronaut en drie ruimtetoeristen die deel uitmaakten van de Ax-1 private ruimtemissie is op maandag 25 april 2022 veilig teruggekeerd naar de aarde. De ruimtecapsule maakte zich een dag eerder los van het internationaal ruimtestation ISS waarna het bemande ruimtevaartuig op 25 april landde voor de kust van Florida in de Atlantische Oceaan. Normaal hadden de vier ruimtevaarders al enkele dagen eerder moeten terugkeren naar de aarde maar als gevolg van slechte weersomstandigheden werd de terugkeer uitgesteld. De Ax-1 missie ging op 8 april 2022 van start en is de eerste bemande ruimtevlucht die wordt georganiseerd door het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Axiom Space.

Astronomen ontdekken een nieuw soort sterexplosies: micronovae Hot!

woensdag, 20 april 2022 15:46

Een team van astronomen heeft, met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO), een nieuw soort sterexplosie waargenomen: een micronova. Deze uitbarstingen doen zich voor op het oppervlak van bepaalde sterren, en kunnen in luttele uren ongeveer 3,5 miljard Grote Piramiden van Gizeh aan stermateriaal opbranden.

Leer alles over de SpaceX Crew-4 ruimtemissie! Hot!

dinsdag, 19 april 2022 10:13

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op 27 april 2022 (09u52 Belgische tijd) vanop het Kennedy Space Center in Florida opnieuw vier mensen in de ruimte brengen. Het doel van deze lancering is om drie Amerikaanse astronauten en één Europese astronaute naar het internationale ruimtestation ISS te brengen waar de vier zes maanden lang zullen leven en werken. De SpaceX Crew-4 missie is de zevende bemande ruimtevlucht met een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX en de vierde missie uit NASA's Commercial Crew programma. De bemande Crew Dragon ruimtecapsule zal zoals steeds in een baan om de aarde worden gebracht door een krachtige Falcon 9 raket.

Chinese Shenzhou 13 ruimtevaarders terug op aarde

maandag, 18 april 2022 07:11

Drie Chinese ruimtevaarders zijn op vrijdag 15 april 2022 na een ruimtemissie van zes maanden veilig teruggekeerd naar de aarde. Nadat de drie ruimtevaarders zich met hun Shenzhou 13 ruimtecapsule hadden losgekoppeld van het Chinese Tiangong ruimtestation landde deze negen uur later veilig op aarde in het Dongfeng landingsgebied. De drie Shenzhou 13 ruimtevaarders hebben tijdens deze missie een nieuw Chinees record gevestigd aangezien zij zes maanden in een baan om de aarde hebben verbleven.

SOFIA brengt voor het eerst de magnetische velden van een 'galactisch bot' in hun totaliteit in kaart

vrijdag, 15 april 2022 09:46

Het Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA), een gezamenlijk project van NASA en het Duitse ruimtevaartagentschap DLR, heeft de allereerste en meest gedetailleerde kaart gemaakt van de lange filamenten die het dichtste gedeelte van de armen van een melkwegstelsel omlijnen (galactische beenderen). Het is de meest gedetailleerde kaart van de magnetische velden van G47, een reusachtig filamenteus bot in de Melkweg. De resultaten zijn gepubliceerd in The Astrophysical Journal Letters.

U.S. Space Force geeft gegevens over heldere vuurbollen vrij

dinsdag, 12 april 2022 11:41

De U.S. Space Force heeft gegevens over bijna duizend heldere vuurbollen, ook wel een bolide genoemd, vrijgegeven aan de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en haar wetenschappers. Met deze samenwerking tussen NASA’s Planetary Defense Coordination Office (PDCO) en de U.S. Space Force willen de Verenigde Staten de inspanningen bevorderen op vlak van de verdediging van onze planeet door objecten die zich in de buurt van de aarde begeven (NEO's) beter te bestuderen.

ESO-telescoop registreert verrassende veranderingen in temperatuur van Neptunus Hot!

maandag, 11 april 2022 09:50

Een internationaal team van astronomen heeft met behulp van telescopen op de grond, waaronder de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO), gedurende zeventien jaar de temperaturen in de atmosfeer van Neptunus gevolgd. Daarbij hebben ze een verrassende daling van de globale temperatuur van de planeet geregistreerd, gevolgd door een sterke opwarming aan de zuidpool.

Dit gebeurde vandaag in 1996