SpaceShipTwo

Na het succes van het eerste private bemande ruimtevaarttuig SpaceShipOne in 2004 maakte het in datzelfde jaar opgerichte Virgin Galactic plannen bekend voor de ontwikkeling van een eigen commercieel ruimtevaartuig. Virgin Galactic's ruimtetuig kreeg de naam 'SpaceShipTwo' en het ontwerp van dit commerciële ruimtevaartuig werd gebaseerd op dat van SpaceShipOne. Met SpaceShipTwo wil het bedrijf van de Britse miljardair Richard Branson, Virgin Galactic, honderden menen tegen betaling kortstondig in de ruimte brengen. Voor een ticket aan ongeveer 250 000 dollar krijg je dan een unieke vlucht die 2,5 uur duurt en waarbij je dan enkele minuten gewichtloos bent op een maximale hoogte van 90 kilometer. Velen zien in het ontwerp en de toekomstplannen van SpaceShipTwo de start van het echte ruimtetoerisme.

Volg LIVE de ruimtereis van Richard Branson Hot!

zaterdag, 10 juli 2021 08:58

Sir Richard Branson, de Britse miljardair en oprichter van het ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic, gaat op 11 juli 2021 samen met vijf andere mensen kortstondig de ruimte in met het SpaceShipTwo ruimtevaartuig. Zo zal een speciaal vliegtuig SpaceShipTwo eerst tot op een hoogte brengen van ongeveer 11 kilometer waarna SpaceShipTwo zich met behulp van zijn raketmotor tot op een maximale hoogte van ongeveer 90 kilometer zal begeven. Een tiental minuten later moet SpaceShipTwo uiteindelijk terugkeren naar de aarde en landen als een klassiek vliegtuig. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke commerciële ruimtevlucht hier LIVE volgen!

Richard Branson gaat op 11 juli de ruimte in Hot!

zondag, 04 juli 2021 13:10

Sir Richard Branson, de Britse miljardair en oprichter van het ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic, gaat op 11 juli 2021 de ruimte in met het SpaceShipTwo ruimtevaartuig. Dat maakte Virgin Galactic op vrijdag 2 juli bekend. Tijdens deze belangrijke testvlucht gaat Virgin Galactic voor het eerst zes mensen kortstondig in de ruimte brengen tijdens een zogeheten suborbitale ruimtevlucht. Met deze bekendmaking is de race om de eerste miljardair in de ruimte te brengen nu echt begonnen aangezien de oprichter van Amazon en één van 's werelds rijkste mensen, Jeff Bezos, enkele dagen later eveneens de ruimte in wil met zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin.

Groen licht voor bouw van 's werelds grootste radiotelescoop SKA Observatory

zaterdag, 03 juli 2021 14:11

Tijdens een historische vergadering van de Raad vorige week kreeg het onlangs opgerichte SKA Observatorium (SKAO) van zijn lidstaten goedkeuring om te starten met de bouw van de SKA-telescopen in Australië en Zuid-Afrika. De twee telescopen, die momenteel SKA-Low en SKA-Mid worden genoemd – de namen beschrijven het radiofrequentiebereik dat zij elk bestrijken - worden de twee grootste en meest complexe netwerken van radiotelescopen die ooit zijn gebouwd.

Donkere materie: ‘echt spul’ of onbegrepen zwaartekracht?

dinsdag, 22 juni 2021 19:29

Er heerst al jarenlang een tweestrijd onder astronomen en natuurkundigen. Is de mysterieuze donkere materie die diep in het heelal wordt waargenomen nu écht, of zien we de gevolgen van subtiele afwijkingen van de ons bekende zwaartekrachtswetten? In 2016 kwam de Nederlandse natuurkundige Erik Verlinde met een theorie van de tweede soort: emergente zwaartekracht. Nieuw onderzoek, deze week gepubliceerd in het tijdschrift Astronomy & Astrophysics, verlegt de grens van donkerematerie-waarnemingen tot in de onbekende buitenregionen van sterrenstelsels, en legt daarmee verschillende donkerematerie-modellen en alternatieve zwaartekrachttheorieën langs de meetlat. ​​​​​​​

Maak kennis met Nauka! Hot!

zondag, 20 juni 2021 07:42

Op 21 juli 2021 gaat Rusland eindelijk de laatste Russische module voor het internationaal ruimtestation ISS in de ruimte brengen. Zo moet een krachtige Proton-M raket die dag de Multipurpose Laboratory Module (MLM) in een baan om de aarde brengen waarna deze enkele dagen later moet worden vastgemaakt aan de Zvezda module van het ruimtestation. Normaal had Rusland deze module al in 2007 aan het ISS moeten bevestigen maar de lancering werd steeds uitgesteld als gevolg van diverse redenen. Tijdens deze lancering zal Rusland ook de European Robotic Arm (ERA) naar het internationaal ruimtestation ISS brengen.

China brengt drie ruimtevaarders in een baan om de aarde Hot!

donderdag, 17 juni 2021 00:22

China heeft in de nacht van woensdag 16 op donderdag 17 juni 2021 met succes drie ruimtevaarders in de ruimte gebracht. De Shenzhou-12 ruimtecapsule, met aan boord Nie Haisheng, Liu Boming en Tang Hongbo, vertrok om 03u22 Belgische tijd vanop het Jiuquan Satellite Launch Center en werd een kleine tien minuten later succesvol uitgezet in een lage baan om de aarde. Doel van deze nieuwe Chinese bemande ruimtemissie is om de Shenzhou-12 te koppelen met de Tianhe basismodule van het nieuwe Chinese ruimtestation waarna de 'taikonauten' er drie maanden lang gaan in leven en werken.

Mysterie van helderheidsdip Betelgeuze is opgelost Hot!

woensdag, 16 juni 2021 15:08

Toen Betelgeuze, een heldere oranje ster in het sterrenbeeld Orion, eind 2019 en begin 2020 zichtbaar donkerder werd, stonden astronomen voor een raadsel. Een onderzoeksteam heeft nu nieuwe beelden gepubliceerd van het oppervlak van de ster, gemaakt met de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO), die duidelijk laten zien hoe zijn helderheid veranderde. Het nieuwe onderzoek wijst uit dat de ster gedeeltelijk schuilging achter een stofwolk. Daarmee is het mysterie van de ‘Grote Verduistering’ van Betelgeuze opgelost.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Russische Sojoez TM-15 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee Russische kosmonauten Anatoly Solovyev en Sergei Avdeyev en de Franse ruimtevaarder Michel Tognini. Het Sojoez TM-15 ruimtevaartuig koppelt zich vervolgens aan het Mir ruimtestation waar Anatoly Solovyev en Sergei Avdeyev meer dan 180 dagen in werken en leven. Foto: Roscosmos