De ‘open haard’ van Orion: ESO presenteert nieuwe foto van de Vlamnevel

woensdag, 05 januari 2022 19:02

Orion heeft een spectaculaire vuurwerkshow in petto voor de komende feestdagen. Maar wees gerust, dit iconische sterrenbeeld is niet aan het exploderen. Het ‘vuur’ dat je op deze nieuwe foto van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) ziet, is de Vlamnevel in Orion, vastgelegd op radiogolflengten, een beeld dat absoluut recht doet aan de naam van de nevel! De opname is gemaakt met het door ESO beheerde Atacama Pathfinder Experiment (APEX), dat op de koude Chajnantor-hoogvlakte in de Atacama-woestijn in Chili is gestationeerd.

Amerikaanse regering verlengt activiteiten van het ISS

dinsdag, 04 januari 2022 08:46

NASA-directeur Bill Nelson heeft op 31 december 2021 bekend gemaakt dat de Amerikaanse Biden-Harris regering heeft beslist om de activiteiten van het International Space Station (ISS) tot 2030 te verlengen. Hiervoor gaan de Verenigde Staten samenwerken met de internationale partners in Europa (ESA), Japan (JAXA), Canada (CSA), en Rusland (Roscosmos) om de voortzetting van het baanbrekende onderzoek dat in dit unieke laboratorium in een baan om de aarde wordt uitgevoerd, gedurende de rest van dit decennium mogelijk te maken.

Iran lanceert opnieuw Simorgh raket

maandag, 03 januari 2022 07:26

Iran heeft op 30 december 2021 een Simorgh raket gelanceerd die er opnieuw niet in geslaagd zou zijn om satellieten in een baan om de aarde te brengen. De 26,5 meter lange raket vertrok vanop het Khomeni Space Centre en had in zijn vrachtruim drie wetenschappelijke 'vrachten'. Ondanks het feit dat Iran liet weten dat de lancering geslaagd was, werden er geen satellieten in een baan om de aarde gebracht. De Simorgh raket werd in april 2016 een eerste maal gelanceerd en is de opvolger van de Iraanse Safir raket die in 2009 de eerste Iraanse satelliet in een baan om de aarde bracht.

Chinees ruimtestation moet Starlink satellieten ontwijken Hot!

woensdag, 29 december 2021 07:55

China heeft aan de Verenigde Naties officieel laten weten dat het de baan van zijn ruimtestation, dat momenteel wordt bemand door twee Chinese ruimtevaarders, tweemaal heeft moeten aanpassen om een potentiële botsing met Starlink satellieten te vermijden. De baanwijzigingen werden op 1 juli 2021 en 21 oktober 2021 uitgevoerd en volgens een onderzoeker van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics vloog een Starlink satelliet in oktober 2021 op slechts drie kilometer van het Chinese Tiangong ruimtestation.

James Webb Space Telescope met succes in de ruimte gebracht! Hot!

zaterdag, 25 december 2021 13:42

Na jaren van ontwikkeling en testen is op 25 december 2021 de meest geavanceerde ruimtetelescoop ooit, de James Webb Space Telescope, succesvol in de ruimte gebracht. De 6,2 ton zware ruimtetelescoop werd in de ruimte gebracht met een krachtige Europese Ariane 5 raket vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana. De telescoop is gebouwd door NASA, het Europees ruimtevaartagentschap ESA en het Canadese ruimtevaartagentschap CSA en is de grootste ruimtetelescoop ooit die de ruimte werd ingestuurd. Astronomen willen met de James Webb Space Telescope de diepste geheimen van ons universum ontrafelen.

Volg LIVE de lancering van de James Webb Space Telescope Hot!

vrijdag, 24 december 2021 06:16

Na vele jaren van ontwikkelen, testen en voorbereiding moet op 25 december 2021 (13u20) de James Webb Space Telescope eindelijk in de ruimte gebracht worden. Deze 6,5 ton zware ruimtetelescoop zal vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana in de ruimte gebracht worden met een Europese Ariane 5 raket. De James Webb Space Telescope is gebouwd door NASA, ESA en Canada (CSA) en is de grootste en meest complexe ruimtetelescoop die ooit de ruimte wordt ingestuurd. De lancering van de James Webb Space Telescope wordt ongetwijfeld de belangrijkste en meest spannende lancering van 2021. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Leer aan de hand van deze filmpjes alles over de James Webb Space Telescope! Hot!

vrijdag, 24 december 2021 04:56

Eind 2021 wordt 's werelds grootste ruimtetelescoop in de ruimte gebracht door een Europese Ariane 5 raket. Deze 13 miljard euro dure ruimtetelescoop heeft een gewicht van 6,5 ton en beschikt over een spiegel die 6,5 meter groot is en bestaat uit 18 hexagonale segmenten. Met de JWST willen wetenschappers infrarood licht in de ruimte waarnemen met een gevoeligheid die 100 keer groter is dan de Hubble Space Telescope. Astronomen hopen met de James Webb Space Telescope onder andere dan ook de eerste sterrenstelsels na de oerknal te zien. Leer aan de hand van deze filmpjes alles over de James Webb Space Telescope!

ESO-telescopen helpen bij opsporing van grootste groep solitaire planeten tot nu toe Hot!

donderdag, 23 december 2021 07:27

Solitaire planeten zijn moeilijk vindbare kosmische objecten met massa’s die vergelijkbaar zijn met die van de planeten in ons zonnestelsel, maar die niet in een baan om een ster draaien: ze zwerven vrij rond. Tot nu toe waren er niet veel bekend, maar een team van astronomen heeft, met behulp van gegevens van verschillende telescopen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) en andere faciliteiten, minstens zeventig nieuwe solitaire planeten in ons Melkwegstelsel ontdekt.

Dit gebeurde vandaag in 1990