Volg hier LIVE de lancering van Boeing's Starliner ruimtecapsule Hot!

donderdag, 19 december 2019 19:46

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing gaat op 20 december 2019 voor het eerste zijn Crew Space Transportation (CST)-100 Starliner ruimtecapsule in de ruimte brengen. Tijdens deze belangrijke onbemande testvlucht moet de nieuwe Starliner capsule met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan om de Aarde worden gebracht waarna het ruimtevaartuig zich moet vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. De lancering is voorzien voor 12u36 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

ESO-waarnemingen tonen het ontbijt van een zwart gat in het vroege heelal

donderdag, 19 december 2019 13:17

Astronomen die gebruik maken van ESO’s Very Large Telescope hebben voorraden van koel gas waargenomen rond enkele van de vroegste sterrenstelsels in het heelal. Deze gashalo’s zijn het perfecte voedsel voor superzware zwarte gaten in het centrum van deze stelsels, die we nu waarnemen zoals ze er meer dan 12,5 miljard jaar geleden uitzagen. Deze voedselvoorraad kan verklaren waarom deze kosmische monsters zo snel konden groeien tijdens de periode die ook wel de kosmische dageraad wordt genoemd.

Europa brengt CHEOPS succesvol in de ruimte Hot!

woensdag, 18 december 2019 18:19

Op woensdag 18 december heeft Europa een nieuwe planetenjager in de ruimte gebracht. Zo bracht een Russische Sojoez-Fregat raket vanop de lanceerbasis Kourou in Frans-Guyana de Cheops satelliet met succes in een lage baan om de Aarde. Deze satelliet moet de volgende jaren karakteristieken van een reeks gekende exoplaneten bestuderen.

ESO-telescoop maakt verbluffende opname van Melkwegcentrum en ontdekt oude ‘starburst’

maandag, 16 december 2019 13:00

ESO’s Very Large Telescope (VLT) heeft het centrale deel van de Melkweg met spectaculaire resolutie waargenomen en nieuwe details ontdekt over de geschiedenis van de stergeboorte in ons sterrenstelsel. Dankzij de nieuwe waarnemingen hebben astronomen bewijs gevonden voor een ingrijpende gebeurtenis in het bestaan van de Melkweg: een geboortegolf van sterren die zo hevig was dat hij meer dan honderdduizend supernova-explosies teweegbracht.

Europese ClearSpace-1 gaat ruimtepuin opruimen Hot!

zaterdag, 14 december 2019 09:00

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA gaat in 2025 de ClearSpace-1 satelliet in de ruimte brengen die een groot stuk ruimteafval moet opruimen. Tijdens deze ambitieuze opruimmissie moet ClearSpace-1 een onderdeel van een Europese raket opvangen waarna beiden moeten opbranden in de atmosfeer van de Aarde. ESA gaat hiervoor in zee met het Zwitserse start-up bedrijf ClearSpace dat een spin-off is van de Technische Universiteit van Lausanne.

ORISIS-Rex moet bodemmonsters verzamelen op locatie Nightingale

vrijdag, 13 december 2019 13:04

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de locatie bekend gemaakt waar de ruimtesonde OSIRIS-Rex op de planetoïde Bennu in 2020 bodemmonsters moet verzamelen. Zo moet de onbemande ruimtesonde op de locatie genaamd 'Nightingale' oppervlaktemateriaal verzamelen waarna dit in een speciale capsule naar de Aarde wordt gestuurd. De locatie Nightingale is een krater op het noordelijk halfrond van de planetoïde.

SpaceX brengt bevoorrading voor ISS in de ruimte Hot!

donderdag, 05 december 2019 13:52

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft op donderdag 5 december 2019 met succes een Dragon bevoorradingstuig in de ruimte gebracht. Het ruimtevaartuig werd omstreeks 18u29 gelanceerd vanop Cape Canaveral in Florida en werd 10 minuten uitgezet in een lage baan om de aarde door de Falcon 9 raket. Indien alles verder vlekkeloos verloopt, moet de Dragon CRS 19 capsule op zondag 8 december 2019 vastgemaakt worden aan het internationale ruimtestation. Aan boord van dit onbemand ruimtevaartuig bevindt zich 2,6 ton aan bevoorrading en wetenschappelijke experimenten.

Voor het eerst reuzenplaneet bij witte dwerg ontdekt Hot!

woensdag, 04 december 2019 20:22

Onderzoekers die gebruikmaken van ESO’s Very Large Telescope hebben voor het eerst bewijs gevonden voor een reuzenplaneet bij een witte dwergster. De planeet cirkelt op kleine afstand om de hete witte dwerg, het restant van een zonachtige ster. Hierbij wordt zijn atmosfeer ‘afgepeld’ en vormt zich een schijf van gas rond de ster. Dit unieke stelsel geeft een indruk van hoe ons eigen zonnestelsel er in de verre toekomst uit zou kunnen zien.

Dit gebeurde vandaag in 2014