Starship voor de tweede maal volledig geassembleerd Hot!

donderdag, 10 februari 2022 09:13

In de nacht van 9 op 10 februari 2022 heeft het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX voor de tweede maal een volledige Starship raket geassembleerd op zijn testsite in Texas. De gigantische raket werd voor het eerst geassembleerd met behulp van een gloednieuwe assemblage- en lanceertoren die ongeveer 150 meter hoog is. Een volledig geassembleerde Starship raket is maar liefst 120 meter hoog en moet in de toekomst onder andere mensen naar de maan en naar de planeet Mars brengen. Later vandaag zal SpaceX oprichter Elon Musk nog een belangrijke update geven over het prestigieuze Starship project.

Lockheed Martin gaat Mars Ascent Vehicle (MAV) bouwen

dinsdag, 08 februari 2022 15:49

NASA heeft een contract toegekend aan het Amerikaanse bedrijf Lockheed Martin Space voor de bouw van de Mars Ascent Vehicle (MAV), een kleine, lichtgewicht raket om rots-, sediment- en atmosferische monsters van het oppervlak van de Rode Planeet te lanceren. De toekenning brengt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA een stap dichter bij de eerste onbemande ruimtemissie om bodemmonsters van de planeet Mars veilig naar de aarde te brengen via het Mars Sample Return Program.

Astronomen meten de temperatuur van het heelal, nog geen miljard jaar na de oerknal

vrijdag, 04 februari 2022 19:40

Met de IRAM NOEMA-telescoop in de Franse Alpen hebben astronomen voor het eerst een ver object waargenomen dat een schaduw werpt op de vroege, hete oerknalfase van ons heelal, waardoor een deel van het licht van de zogeheten kosmische achtergrondstraling wordt tegengehouden. Het object is een waterwolk die zo ver weg is dat we hem zien zoals hij er slechts 880 miljoen jaar na de oerknal uitzag.

Astronomen ontdekken mysterieus object dat drie keer per uur een enorme uitbarsting van energie produceert Hot!

zondag, 30 januari 2022 09:24

Een team astronomen dat radiogolven in het heelal in kaart brengt, heeft iets ongewoons ontdekt dat drie keer per uur een enorme energie-uitbarsting geeft, en het lijkt op niets wat astronomen eerder hebben gezien. Het team dat het heeft ontdekt denkt dat het een neutronenster of een witte dwerg zou kunnen zijn, ineengestorte kernen van sterren, met een ultra-krachtig magnetisch veld. Ronddraaiend in de ruimte zendt het vreemde object een straal straling uit die onze gezichtslijn kruist, en gedurende één minuut op de twintig is het een van de helderste radiobronnen aan de hemel.

SpaceX rakettrap gaat inslaan op de maan Hot!

donderdag, 27 januari 2022 07:57

De tweede rakettrap van een Falcon 9 raket die in februari 2015 werd gelanceerd, zal op 4 maart 2022 inslaan op het oppervlak van de maan. Normaal branden dergelijke rakettrappen van Falcon 9 raketten op in de atmosfeer van de aarde nadat ze hun vracht in de ruimte brachten maar tijdens de lancering in februari 2015 werd het Deep Space Climate Observatory (DSCOVR) veel verder van de aarde gebracht en zweefde de bewuste rakettrap al die tijd rond in de ruimte.

Oeroud ijs onthult mysterieuze zonnestorm Hot!

woensdag, 26 januari 2022 18:43

Door analyse van ijskernen uit Groenland en Antarctica heeft een onderzoeksteam onder leiding van de Lund Universiteit in Zweden bewijs gevonden van een extreme zonnestorm die ongeveer 9.200 jaar geleden plaatsvond. Wat de onderzoekers verbaast, is dat de storm plaatsvond tijdens een van de rustigere fasen van de zon, tijdens welke algemeen wordt aangenomen dat onze planeet minder wordt blootgesteld aan dergelijke gebeurtenissen. De zon is een eerste vereiste voor al het leven op aarde. Maar ons levensschenkend metgezel kan ook problemen veroorzaken. Wanneer er sterke activiteit is op het oppervlak van de zon, komt er meer energie vrij, wat aanleiding kan geven tot geomagnetische stormen.

NASA's zonnezeilmissie gaat achter kleine asteroïde aan

zondag, 23 januari 2022 19:24

Gelanceerd met de onbemande Artemis I testvlucht, zal NASA's Near-Earth Asteroid Scout, die niet groter is dan een schoendoos, op jacht gaan naar wat de kleinste asteroïde zal worden die ooit door een ruimtevaartuig is bezocht. Het zal daar aankomen door een zonnezeil te ontvouwen om zonnestraling te gebruiken voor voortstuwing, waardoor dit de eerste diepe ruimtemissie van het agentschap is in zijn soort. Het einddoel is 2020 GE, een asteroïde (NEA) die zich dicht bij de aarde bevindt en minder dan 18 meter groot is.

ExoMars-rover ondergaat laatste tests

donderdag, 20 januari 2022 15:11

De eerste simulatie van de ExoMars-rover die van zijn landingsplatform afrijdt, vormt de afsluiting van een ongelofelijk jaar van voorbereidingen, nu de missie met vertrouwen afstevent op een lancering in september. ESA's Rosalind Franklin rover begint het jaar met maanden van succesvol onderhoud en functionele tests achter de rug. Alle instrumenten zijn klaar voor de vlucht, met deze maand nog wat kleine aanpassingen. "De rover is klaar en samen met de recente geslaagde valtest van de parachutes zijn we ervan overtuigd dat we op tijd zijn voor de lancering in september," zegt Pietro Baglioni, ESA's ExoMars rover teamleider.

Dit gebeurde vandaag in 1990