Botsende zwarte gaten en neutronensterren kunnen geschil oplossen over uitdijingsnelheid heelal

zaterdag, 01 mei 2021 13:38

Een team van Britse, Zweedse en Nederlandse onderzoekers heeft een manier bedacht die uitsluitsel kan geven over de uitdijingsnelheid van het heelal. Ze willen de rimpelingen in de ruimtetijd gebruiken die ontstaan bij botsingen tussen zwarte gaten en neutronensterren. De onderzoekers met daarbij Samaya Nissanke (Universiteit van Amsterdam en Nikhef) publiceren hun methode in het vakblad Physical Review Letters.

China lanceert eerste module voor nieuw ruimtestation Hot!

donderdag, 29 april 2021 08:15

In de nacht van 28 op 29 april 2021 heeft China met succes de eerste module in de ruimte gebracht van een nieuw Chinees ruimtestation. De 'Tianhe' module werd met behulp van een krachtige Long March 5B raket probleemloos in een lage baan om de aarde gebracht vanop Wenchang lanceerbasis op het eiland Hainan. Deze eerste module heeft een gewicht van 22 ton en moet de basis vormen van een nieuw Chinees ruimtestation dat binnen enkele jaren zal bestaan uit verschillende modules, onbemande cargomodules en bemande Shenzhou ruimtevaartuigen. In juni 2021 moeten Chinese ruimtevaarders voor het eerst een bezoek brengen aan de nieuwe Tianhe module.

Apollo 11 astronaut Michael Collins overleden Hot!

woensdag, 28 april 2021 19:39

De Amerikaanse astronaut Michael Collins, die deel uitmaakte van de legendarische Apollo 11 ruimtemissie, is op 90-jarige leeftijd overleden. Michael Collins was tijdens de Apollo 11 missie piloot van de Apollo commandomodule en zette zelf geen voet op de maan. Na zijn carrière als astronaut maakte Michael Collins deel uit van de regering van president Nixon en werd hij directeur van het National Air and Space Museum in Washington D.C.

Nieuwe telescoop op ESO’s La Silla-sterrenwacht zal aarde helpen beschermen tegen gevaarlijke planetoïden Hot!

dinsdag, 27 april 2021 12:12

Als onderdeel van de wereldwijde inspanning om objecten in de buurt van de aarde op te sporen en te herkennen, is op de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili de Test-Bed Telescope 2 (TBT2) van het Europese ruimteagentschap ESA in gebruik genomen. Samen met zijn evenknie op het noordelijk halfrond zal de TBT2 de hemel nauwlettend afspeuren naar planetoïden die een bedreiging kunnen vormen voor onze planeet. Daarbij zullen hardware en software worden getest die voor een toekomstig netwerk van telescopen zijn bedoeld.

Volg LIVE de lancering van een Delta IV Heavy raket! Hot!

maandag, 26 april 2021 15:31

Op maandag 26 april 2021 gaan de Verenigde Staten voor de dertiende keer een krachtige Delta IV Heavy raket lanceren. Tijdens deze missie moet de meer dan 730 ton zware raket de NROL-82 spionagesatelliet voor het Amerikaanse National Reconnaissance Office (NRO) in de ruimte brengen. Na deze lancering zal de Delta IV Heavy raket nog driemaal gelanceerd worden waarna deze raket niet meer zal gebruikt worden. De lancering is voorzien voor 22u39 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

De Orbiter

Het belangrijkste onderdeel van het Amerikaanse Space Shuttle programma was ongetwijfeld de zogeheten 'orbiter', ook wel het 'ruimteveer' genoemd. Hierin bevond zich de ruimtemissie de bemanning. In de orbiter bevond zich ook een grote laadruimte waarin satellieten, een wetenschappelijk labo, onderdelen voor een ruimtestation of wetenschappelijke experimenten konden worden ondergebracht. Alles samen gingen vijf Amerikaanse orbiters de ruimte in waarvan met twee tragische ongevallen gebeurden waarbij de crews om het leven kwamen. De orbiter werd door NASA ontworpen als een ruimtevliegtuig aangezien dit na zijn verblijf teruggleed naar de aarde als een zweefvliegtuig. Leer aan de hand van dit artikel alles over het Amerikaanse ruimteveer.

Astronomen zien eerste hint van silhouet gespaghettificeerde ster

zaterdag, 24 april 2021 10:16

Sinds een paar decennia zien astronomen vanuit zwarte gaten uitbarstingen komen van elektromagnetische straling. Ze gingen er vanuit dat die afkomstig zijn van uit elkaar getrokken sterren, maar ze hebben nooit het silhouet gezien van de daadwerkelijke materiële slierten. Een groep onderzoekers, waaronder Giacomo Cannizzaro en Peter Jonker van SRON/Radboud Universiteit, heeft nu voor het eerst spectrale absorptielijnen waargenomen van de slierten van een gespaghettificeerde ster.

Reuzenplaneet op enorme afstand rond zon-achtige ster stelt astronomen voor raadsel

dinsdag, 20 april 2021 09:48

Een team van sterrenkundigen onder leiding van wetenschappers van de Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam heeft via directe beeldvorming een reuzenplaneet ontdekt op enorme afstand van een zon-achtige ster. Waarom die planeet zo zwaar is en hoe die daar verzeild is geraakt, is nog een raadsel. De onderzoekers publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

Lancering van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-73) met aan boord zeven astronauten en voor de tweede maal het United States Microgravity Laboratory. Tijdens deze zestien dagen durende bemande ruimtevlucht werden tientallen experimenten uitgevoerd in opdracht van de Amerikaanse overheid, universiteiten en bedrijven. Foto: NASA