Rocket Lab brengt geheime Amerikaanse satelliet in de ruimte

vrijdag, 31 januari 2020 13:15

Het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab heeft vanuit Nieuw-Zeeland opnieuw een Electron raket gelanceerd die ditmaal met succes een Amerikaanse geheime satelliet in de ruimte heeft gebracht. Dat het doel van deze satelliet zeer geheim is vertaald zich in het feit dat deze lancering pas tien dagen geleden officieel werd bekend gemaakt. Dit was de eerste lancering van een Electron raket van dit jaar. In 2020 plant Rocket Lab maar liefst elke maand één lancering.

Spectaculaire opnamen van de zon door nieuwe zonnetelescoop Hot!

vrijdag, 31 januari 2020 07:20

Deze week zijn de eerste foto's en video's vrijgegeven van de nieuwe Daniel K. Inouye Solar Telescope die zich op het Hawaïaanse eiland Maui bevindt. Op de haarscherpe foto's zijn indrukwekkende details te zien van het dynamische oppervlak van de zon. Met deze nieuwe moderne zonnetelescoop wil men onder andere magnetische velden in de corona van de zon, waar zich uitbarstingen voordoen, in kaart brengen en wil men het oppervlak van de zon zeer gedetailleerd in beeld brengen.

Astronomen gaan petitie indienen tegen Starlink project van SpaceX Hot!

dinsdag, 28 januari 2020 12:25

Nu de bouw van het Starlink project van het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX volop gestart is, gaan astronomen van over de hele wereld een petitie indienen waarmee men wil aanklagen wat de gevolgen kunnen zijn van dit gigantische project voor belangrijke sterrenkundige waarnemingen. Het ambitieuze Starlink project bestaat uit vele duizenden satellieten die op termijn breedbandinternet moeten aanbieden aan iedereen op Aarde. Sterrenkundigen vrezen nu dat deze vele satellieten voor ernstige lichtvervuiling gaan zorgen en roepen op tot een onmiddelijke stopzetting van het project.

Nieuwe Chinese bemande ruimtetuigen komen aan bij lanceerbasis

maandag, 27 januari 2020 09:48

Het China Manned Space Engineering Office (CMSEO) heeft laten weten dat de eerste module voor het nieuwe Chinese ruimtestation en een prototype van een nieuwe bemande ruimtecapsule goed zijn aangekomen op het Wenchang Space Launch Center. Terwijl de basismodule voor het nieuwe ruimtestation eerst nog tal van tests zal ondergaan, wordt het prototype van de nieuwe ruimtecapsule klaargemaakt voor de lancering die in de eerste helft van dit jaar zal plaatsvinden. De bouw van nieuwe Chinese ruimtestation kan nu echt van start gaan.

Spitzer ruimtetelescoop stopt ermee Hot!

donderdag, 23 januari 2020 10:27

Op 30 januari 2020 wordt de Spitzer ruimtetelescoop definitief uitgeschakeld. Hierdoor komt er een einde aan de zestien jaar lange missie van één van de meest succesvolste Amerikaanse ruimtetelescopen. De Spitzer ruimtetelescoop maakte het onzichtbare zichtbaar en bracht ons heel wat kennis bij over ons zonnestelsel en het universum.

Volg LIVE de Crew Dragon Launch Escape Demonstration Hot!

vrijdag, 17 januari 2020 17:02

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op zondag 19 januari 2020 een belangrijke test uitvoeren met zijn nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule. Zo wil men tijdens deze 'in-flight abort test' een onbemande Crew Dragon ruimtecapsule lanceren met een Falcon 9 raket waarna de capsule zich iets later op eigen kracht moet losmaken van de raket en terugkeren naar de Aarde. Op deze manier moet deze ruimtecapsule bewijzen of het in de toekomst mensen in veiligheid kan brengen.

Astronomen ontdekken interstellaire connectie van een van de bouwstenen van het leven Hot!

woensdag, 15 januari 2020 13:29

Fosfor, een bestanddeel van ons DNA en van celmembranen, is een essentieel element voor leven zoals wij dat kennen. Maar hoe het op de jonge aarde is terechtgekomen is enigszins raadselachtig. Met de vereende krachten van ALMA en ESA-ruimtesonde Rosetta hebben astronomen nu getraceerd hoe het fosfor van stervormingsgebieden in kometen belandt. Hun onderzoek laat voor het eerst zien waar fosforhoudende moleculen ontstaan, hoe dit element door kometen wordt meegenomen en hoe een bepaald molecuul een cruciale rol kan hebben gespeeld bij het ontstaan van leven op onze planeet.

Zuurstoflijn opent nieuwe blik op ver heelal

dinsdag, 14 januari 2020 19:43

Een team van Leidse en Amerikaanse astronomen heeft een nieuwe manier ontdekt om verre sterrenstelsels in kaart te brengen. Ze gebruikten daarvoor een spectraallijn van atomair zuurstof. Die spectraallijn is normaal gesproken niet goed op te vangen met aardse telescopen. Maar doordat het licht van verre sterrenstelsels komt, is het uitgerekt en kun je het juist wél op aarde meten. Dat is nu gebeurd met een in Nederland gemaakt instrument. De onderzoekers publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad The Astrophysical Journal Letters.

Dit gebeurde vandaag in 2014