Astronomen meten de temperatuur van het heelal, nog geen miljard jaar na de oerknal

vrijdag, 04 februari 2022 19:40

Met de IRAM NOEMA-telescoop in de Franse Alpen hebben astronomen voor het eerst een ver object waargenomen dat een schaduw werpt op de vroege, hete oerknalfase van ons heelal, waardoor een deel van het licht van de zogeheten kosmische achtergrondstraling wordt tegengehouden. Het object is een waterwolk die zo ver weg is dat we hem zien zoals hij er slechts 880 miljoen jaar na de oerknal uitzag.

Astronomen ontdekken mysterieus object dat drie keer per uur een enorme uitbarsting van energie produceert Hot!

zondag, 30 januari 2022 09:24

Een team astronomen dat radiogolven in het heelal in kaart brengt, heeft iets ongewoons ontdekt dat drie keer per uur een enorme energie-uitbarsting geeft, en het lijkt op niets wat astronomen eerder hebben gezien. Het team dat het heeft ontdekt denkt dat het een neutronenster of een witte dwerg zou kunnen zijn, ineengestorte kernen van sterren, met een ultra-krachtig magnetisch veld. Ronddraaiend in de ruimte zendt het vreemde object een straal straling uit die onze gezichtslijn kruist, en gedurende één minuut op de twintig is het een van de helderste radiobronnen aan de hemel.

SpaceX rakettrap gaat inslaan op de maan Hot!

donderdag, 27 januari 2022 07:57

De tweede rakettrap van een Falcon 9 raket die in februari 2015 werd gelanceerd, zal op 4 maart 2022 inslaan op het oppervlak van de maan. Normaal branden dergelijke rakettrappen van Falcon 9 raketten op in de atmosfeer van de aarde nadat ze hun vracht in de ruimte brachten maar tijdens de lancering in februari 2015 werd het Deep Space Climate Observatory (DSCOVR) veel verder van de aarde gebracht en zweefde de bewuste rakettrap al die tijd rond in de ruimte.

Oeroud ijs onthult mysterieuze zonnestorm Hot!

woensdag, 26 januari 2022 18:43

Door analyse van ijskernen uit Groenland en Antarctica heeft een onderzoeksteam onder leiding van de Lund Universiteit in Zweden bewijs gevonden van een extreme zonnestorm die ongeveer 9.200 jaar geleden plaatsvond. Wat de onderzoekers verbaast, is dat de storm plaatsvond tijdens een van de rustigere fasen van de zon, tijdens welke algemeen wordt aangenomen dat onze planeet minder wordt blootgesteld aan dergelijke gebeurtenissen. De zon is een eerste vereiste voor al het leven op aarde. Maar ons levensschenkend metgezel kan ook problemen veroorzaken. Wanneer er sterke activiteit is op het oppervlak van de zon, komt er meer energie vrij, wat aanleiding kan geven tot geomagnetische stormen.

NASA's zonnezeilmissie gaat achter kleine asteroïde aan

zondag, 23 januari 2022 19:24

Gelanceerd met de onbemande Artemis I testvlucht, zal NASA's Near-Earth Asteroid Scout, die niet groter is dan een schoendoos, op jacht gaan naar wat de kleinste asteroïde zal worden die ooit door een ruimtevaartuig is bezocht. Het zal daar aankomen door een zonnezeil te ontvouwen om zonnestraling te gebruiken voor voortstuwing, waardoor dit de eerste diepe ruimtemissie van het agentschap is in zijn soort. Het einddoel is 2020 GE, een asteroïde (NEA) die zich dicht bij de aarde bevindt en minder dan 18 meter groot is.

ExoMars-rover ondergaat laatste tests

donderdag, 20 januari 2022 15:11

De eerste simulatie van de ExoMars-rover die van zijn landingsplatform afrijdt, vormt de afsluiting van een ongelofelijk jaar van voorbereidingen, nu de missie met vertrouwen afstevent op een lancering in september. ESA's Rosalind Franklin rover begint het jaar met maanden van succesvol onderhoud en functionele tests achter de rug. Alle instrumenten zijn klaar voor de vlucht, met deze maand nog wat kleine aanpassingen. "De rover is klaar en samen met de recente geslaagde valtest van de parachutes zijn we ervan overtuigd dat we op tijd zijn voor de lancering in september," zegt Pietro Baglioni, ESA's ExoMars rover teamleider.

Rusland stopt met de productie van Proton raketten Hot!

woensdag, 19 januari 2022 09:34

Het Russische Khrunichev State Research and Production Space Center heeft bekend gemaakt dat het gaat stoppen met de productie van de krachtige Proton raket. Dit werkpaard van de Russische ruimtevaart zal op korte termijn vervangen worden door de nieuwe Angara A5 raket waarmee in 2014, 2020 en 2021 al testvluchten werden uitgevoerd. De Russische Proton raket werd ontwikkeld begin de jaren '60 van de vorige eeuw waarna de eerste raket van dit type in 1965 werd gelanceerd. Sindsdien werden al meer dan 420 Proton raketten gelanceerd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan die zowel militaire satellieten alsook commerciële communicatiesatellieten succesvol in de ruimte brachten.

Pas ontdekte planeten op de rand van vernietiging Hot!

zaterdag, 15 januari 2022 09:12

Drie pas ontdekte planeten draaien gevaarlijk dicht om sterren die het einde van hun leven naderen. Van de duizenden buitenaardse planeten die tot nu toe zijn gevonden, hebben deze drie gasreuzenplaneten, die voor het eerst zijn ontdekt door de NASA TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) missie, enkele van de kortste perioden of banen rond subreuzen of reuzensterren. Een van de planeten, TOI-2337b, zal in minder dan 1 miljoen jaar door zijn gastheerster worden opgeslokt, sneller dan enige andere planeet die momenteel bekend is.

Vanop het Japanse Uchinoura Space Center wordt de ruimtesonde Suisei, ook gekend als Planet-A, in de ruimte gebracht. Op 8 maart 1986 vliegt Suisei op een afstand van 151 000 kilometer langs de komeet Halley en maakt het ruimtetuig UV-opnamen van deze komeet. Foto: JAXA