Internationaal ruimtestation neemt afscheid van Pirs module

maandag, 26 juli 2021 19:41

Na een levensduur van bijna twintig jaar hebben de ruimtevaarders aan boord van het internationale ruimtestation ISS op maandag 26 juli afscheid genomen van de Russische Pirs module. Zo werd de Pirs module met behulp van een Progress bevoorradingstuig losgemaakt van het ruimtestation om plaats te kunnen maken voor de nieuwe Russische module Nauka die op 29 juli moet worden vastgemaakt aan het ruimtestation. Na het losmaken van het ruimtestation brandde Pirs op in de atmosfeer van de aarde.

Astronomen doen de eerste duidelijke detectie van een maan-vormende schijf rond een exoplaneet Hot!

vrijdag, 23 juli 2021 08:45

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) een partner is, hebben astronomen voor het eerst een duidelijke schijf rond een planeet buiten ons zonnestelsel gedetecteerd. De waarnemingen zullen nieuw licht werpen op de vorming van planeten en manen in jonge stersystemen. ‘Ons onderzoek heeft geresulteerd in een duidelijke detectie van een schijf waarin zich manen zouden kunnen vormen’, zegt Myriam Benisty, onderzoeker aan de Universiteit van Grenoble, Frankrijk, en aan de Universiteit van Chili, die leiding gaf aan het nieuwe onderzoek dat vandaag in The Astrophysical Journal Letters is gepubliceerd.

EHT onthult donker hart van nabij radiosterrenstelsel

woensdag, 21 juli 2021 05:59

De Event Horizon Telescope (EHT) samenwerking, bekend van het maken van de eerste foto van het zwarte gat in het sterrenstelsel M87, heeft nu het hart van het naburige sterrenstelsel Centaurus A in ongekend detail in beeld gebracht. De astronomen hebben het centrale superzware zwarte gat gelokaliseerd en onthullen hiermee hoe daar twee gigantische jets ontstaan. Opvallend is dat de buitenste randen van de jets straling uitzenden, een fenomeen dat de huidige theoretische modellen op de proef stelt. Het werk is geleid door Michael Janssen van het Max Planck Institute for Radioastronomy (MPIfR) en de Radboud Universiteit, en wordt gepubliceerd in Nature Astronomy op 19 juli.

Volg LIVE de lancering van de Russische Nauka module Hot!

dinsdag, 20 juli 2021 20:14

Op 21 juli 2021 gaat Rusland eindelijk de laatste Russische module voor het internationaal ruimtestation ISS in de ruimte brengen. Zo moet een krachtige Proton-M raket die dag de Multipurpose Laboratory Module (MLM) in een baan om de aarde brengen waarna deze moet worden vastgemaakt aan de Zvezda module van het ruimtestation. Tijdens deze lancering zal Rusland ook de European Robotic Arm (ERA) naar het internationaal ruimtestation ISS brengen. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Volg LIVE de lancering van Jeff Bezos en zijn New Shepard ruimtecapsule Hot!

zondag, 18 juli 2021 23:16

Op dinsdag 20 juli gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Blue Origin voor het eerst mensen kortstondig in de ruimte brengen met zijn New Shepard en bijhorende ruimtecapsule. Aan boord van deze nieuwe capsule zullen zich onder andere de miljardair en oprichter van Blue Origin Jeff Bezos bevinden alsook een 82-jarige Amerikaanse vrouw en de 18-jarige Nederlander Oliver Daemen. Tijdens deze missie moet de New Shepard capsule een maximale hoogte beriken van ongeveer 100 kilometer waarna deze met parachutes moet terugkeren naar de aarde. De lancering is voorzien voor 15u00 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke commerciële ruimtevlucht hier LIVE volgen!

18-jarige Nederlander mag met Jeff Bezos de ruimte in Hot!

donderdag, 15 juli 2021 19:39

Tijdens de eerste bemande ruimtevlucht van het bedrijf Blue Origin op 20 juli 2021 gaat er ook een 18-jarige Nederlander mee de ruimte in. De Nederlander Oliver Daemen gaat die dag samen met de oprichter van Amazon en Blue Origin, Jeff Bezos, en nog twee andere mensen kortstondig de ruimte in aan boord van de New Shepard raket en bijhorende ruimtecapsule. Indien de commerciële ruimtevlucht een succes wordt, zal Oliver Daemen de vierde Nederlander worden die ooit de ruimte inging.

Cruciale testvlucht voor Starliner ruimtecapsule Hot!

woensdag, 14 juli 2021 07:43

Eind juli gaat het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing zijn nieuwste ruimtecapsule opnieuw in de ruimte brengen voor een cruciale testvlucht. Tijdens deze onbemande Boeing Orbital Flight Test 2 testvlucht moet de Starliner ruimtecapsule zich vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS waarna de capsule terug moet landen in de Verenigde Staten. Tijdens een vorige onbemande testvlucht in december 2019 slaagde Boeing er niet in om de nieuwe capsule te laten koppelen met het ruimtestation.

Ingenieuze 'geweven' spectrometer bijna klaar voor de start

maandag, 12 juli 2021 18:22

WEAVE, een ingenieuze spectrometer met duizenden verplaatsbare glasvezels, is bijna klaar voor gebruik door sterrenkundigen. Dat meldt een team van astronomen en technici onder leiding van Scott Trager (Rijksuniversiteit Groningen). De spectrometer, inclusief de twee robots die de glasvezels in wisselende opstellingen leggen, is succesvol geïnstalleerd op de Nederlands-Britse-Spaanse William Herschel Telescope op La Palma.

Een Amerikaanse Redstone-Sparta raket brengt vanop de Woomera lanceerbasis in Australië de eerste Australische satelliet genaamd WRESAT in de ruimte. Deze kleine kunstmaan had een gewicht van 45 kilogram en werd ontwikkeld om nieuwe technologieën te testen. WRESAT brandt na een succesvolle missie op 10 januari 1968 op in de atmosfeer van de Aarde. Dankzij deze geslaagde missie wordt Australië de zevende natie ter wereld dat een satelliet in een baan om de Aarde heeft.

M25 is een relatief jonge open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius met naar schatting een 600-tal leden. De schijnbare diameter van 32' komt, op een afstand van 2 300 lichtjaar,…