X-37B (Orbital Test Vehicle)

Het Amerikaanse X-37B ruimtetuig is een klein onbemand ruimteveer dat gebruikt wordt door de United States Air Force (USAF) en gebouwd werd door het lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing. Oorspronkelijk werd de X-37B, net als zijn voorganger, ontworpen door het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA. Toen het hele project echter overgegeven werd aan het Amerikaanse ministerie van defensie werd de X-37B een geheim militair project dat zeer succesvol bleek te zijn. De geheime status van dit militaire ruimteprogramma zorgt dan ook voor de meest wilde speculaties als zou de X-37B door zijn eigenschappen gebruikt worden voor het uittesten van wapens in een baan om de Aarde. Volgens officiële berichten wordt dit onbemande ruimtetuig enkel maar gebruikt voor het uittesten van nieuwe technologieën of systemen.

Inzoomen op de zon met de Solar Orbiter Hot!

vrijdag, 25 maart 2022 07:39

De laatste beelden van de Solar Orbiter tonen de volle zon in ongekend detail. Ze zijn genomen op 7 maart 2022, toen het ruimtevaartuig precies tussen de aarde en de zon in vloog. Een van de beelden, gemaakt door de Extreme Ultraviolet Imager (EUI), is het beeld met de hoogste resolutie van de volledige zonneschijf en de buitenste atmosfeer, de corona, die ooit zijn gemaakt. Een andere foto, gemaakt door het Spectral Imaging of the Coronal Environment (SPICE) instrument, is de eerste foto van de volle zon in zijn soort in 50 jaar, en verreweg de beste, gemaakt op de Lyman-beta golflengte van ultraviolet licht dat wordt uitgezonden door waterstofgas.

Axiom Mission 1: 's werelds eerste private ruimtevlucht naar het ISS

vrijdag, 25 maart 2022 06:12

Indien alles verloopt volgens planning worden begin april 2022 voor het eerst vier mensen in de ruimte gebracht tijdens een bemande ruimtemissie die wordt uitgevoerd door het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Axiom Space. Tijdens deze Axiom Mission 1 (Ax-1) missie moeten vier mensen met behulp van een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX naar het internationaal ruimtestation ISS gebracht worden waar ze ongeveer een week zullen verblijven. Slechts één van de vier bemanningsleden, Michael López-Alegría, is een gewezen NASA-astronaut die eerder al in de ruimte is geweest.

Kosmische Mijlpaal: NASA bevestigt 5.000 Exoplaneten! Hot!

dinsdag, 22 maart 2022 14:00

Het aantal bevestigde exoplaneten is net de 5.000 gepasseerd, wat neerkomt op een 30 jaar durende ontdekkingsreis onder leiding van de ruimtetelescopen van de NASA. Nog niet zo lang geleden leefden we in een heelal met slechts een klein aantal bekende planeten, die allemaal rond onze zon draaiden. Maar een nieuwe reeks ontdekkingen markeert een wetenschappelijk hoogtepunt: Het bestaan van meer dan 5000 planeten buiten ons zonnestelsel is nu bevestigd.

Nieuwe Amerikaanse maanraket rolt voor het eerst naar buiten Hot!

vrijdag, 18 maart 2022 04:41

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft voor de eerste maal zijn nieuwe maanraket, het Space Launch System (SLS), naar buiten gerold en naar het lanceercomplex gebracht. De meer dan 100 meter lange raket werd de afgelopen maanden voor de eerste maal geassembleerd in de Vehicle Assembly Building (VAB) op het Kennedy Space Center in Florida en is nu voor het eerst naar buiten gerold. Deze gigantische raket moet in mei 2022 voor het eerst gelanceerd worden tijdens de onbemande Artemis 1 missie.

NASA verlengt Ingenuity missie

woensdag, 16 maart 2022 19:20

NASA heeft de missie van de Ingenuity Mars Helikopter verlengd tot september 2022. In de komende maanden zal de eerste drone in de geschiedenis dat opereert vanaf het oppervlak van een andere planeet de komende wetenschappelijke campagne van de Perseverance-rover ondersteunen, die de oude rivierdelta van de Jezero-krater onderzoekt. Onderweg zal het zijn eigen capaciteiten blijven testen ter ondersteuning van het ontwerp van toekomstige Mars-luchtvoertuigen.

Astronomen ontdekken grootste molecuul tot nu toe in een planeet-vormende schijf Hot!

dinsdag, 08 maart 2022 07:16

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) in Chili hebben onderzoekers van de Sterrewacht Leiden voor het eerst dimethylether gedetecteerd in een planeet-vormende schijf. Met negen atomen is dit het grootste molecuul dat tot nu toe in zo’n schijf is aangetroffen. Dimethylether is tevens een voorloper van grotere organische moleculen die kunnen leiden tot het ontstaan van leven.

GOES-T weersatelliet met succes in de ruimte gebracht Hot!

woensdag, 02 maart 2022 18:36

NASA heeft op dinsdag 1 maart 2022 met succes een nieuwe weersatelliet voor de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) gelanceerd. De nieuwste Geostationary Operational Environmental Satellite (GOES-T) is gelanceerd met een United Launch Alliance Atlas V raket vanaf Cape Canaveral Space Force Station. GOES-T missie managers bevestigden enkele uren na de lancering dat de zonnepanelen van het ruimtevaartuig met succes waren uitgezet en dat de satelliet op eigen kracht werkte.

Dit gebeurde vandaag in 1990