Nieuw ESO-onderzoek taxeert de gevolgen van satellietconstellaties voor astronomische waarnemingen

donderdag, 05 maart 2020 09:20

Astronomen hebben onlangs hun zorgen uitgesproken over de effecten van grote satellietconstellaties op het wetenschappelijk onderzoek. Om een betere inschatting te kunnen maken van de gevolgen van deze constellaties voor astronomische waarnemingen, heeft ESO opdracht gegeven voor een onderzoek dat zich vooral richt op waarnemingen op visuele en infrarode golflengten met ESO-telescopen, maar ook andere sterrenwachten erbij betrekt.

Straalstroom vanaf zwart gat tot op enorme afstand waargenomen

woensdag, 04 maart 2020 20:05

Astronomen hebben met radiotelescopen de jet (of straalstroom) waargenomen van MAXI J1820+070, een dubbelster die bestaat uit een zwart gat en een gewone ster. Het bijna twee jaar geleden ontdekte en inmiddels veel bestudeerde systeem heeft een nieuwe verrassing in petto: niet eerder konden astronomen de jet (hoogenergetisch materiaal dat met bijna de lichtsnelheid vanaf het zwarte gat wordt weggeschoten) van een dergelijk systeem tot op zo’n grote afstand volgen.

Mission Extension Vehicle koppelt zich succesvol aan communicatiesatelliet Hot!

woensdag, 26 februari 2020 22:01

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Northrop Grumman heeft op dinsdag 25 februari 2020 geschiedenis geschreven. Zo is dit bedrijf er in geslaagd zijn Mission Extension Vehicle 1 (MEV-1) ruimtevaartuig in de ruimte te koppelen aan een afgedankte communicatiesatelliet die zich in een geostationaire baan om de aarde bevindt op een hoogte van ongeveer 36 000 kilometer. Met de Mission Extension Vehicle 1 (MEV-1) wil Northrop Grumman de levensduur van de communicatiesatelliet verlengen om zo iets te doen aan de problematiek rond de steeds groter wordende berg afval rondom onze planeet.

Help mee de locatie van zwarte gaten te ontdekken in het LOFAR Radio Galaxy Zoo-project

woensdag, 26 februari 2020 21:40

Wetenschappers vragen de hulp van het publiek om de oorsprong te vinden van honderdduizenden sterrenstelsels die zijn ontdekt door de grootste radiotelescoop ooit gebouwd: LOFAR. Waar komen deze mysterieuze objecten die duizenden lichtjaren groot zijn vandaan? Een nieuw ‘citizen science’ project, LOFAR Radio Galaxy Zoo, geeft iedereen met internet de mogelijkheid om mee te doen aan de zoektocht om uit te vinden waar de zwarte gaten in het midden van deze sterrenstelsels zich bevinden.

Japan mikt op Marsmaan Phobos

vrijdag, 21 februari 2020 14:32

De Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA heeft groen licht gegeven om te starten aan de ontwikkeling van een nieuwe onbemande ruimtesonde die als eerste ooit bodemstalen van de Marsmaan Phobos naar de aarde moet brengen. De Martian Moon eXploration (MMX) missie moet in 2024 van start gaan waarna het ruimtetuig zich in augustus 2025 in een baan om de planeet Mars moet begeven om uiteindelijk te landen op de maan Phobos. Wetenschappers hopen met deze ambitieuze missie meer te leren over de samenstelling en herkomst van de Marsmaan.

Sterrenkijkdagen op 28 en 29 februari 2020! Hot!

woensdag, 19 februari 2020 14:26

Op vrijdag 28 en zaterdag 29 februari 2020 kan je op een 30-tal plaatsen in Vlaanderen ‘s avonds gaan kijken naar de Maan en de sterren. Tijdens de jaarlijkse sterrenkijkdagen van de Vereniging Voor Sterrenkunde (VVS) is iedereen welkom om naar de maan, de planeten en de sterren te kijken. Volkssterrenwachten en lokale verenigingen staan klaar om je te gidsen langs de wonderen van de nachtelijke sterrenhemel. Tijdens de Sterrenkijkdagen 2020 kan u bij goede weersomstandigheden onder andere genieten van de pracht van het sterrenbeeld Orion, de maan die in haar eerste kwartier staat en de Andromedanevel. Ook in jouw buurt kan je gaan sterrenkijken en genieten van de pracht van de sterrenhemel!

LOFAR bereikt doorbraak bij het opsporen van exoplaneten

woensdag, 19 februari 2020 01:31

Met behulp van de door Nederland geleide Low Frequency Array (LOFAR) radiotelescoop hebben astronomen abnormale radiogolven ontdekt die afkomstig zijn van de nabije rode dwergster GJ1151. De radiogolven vertonen de kenmerkende signatuur van poollichten die worden veroorzaakt door de wisselwerking tussen een ster en zijn planeet. Het bestaan van dergelijke interacties werd al meer dan dertig jaar voorspeld, maar het is voor het eerst dat astronomen de bijbehorende signatuur hebben weten te onderscheiden.

SpaceX gaat ruimtetoeristen in de ruimte brengen Hot!

dinsdag, 18 februari 2020 16:13

SpaceX, het Amerikaanse succesvolle private ruimtevaartbedrijf dat werd opgericht door Elon Musk, gaat in de toekomst met zijn Crew Dragon ruimtecapsule mensen tegen betaling in een baan om de aarde brengen. Het bedrijf gaat hiervoor samenwerken met Space Adventures dat in verleden al acht mensen tegen betaling naar het internationale ruimtestation ISS bracht. De samenwerking tussen deze twee succesvolle ruimtevaartbedrijven zien velen als een nieuwe mijlpaal in de commerciële ruimtevaart.

Geboortedag van de Amerikaanse astronoom Paul Willard Merrill. Als spectroscopist bestudeerde Merrill peculiaire sterren, vooral lang- periodieke variabele sterren. Hij onderzocht ook de interstellaire materie en voerde als een der eersten spectroscopie op infrarode golflengten uit. Zijn grootste ontdekking kwam net voor zijn pensioen toen hij de lijnen van technetium in de ster R And en andere sterren van het S-type ontdekte.

M52, ook gekend als NGC 7654, is een mooie open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia. Samen met M103 zijn dit de meest noordelijk gelegen Messierobjecten. In onze streken is dit…