SpaceX brengt Crew-1 astronauten terug naar de aarde Hot!

maandag, 03 mei 2021 07:21

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft op 2 mei 2021 met succes vier ruimtevaarders terug naar de aarde gebracht. Aan boord van de Crew Dragon ruimtecapsule bevonden zich de drie Amerikaanse astronauten Michael Hopkins, Victor J. Glover en Shannon Walker en de Japanse ruimtevaarder Soichi Noguchi die op 16 november 2020 naar het internationale ruimtestation ISS werden gebracht. Dit was de eerste nachtelijke landing van een Amerikaanse ruimtecapsule sinds de Apollo 8 missie in 1968.

Welke telescoop moet ik kopen? Hot!

Eén van de vele vragen die wij jaarlijks op onze redactie ontvangen is wat voor telescoop iemand het best koopt of wat de belangrijkste eigenschappen zijn van een goede telescoop voor een beginnend amateurastronoom? Het is echter niet eenvoudig om een algemeen advies te geven voor iedereen maar er zijn wel enkele belangrijke zaken waar je kan op letten of vragen die je u eerst moet stellen alvorens het aanschaffen van een telescoop. Terwijl telescopen vroeger ontzettend duur waren, kan je nu voor enkele honderden euro's al mooi de sterrenhemel ontdekken met een instapmodel. Met dit artikel proberen we dan ook iedereen advies te geven die op het punt staat om zijn eerste telescoop te kopen.

Iedereen ruimtevaarder - De toekomst van de aarde ligt in de ruimte

Volgens Nancy Vermeulen staat dat buiten kijf, nu we ons aan de vooravond bevinden van een heuse ruimterevolutie. Die zal zich niet voltrekken van vandaag op morgen, maar dankzij de combinatie van toptechnologie en topwetenschap en de opkomende rol van de commerciële ruimtevaart ligt dat de volgende decennia wel binnen handbereik. De doorbraken in bemande en onbemande ruimtevaart volgen elkaar in snel tempo op en de innovaties van nieuwe spelers brengen de hele sector in een stroomversnelling.

Botsende zwarte gaten en neutronensterren kunnen geschil oplossen over uitdijingsnelheid heelal

zaterdag, 01 mei 2021 13:38

Een team van Britse, Zweedse en Nederlandse onderzoekers heeft een manier bedacht die uitsluitsel kan geven over de uitdijingsnelheid van het heelal. Ze willen de rimpelingen in de ruimtetijd gebruiken die ontstaan bij botsingen tussen zwarte gaten en neutronensterren. De onderzoekers met daarbij Samaya Nissanke (Universiteit van Amsterdam en Nikhef) publiceren hun methode in het vakblad Physical Review Letters.

China lanceert eerste module voor nieuw ruimtestation Hot!

donderdag, 29 april 2021 08:15

In de nacht van 28 op 29 april 2021 heeft China met succes de eerste module in de ruimte gebracht van een nieuw Chinees ruimtestation. De 'Tianhe' module werd met behulp van een krachtige Long March 5B raket probleemloos in een lage baan om de aarde gebracht vanop Wenchang lanceerbasis op het eiland Hainan. Deze eerste module heeft een gewicht van 22 ton en moet de basis vormen van een nieuw Chinees ruimtestation dat binnen enkele jaren zal bestaan uit verschillende modules, onbemande cargomodules en bemande Shenzhou ruimtevaartuigen. In juni 2021 moeten Chinese ruimtevaarders voor het eerst een bezoek brengen aan de nieuwe Tianhe module.

Apollo 11 astronaut Michael Collins overleden Hot!

woensdag, 28 april 2021 19:39

De Amerikaanse astronaut Michael Collins, die deel uitmaakte van de legendarische Apollo 11 ruimtemissie, is op 90-jarige leeftijd overleden. Michael Collins was tijdens de Apollo 11 missie piloot van de Apollo commandomodule en zette zelf geen voet op de maan. Na zijn carrière als astronaut maakte Michael Collins deel uit van de regering van president Nixon en werd hij directeur van het National Air and Space Museum in Washington D.C.

Nieuwe telescoop op ESO’s La Silla-sterrenwacht zal aarde helpen beschermen tegen gevaarlijke planetoïden Hot!

dinsdag, 27 april 2021 12:12

Als onderdeel van de wereldwijde inspanning om objecten in de buurt van de aarde op te sporen en te herkennen, is op de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili de Test-Bed Telescope 2 (TBT2) van het Europese ruimteagentschap ESA in gebruik genomen. Samen met zijn evenknie op het noordelijk halfrond zal de TBT2 de hemel nauwlettend afspeuren naar planetoïden die een bedreiging kunnen vormen voor onze planeet. Daarbij zullen hardware en software worden getest die voor een toekomstig netwerk van telescopen zijn bedoeld.

Volg LIVE de lancering van een Delta IV Heavy raket! Hot!

maandag, 26 april 2021 15:31

Op maandag 26 april 2021 gaan de Verenigde Staten voor de dertiende keer een krachtige Delta IV Heavy raket lanceren. Tijdens deze missie moet de meer dan 730 ton zware raket de NROL-82 spionagesatelliet voor het Amerikaanse National Reconnaissance Office (NRO) in de ruimte brengen. Na deze lancering zal de Delta IV Heavy raket nog driemaal gelanceerd worden waarna deze raket niet meer zal gebruikt worden. De lancering is voorzien voor 22u39 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA