CST-100 Starliner ruimtecapsule is terug op aarde Hot!

zondag, 22 december 2019 19:17

De nieuwe Amerikaanse ruimtecapsule CST-100 Starliner is op zondag 22 december 2019 terug veilig geland op aarde. Nadat de onbemande ruimtecapsule op vrijdag 20 december in de ruimte werd gebracht door een Atlas V raket keerde deze nu vervroegd terug naar de aarde doordat de capsule in een verkeerde baan om onze planeet terecht kwam. Ondanks de deels mislukte testvlucht is Boeing toch tevreden over deze eerste ruimtevlucht van de Starliner.

Nieuwe bemande ruimtecapsule komt in verkeerde baan om de Aarde tercht Hot!

vrijdag, 20 december 2019 12:50

Op vrijdag 20 december 2019 is voor het eerst een Crew Space Transportation (CST)-100 Starliner ruimtevaartuig van het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing de ruimte in gebracht. Een Atlas V raket vertrok om 12u36 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en zette de nieuwe bemande ruimtecapsule enkele minuten later uit in een lage baan om de Aarde. Helaas werd de onbemande capsule in een verkeerde baan om de Aarde gebracht als gevolg van een probleem tijdens het ontsteken van de raketmotor waardoor deze nu niet kan koppelen met het internationale ruimtestation ISS. De Starliner capsule zal nu vervroegd terugkeren naar de Aarde.

Volg hier LIVE de lancering van Boeing's Starliner ruimtecapsule Hot!

donderdag, 19 december 2019 19:46

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing gaat op 20 december 2019 voor het eerste zijn Crew Space Transportation (CST)-100 Starliner ruimtecapsule in de ruimte brengen. Tijdens deze belangrijke onbemande testvlucht moet de nieuwe Starliner capsule met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan om de Aarde worden gebracht waarna het ruimtevaartuig zich moet vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. De lancering is voorzien voor 12u36 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

ESO-waarnemingen tonen het ontbijt van een zwart gat in het vroege heelal

donderdag, 19 december 2019 13:17

Astronomen die gebruik maken van ESO’s Very Large Telescope hebben voorraden van koel gas waargenomen rond enkele van de vroegste sterrenstelsels in het heelal. Deze gashalo’s zijn het perfecte voedsel voor superzware zwarte gaten in het centrum van deze stelsels, die we nu waarnemen zoals ze er meer dan 12,5 miljard jaar geleden uitzagen. Deze voedselvoorraad kan verklaren waarom deze kosmische monsters zo snel konden groeien tijdens de periode die ook wel de kosmische dageraad wordt genoemd.

Europa brengt CHEOPS succesvol in de ruimte Hot!

woensdag, 18 december 2019 18:19

Op woensdag 18 december heeft Europa een nieuwe planetenjager in de ruimte gebracht. Zo bracht een Russische Sojoez-Fregat raket vanop de lanceerbasis Kourou in Frans-Guyana de Cheops satelliet met succes in een lage baan om de Aarde. Deze satelliet moet de volgende jaren karakteristieken van een reeks gekende exoplaneten bestuderen.

ESO-telescoop maakt verbluffende opname van Melkwegcentrum en ontdekt oude ‘starburst’

maandag, 16 december 2019 13:00

ESO’s Very Large Telescope (VLT) heeft het centrale deel van de Melkweg met spectaculaire resolutie waargenomen en nieuwe details ontdekt over de geschiedenis van de stergeboorte in ons sterrenstelsel. Dankzij de nieuwe waarnemingen hebben astronomen bewijs gevonden voor een ingrijpende gebeurtenis in het bestaan van de Melkweg: een geboortegolf van sterren die zo hevig was dat hij meer dan honderdduizend supernova-explosies teweegbracht.

Europese ClearSpace-1 gaat ruimtepuin opruimen Hot!

zaterdag, 14 december 2019 09:00

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA gaat in 2025 de ClearSpace-1 satelliet in de ruimte brengen die een groot stuk ruimteafval moet opruimen. Tijdens deze ambitieuze opruimmissie moet ClearSpace-1 een onderdeel van een Europese raket opvangen waarna beiden moeten opbranden in de atmosfeer van de Aarde. ESA gaat hiervoor in zee met het Zwitserse start-up bedrijf ClearSpace dat een spin-off is van de Technische Universiteit van Lausanne.

ORISIS-Rex moet bodemmonsters verzamelen op locatie Nightingale

vrijdag, 13 december 2019 13:04

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de locatie bekend gemaakt waar de ruimtesonde OSIRIS-Rex op de planetoïde Bennu in 2020 bodemmonsters moet verzamelen. Zo moet de onbemande ruimtesonde op de locatie genaamd 'Nightingale' oppervlaktemateriaal verzamelen waarna dit in een speciale capsule naar de Aarde wordt gestuurd. De locatie Nightingale is een krater op het noordelijk halfrond van de planetoïde.

Dit gebeurde vandaag in 1983