Twee nieuwe satellieten betekenen verdere uitbreiding van Galileo

zondag, 05 december 2021 20:28

Europa's grootste satellietconstellatie is nog groter geworden na de lancering van nog twee Galileo navigatiesatellieten met een Sojoez-draagraket vanaf de Europese ruimtehaven in Frans Guyana op 5 december 2021. De Galileo-satellieten 27-28 vullen de bestaande constellatie van 26 satellieten in een baan om de aarde aan met de meest nauwkeurige plaatsbepaling met behulp van satellieten voor meer dan 2,3 miljard gebruikers over de hele wereld.

Rocket Lab gaat volledig herbruikbare raket ontwikkelen Hot!

donderdag, 02 december 2021 20:01

In maart 2021 maakte het ruimtevaartbedrijf Rocket Lab bekend dat het plannen had om een nieuwe raket te ontwikkelen. Deze nieuwe raket kreeg de naam 'Neutron' en moet binnen enkele jaren de opvolger worden van de succesvolle Electron raket waarmee het bedrijf vandaag de dag kleine satellieten in de ruimte brengt. Vandaag heeft Rocket Lab meer details bekend gemaakt over zijn nieuwe Neutron raket. Opvallend is dat de Neutron raket zal bestaan uit één geheel en de raket volledig kan terugkeren naar de aarde waardoor dit lanceermiddel integraal herbruikbaar wordt. Rocket Lab wil de nieuwe Neutron raket niet alleen gaan gebruiken voor het lanceren van kleine satellieten die deel gaan uitmaken van grote constellaties maar ook voor het in de ruimte brengen van ruimtesondes die onze maan of andere planeten moeten bestuderen.

ESO-telescoop ontdekt meest nabije paar superzware zwarte gaten tot nu toe

dinsdag, 30 november 2021 14:14

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) hebben astronomen het meest nabije paar superzware zwarte gaten opgespoord dat ooit is waargenomen. De twee objecten bevinden zich ook veel dichter bij elkaar dan alle andere paren superzware zwarte gaten die ooit zijn waargenomen, en zullen uiteindelijk samensmelten tot één groot zwart gat. De twee zwarte gaten bevinden zich in het sterrenstelsel NGC 7727 in het sterrenbeeld Waterman en zijn ongeveer 89 miljoen lichtjaar van de aarde verwijderd.

Groen licht voor Africa Millimetre Telescope

dinsdag, 30 november 2021 07:26

De allereerste foto van een zwart gat in 2019 kon alleen gemaakt worden met een wereldwijd netwerk van telescopen, de Event Horizon Telescope (EHT). Om toekomstige metingen te verbeteren en een film van zwarte gaten te kunnen maken, is de toevoeging van een radiotelescoop in Afrika nodig. Dankzij een garantstelling van de Radboud Universiteit, is er nu groen licht voor de start van het Africa Millimetre Telescope (AMT). Het project heeft als doel een radiotelescoop in Namibië te bouwen. Daarnaast garandeert de Radboud Universiteit een wetenschappelijke en technische bijdrage aan het EHT-consortium voor de komende tien jaar.

Sentinel-6 geeft nauwkeurigste gegevens ooit over zeeniveau Hot!

maandag, 29 november 2021 15:58

De stijging van de zeespiegel is een van de meest onmiddellijke gevolgen van de klimaatverandering, zoals onlangs nog is gebleken uit de dringende verzoeken van de leiders van eilandstaten op de COP26-top. Wereldwijde metingen van de stijging van de zeespiegel zijn absoluut noodzakelijk voor het onderbouwen van het mondiale beleid en voor strategieën ter bescherming van kustlijnen en laaggelegen gebieden. Het meten van minieme verschillen in de hoogte van het zeeoppervlak vanuit de ruimte is geen gemakkelijke taak - maar dat is precies wat de Copernicus Sentinel-6 Michael Freilich-satelliet doet. Na een jaar uitvoerig testen levert deze nieuwe missie nu 's werelds nauwkeurigste gegevens over de stijging van het zeeniveau.

Wat betekent het om als klein bedrijf samen te werken met NASA?

zondag, 28 november 2021 19:24

Kleine bedrijven hebben in het verleden met NASA samengewerkt om in de ruimte weefsel met levende cellen te 3D-printen, te onderzoeken hoe planten op Mars kunnen groeien, het luchtverkeersbeheer te verbeteren, en nog veel meer. Terwijl hun ideeën de ruimtevaart- en luchtvaarttechnologieën van de toekomst helpen voortstuwen, zorgen deze kleine bedrijven voor economische voordelen dichter bij huis. Elk jaar draagt de NASA honderden miljoenen dollars bij aan de Amerikaanse economie via contracten met kleine bedrijven. Honderden bedrijven in landelijke en stedelijke gebieden, waaronder veel bedrijven die eigendom zijn van minderheden en vrouwen, doen op hun beurt onderzoek en ontwikkelen innovaties om het werk van het agentschap op het gebied van exploratie van de mens, ruimtetechnologie, wetenschap en luchtvaart kracht bij te zetten.

Gaia onthult dat satellietstelsels van de Melkweg grotendeels nieuwkomers zijn

donderdag, 25 november 2021 19:32

Gegevens van ESA's Gaia-missie herschrijven de geschiedenis van ons melkwegstelsel, de Melkweg. Wat traditioneel werd gezien als satellietstelsels van de Melkweg, blijken nu grotendeels nieuwkomers te zijn in onze galactische omgeving. Een dwergstelsel is een verzameling van tussen de duizend en enkele miljarden sterren. Decennia lang werd algemeen aangenomen dat de dwergsterrenstelsels die de Melkweg omgeven satellieten zijn, wat betekent dat zij in een baan om ons melkwegstelsel zijn gevangen en al vele miljarden jaren onze constante metgezellen zijn.

SpaceX brengt NASA's DART-ruimtesonde op weg naar asteroïde Hot!

woensdag, 24 november 2021 11:11

NASA's Double Asteroid Redirection Test (DART), 's werelds eerste grootschalige missie om technologie te testen voor de verdediging van de aarde tegen potentiële asteroïde- of komeetgevaren, lanceerde woensdag om 1:21 uur EST met een SpaceX Falcon 9-raket vanaf Space Launch Complex 4 East op Vandenberg Space Force Base in Californië.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Proton-K draagraket de Russische ruimtesonde Mars 2 gelanceerd. Na een geslaagde reis naar de 'rode planeet' kwam Mars 2 op 27 november 1971 aan bij de planeet Mars. Op diezelfde dag nog werd een kleine lander losgemaakt van de Mars 2 ruimtesonde waarna de lander begon aan zijn afdaling naar het Marsoppervlak. De kleine lander maakte uiteindelijk een harde landing waarna er geen signalen meer werden ontvangen. Dit was de eerste keer dat een door mensen vervaardigd voorwerp het oppervlak van de planeet Mars bereikte.

M30, ook gekend als NGC 7099, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Capricornus. De cluster telt opvallend weinig variabele sterren. Zo onderzochten astronoom een 500tal leden en vond slechts…