De helderste sterren zijn niet alleen

vrijdag, 27 juli 2012 05:48

Nieuw onderzoek met ESO’s Very Large Telescope (VLT) heeft uitgewezen dat de meeste zeer heldere, zware sterren, die bepalend zijn voor de evolutie van een sterrenstelsel, niet alleen zijn. Bijna driekwart van deze sterren – veel meer dan tot nu toe gedacht – blijkt een nabije begeleidende ster te hebben. Verrassend genoeg ondergaan de meeste van deze paren ook ontwrichtende interacties, zoals massa-overdracht van de ene ster naar de andere.

Spitzer ontdekt kleine hete exoplaneet

donderdag, 19 juli 2012 11:28

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse Spitzer ruimtetelescoop een exoplaneet ontdekt die mogelijk veel kleiner is dan de Aarde. Het kleine hemellichaam zou slechts tweederde zo groot zijn als onze planeet (diameter van 8 400 kilometer). De kandidaat exoplaneet kreeg de naam 'UCF-1.01' en bevindt zich op slechts 33 lichtjaar van ons vandaan. Hierdoor krijgt dit hemellichaam ook meteen te eretitel van meest nabije aard-achtige exoplaneet.

APEX neemt deel aan scherpste waarneming ooit

donderdag, 19 juli 2012 10:44

Een internationaal team van astronomen heeft het hart van een verre quasar met ongekende scherpte waargenomen: twee miljoen keer zo scherp als het menselijk oog. De waarnemingen, waarbij de Atacama Pathfinder Experiment (APEX)-telescoop (1) voor het eerst met twee telescopen op andere continenten werd verbonden, zijn een cruciale stap in de richting van het ambitieuze doel van het ‘Event Horizon Telescope’-project (2): het in beeld brengen van de superzware zwarte gaten in de centra van sterrenstelsels als het onze.

Hubble ontdekt vijfde maan rondom Pluto Hot!

woensdag, 11 juli 2012 20:39

Sterrenkundigen hebben met behulp van de legendarische Hubble Space Telescope een vijfde maan ontdekt rondom de dwergplaneet Pluto. De ontdekking werd door een tweet op Twitter, afkomstig van Pluto-deskundige Alan Stern, aan de wereld bekendgemaakt. Volgens de eerste berekeningen is het maantje ongeveer 10 tot 25 kilometer groot en cirkelt het op een afstand van 95 000 kilometer om de dwergplaneet.

Donkere sterrenstelsels opgespoord in het vroege heelal

woensdag, 11 juli 2012 14:30

Voor het eerst zijn donkere sterrenstelsels – een vroege, theoretisch voorspelde fase in het ontstaan van sterrenstelsels – waargenomen. Deze objecten zijn in wezen gasrijke sterrenstelsels zonder sterren. Met behulp van ESO’s Very Large Telescope is een internationaal onderzoeksteam erin geslaagd om deze ongrijpbare objecten te detecteren via de gloed die zij vertonen doordat zij door een quasar worden aangelicht. Donkere sterrenstelsels zijn kleine, gasrijke stelsels in het vroege heelal die niet erg bedreven zijn in het produceren van sterren.

Een nieuwe manier om atmosferen van exoplaneten te onderzoeken

donderdag, 28 juni 2012 01:02

Dankzij een slimme nieuwe techniek zijn astronomen er voor het eerst in geslaagd om de atmosfeer van een exoplaneet die niet voor zijn moederster langs beweegt gedetailleerd te onderzoeken. Met ESO’s Very Large Telescope heeft een internationaal onderzoeksteam de zwakke gloed van de planeet Tau Boötis b rechtstreeks weten te detecteren. Hierdoor hebben de onderzoekers voor het eerst de atmosfeer van de planeet kunnen onderzoeken en exact zijn baan en massa kunnen bepalen, waarmee een vijftien jaar oud vraagstuk is opgelost.

Euclid krijgt groen licht

donderdag, 21 juni 2012 16:35

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft Europa’s nieuwste ruimtetelescoop officieel opgenomen in haar onderzoeksprogramma voor de periode 2015 – 2025. Met dit astronomisch onderzoeksproject hopen wetenschappers meer te leren over de mysterieuze donkere materie en al even mysterieuze donkere energie.

VLT werpt een blik op NGC 6357

woensdag, 20 juni 2012 13:21

ESO’s Very Large Telescope (VLT) heeft de meest gedetailleerde opname tot nu toe gemaakt van een spectaculair gedeelte van de stellaire kraamkamer NGC 6357. De foto toont tal van hete, jonge sterren, gloeiende gaswolken en vreemde stofformaties die door ultraviolette straling en sterrenwinden zijn gevormd. Diep in de Melkweg, in het sterrenbeeld Schorpioen, ligt NGC 6357 (1), een gebied in de ruimte waar nieuwe sterren worden geboren uit chaotische wolken van gas en stof (2).

Pas ontdekte asteroïde scheert langs de Aarde

dinsdag, 29 mei 2012 16:47

Op 29 mei 2012 is een kleine asteroïde om 09u07 Belgische tijd op een afstand van slechts 14 440 kilometer langs de Aarde gevlogen. Dat is dichter dan dat navigatie- en communicatiesatellieten zich bevinden in hun baan om de Aarde. Het hemellichaam, dat de naam ‘2012 KT42’ draagt, is niet groter dan tien meter en werd pas op 28 mei 2012 ontdekt door sterrenkundigen van de Mount Lemmon-sterrenwacht in Arizona, USA.

Een nadere blik op Centaurus A

woensdag, 16 mei 2012 16:30

Deze nieuwe opname van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht toont het vreemde sterrenstelsel Centaurus A. Met een totale belichtingstijd van meer dan vijftig uur is dit waarschijnlijk de langst belichte opname die ooit van dit merkwaardige en spectaculaire object is gemaakt. Bij de opname is gebruik gemaakt van de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla, in Chili.

Vanop het Uchinoura Space Center in Japan wordt de Japanse ruimtesonde Nozomi gelanceerd. Door een technisch probleem slaagde men er niet in op het ruimtetuig op weg te brengen naar de planeet Mars. Uiteindelijk kon Nozomi enkele jaren later toch beginnen aan zijn reis naar Mars maar door problemen met de motoren vloog de ruimtesonde in een verkeerde hoek naar Mars. Op 14 december 2003 bereikte Nozomi uiteindelijk de planeet Mars. Foto: JAXA