Verrassende spiraalstructuur ontdekt met ALMA

woensdag, 10 oktober 2012 19:27

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) hebben astronomen een totaal onverwachte spiraalstructuur ontdekt in het materiaal rond de oude ster R Sculptoris. Het is voor het eerst dat rond een rode reuzenster zowel een bolvormige buitenschil als een daarbinnen gelegen spiraalstructuur is ontdekt. Het is ook voor het eerst dat astronomen zo’n spiraal ruimtelijk in kaart konden brengen.

Scherpste opname ooit van Pluto

donderdag, 27 september 2012 09:54

Astronomen zijn er in geslaagd om tot op heden de scherpste opname te maken van de dwergplaneet Pluto en zijn grootste maan Charon. De opname (zie boven) kon worden gemaakt nadat men een reeks van 'snapshots' had gemaakt met het nieuwe Differential Speckle Survey Instrument (DSSI) dat een onderdeel is van de achter meter grote Gemini North telescoop op Hawaï.

De kleurenpracht van een kosmische zeemeeuw

woensdag, 26 september 2012 11:43

Deze nieuwe opname van de ESO-sterrenwacht op La Silla toont een gedeelte van een stellaire kraamkamer die de bijnaam Zeemeeuwnevel draagt. Deze gaswolk, die formeel Sharpless 2-292 heet, lijkt qua vorm een beetje op de kop van een meeuw. Zijn rode gloed wordt veroorzaakt door de energierijke straling van een zeer hete, jonge ster die zich in zijn hart schuilhoudt.

Ruimtetelescopen zien verste sterrenstelsel

donderdag, 20 september 2012 11:34

Sterrenkundigen hebben met behulp van de Spitzer en Hubble ruimtetelescopen mogelijk het jongste, en hierdoor ook het verste, sterrenstelsel tot op heden ontdekt. Het sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van 13 miljard lichtjaar en zoals dit nu wordt waargenomen is het amper 500 miljoen jaar oud.

Een hemelse heksenbezem?

woensdag, 12 september 2012 09:48

Een nieuwe opname van de ESO-sterrenwacht op La Silla (Chili) toont de Potloodnevel. Deze merkwaardige wolk van gloeiend gas maakt deel uit van een enorme ring van puin die het overblijfsel is van een supernova-explosie die ongeveer 11.000 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Deze detailrijke foto is gemaakt met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop.

Een sterrenhoop met een geheim

woensdag, 05 september 2012 11:22

Een nieuwe opname van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili toont de spectaculaire bolvormige sterrenhoop Messier 4. Deze bal van tienduizenden oude sterren is een van de meest nabije en best bestudeerde bolhopen. Recent onderzoek laat zien dat een van zijn sterren vreemde eigenschappen heeft: hij lijkt uit de fontein van de eeuwige jeugd te hebben gedronken.

ALMA boekt zoet resultaat

vrijdag, 31 augustus 2012 12:05

Een team van astronomen heeft met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) suikermoleculen ontdekt in het gas rond een jonge, zonachtige ster. Het is voor het eerst dat er in de ruimte rond zo’n ster suiker is gedetecteerd. De ontdekking laat zien dat de bouwstenen voor leven op het juiste moment op de juiste plek aanwezig zijn om te worden opgenomen door planeten die zich rond de ster vormen.

Astronomen ontdekken bijna exacte kopieën van ons Melkwegstelsel

donderdag, 23 augustus 2012 17:39

Astronomen zijn er in geslaagd om iets te zien wat ze nog nooit eerder hebben gezien. Zo heeft men voor het eerst twee groepjes sterrenstelsels ontdekt die opvallend veel gelijken op ons eigen Melkwegstelsel en zijn naaste begeleiders. Niet dat ons spiraalvormig Melkwegstelsel een uitzondering is maar een sterrenstelsel ontdekken met dezelfde begeleiders als 'onze' Magelhaense Wolken bleek zeer moeilijk te zijn.

De helderste sterren zijn niet alleen

vrijdag, 27 juli 2012 05:48

Nieuw onderzoek met ESO’s Very Large Telescope (VLT) heeft uitgewezen dat de meeste zeer heldere, zware sterren, die bepalend zijn voor de evolutie van een sterrenstelsel, niet alleen zijn. Bijna driekwart van deze sterren – veel meer dan tot nu toe gedacht – blijkt een nabije begeleidende ster te hebben. Verrassend genoeg ondergaan de meeste van deze paren ook ontwrichtende interacties, zoals massa-overdracht van de ene ster naar de andere.

Spitzer ontdekt kleine hete exoplaneet

donderdag, 19 juli 2012 11:28

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse Spitzer ruimtetelescoop een exoplaneet ontdekt die mogelijk veel kleiner is dan de Aarde. Het kleine hemellichaam zou slechts tweederde zo groot zijn als onze planeet (diameter van 8 400 kilometer). De kandidaat exoplaneet kreeg de naam 'UCF-1.01' en bevindt zich op slechts 33 lichtjaar van ons vandaan. Hierdoor krijgt dit hemellichaam ook meteen te eretitel van meest nabije aard-achtige exoplaneet.

Dit gebeurde vandaag in 2005