84 miljoen sterren en het tellen gaat door

woensdag, 24 oktober 2012 10:08

Aan de hand van een multi-gigapixel-opname van de VISTA infrarood-surveytelescoop van de ESO-sterrenwacht op Paranal heeft een internationaal team van astronomen een catalogus samengesteld van 84 miljoen sterren in het centrale deel van de Melkweg. Dit reusachtige gegevensbestand bevat meer dan tien keer zoveel sterren als eerdere onderzoeken en helpt onze kennis van ons thuisstelsel flink vooruit.

Europese ruimtetelescoop gaat op 'superaardes' jagen

zaterdag, 20 oktober 2012 22:34

Het Europese ruimtevaartagentschap ESA heeft laten weten dat het in 2017 een kleine ruimtetelescoop in de ruimte wil brengen die specifiek gaat jagen op zogenaamde 'superaardes'. Superaardes zijn rotsachtige planeten met een vast oppervlak die zich in banen rondom andere sterren bevinden met een massa groter dan de Aarde maar kleiner dan die van Uranus of Neptunus.

Planeet opgespoord bij naburige ster Hot!

woensdag, 17 oktober 2012 05:12

Europese astronomen hebben een planeet van ongeveer één aardmassa opgespoord die rond een ster van het nabije Alfa Centauri-stelsel draait. Het is de lichtste exoplaneet die tot nu toe bij een zonachtige ster is ontdekt. De planeet is gedetecteerd met het instrument HARPS van de 3,6-meter telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla, Chili.

Exoplaneet heeft vier zonnen

maandag, 15 oktober 2012 20:56

Twee amateurs, Kian Jek uit San Fransisco en Robert Gagliano uit Arizona, hebben met behulp van de website 'planethunters.org' een exoplaneet ontdekt die deel uitmaakt van een viervoudig stersysteem. De planeet, PH-1, heeft een massa vermoedelijk tussen de twintig en vijftig aardmassa’s en is 5 000 lichtjaar van de Aarde verwijderd.

Exoplaneet bevat wellicht veel diamant

vrijdag, 12 oktober 2012 00:38

Wetenschappers van de universiteit van Yale hebben een sterk vermoeden dat de exoplaneet 55 Cancri e voor een groot deel bestaat uit diamant. Deze exoplaneet is tweemaal zo groot als de Aarde en heeft een massa die acht maal zo groot is als onze planeet. Hierdoor behoort deze exoplaneet officieel ook tot de 'superaardes'.

Verrassende spiraalstructuur ontdekt met ALMA

woensdag, 10 oktober 2012 19:27

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) hebben astronomen een totaal onverwachte spiraalstructuur ontdekt in het materiaal rond de oude ster R Sculptoris. Het is voor het eerst dat rond een rode reuzenster zowel een bolvormige buitenschil als een daarbinnen gelegen spiraalstructuur is ontdekt. Het is ook voor het eerst dat astronomen zo’n spiraal ruimtelijk in kaart konden brengen.

Scherpste opname ooit van Pluto

donderdag, 27 september 2012 09:54

Astronomen zijn er in geslaagd om tot op heden de scherpste opname te maken van de dwergplaneet Pluto en zijn grootste maan Charon. De opname (zie boven) kon worden gemaakt nadat men een reeks van 'snapshots' had gemaakt met het nieuwe Differential Speckle Survey Instrument (DSSI) dat een onderdeel is van de achter meter grote Gemini North telescoop op Hawaï.

De kleurenpracht van een kosmische zeemeeuw

woensdag, 26 september 2012 11:43

Deze nieuwe opname van de ESO-sterrenwacht op La Silla toont een gedeelte van een stellaire kraamkamer die de bijnaam Zeemeeuwnevel draagt. Deze gaswolk, die formeel Sharpless 2-292 heet, lijkt qua vorm een beetje op de kop van een meeuw. Zijn rode gloed wordt veroorzaakt door de energierijke straling van een zeer hete, jonge ster die zich in zijn hart schuilhoudt.

Ruimtetelescopen zien verste sterrenstelsel

donderdag, 20 september 2012 11:34

Sterrenkundigen hebben met behulp van de Spitzer en Hubble ruimtetelescopen mogelijk het jongste, en hierdoor ook het verste, sterrenstelsel tot op heden ontdekt. Het sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van 13 miljard lichtjaar en zoals dit nu wordt waargenomen is het amper 500 miljoen jaar oud.

Een hemelse heksenbezem?

woensdag, 12 september 2012 09:48

Een nieuwe opname van de ESO-sterrenwacht op La Silla (Chili) toont de Potloodnevel. Deze merkwaardige wolk van gloeiend gas maakt deel uit van een enorme ring van puin die het overblijfsel is van een supernova-explosie die ongeveer 11.000 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Deze detailrijke foto is gemaakt met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop.

Dit gebeurde vandaag in 1989