NGC 6872 is de grootste!

vrijdag, 11 januari 2013 14:39

Uit gegevens afkomstig van de Amerikaanse Galaxy Evolution Explorer (GALEX) satelliet blijkt dat het sterrenstelsel NGC 6872 het grootste spiraalstelsel is van allemaal. Het stelsel, dat gekenmerkt wordt door twee opvallende 'armen', strekt zich over een afstand van meer dan 522 000 lichtjaar uit. NGC 6872 is dan ook vijf keer zo groot als ons Melkwegstelsel.

Nieuw VISTA-kiekje van sterrenhoop 47 Tucanae

donderdag, 10 januari 2013 11:00

Deze nieuwe infraroodopname van ESO’s VISTA-telescoop geeft een buitengewoon detailrijk beeld van de bolvormige sterrenhoop 47 Tucanae. Deze sterrenhoop telt miljoenen sterren en zijn kern bevat veel exotische exemplaren met ongewone eigenschappen. Het onderzoek van sterrenhopen als 47 Tucanae kan ons leren begrijpen hoe zulke buitenbeentjes ontstaan en elkaar beïnvloeden.

Planetoïde Apophis vliegt langs de Aarde

donderdag, 10 januari 2013 08:36

In de nacht van woensdag 9 op donderdag 10 januari 2013 is de 325 meter grote asteroïde Apophis op een afstand van ongeveer 14,5 miljoen langs de Aarde gevlogen. Op het moment van de kortste passage haalde Apophis een helderheid van magnitude 19,7. Hierdoor kon de ‘rotsblok’ niet met het blote oog of met kleine telescopen worden waargenomen.

Planetoïdengordel ontdekt rondom Wega

woensdag, 09 januari 2013 14:25

Astronomen hebben met behulp van de Europese Herschel en de Amerikaanse Spitzer ruimtetelescoop een planetoïdengordel ontdekt rondom de ster Wega. Wega is een heldere ster in het sterrenbeeld Lier en is één van de drie sterren in de Zomerdriehoek. De ontdekking van de planetoïdengordel werd deze week bekendgemaakt op de 221ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Californië.

Ons sterrenstelsel telt miljarden 'hete Aardes'

dinsdag, 08 januari 2013 16:31

Astronomen zijn aan de hand van gegevens, afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop, tot de conclusie gekomen dat 17 procent van alle sterren in het bezit zijn van een planeet ter grootte van de Aarde die zich in een omloopbaan bevindt die kleiner is dan die van Mercurius. Aangezien er zich in ons sterrenstelsel, de Melkweg, 100 tot 200 miljard sterren bevinden, resulteert dit dus in 17 tot 34 miljard zogenaamde 'hete Aardes'.

Astronoom ontdekt zes exokometen

dinsdag, 08 januari 2013 10:11

Tijdens de 221ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Californië heeft astronoom Barry Welsh bekendgemaakt dat hij bij zes sterren aanwijzingen gevonden heeft voor het bestaan van kometen. Eerder hadden sterrenkundigen bij vier andere sterren ook al zogenaamde 'exokometen' ontdekt waarbij rondom één ster, Bèta Pictoris, ook minstens één grote exoplaneet draait.

Marsmeteoriet bevat opvallend veel water

vrijdag, 04 januari 2013 10:40

Een internationaal team van wetenschappers is tot de vaststelling gekomen dat de onlangs ontdekte meteoriet NWA 7034 wellicht uit korstgesteente van de planeet Mars bestaat. Het 320 gram zware stuk 'ruimtesteen' werd in 2011 gevonden in Marokko en is waarschijnlijk 2,1 miljard jaar geleden na een inslag losgebroken. Wat deze meteoriet bijzonderder maakt, is dat deze aanzienlijk meer water bevat dan andere ontdekte Marsmeteorieten.

ALMA werpt licht op planeet-vormende gasstromen

maandag, 31 december 2012 13:09

Astronomen hebben met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) een cruciaal stadium in de geboorte van reuzenplaneten waargenomen: enorme gasstromen die een leemte in de materieschijf rond een jonge ster overbruggen. Vermoed wordt dat zulke stromen, die nog nooit eerder rechtstreeks zijn waargenomen, worden veroorzaakt door grote planeten die aangroeien door gas uit hun omgeving op te slokken.

Astronomische ontdekkingen van 2012 Hot!

dinsdag, 25 december 2012 20:36

Het jaar 2012 was voor astronomen opnieuw een fantastisch jaar vol met bijzondere ontekkingen. Dankzij deze ontdekkingen wordt het opnieuw duidelijk dat we het heelal nog steeds niet helemaal kennen en dat er nog heel wat bijzonders te ontdekken valt. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest spraakmakende en belangrijkste astronomische ontdekkingen van 2012.

Asteroïde slaat in 2040 niet in op de Aarde

zondag, 23 december 2012 21:12

Het zijn geen leuke tijden voor doemdenkers en liefhebbvers van de ‘apocalyps’. Nadat de Aarde uiteindelijk op vrijdag 21 december 2012 niet verging laat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA nu weten dat de asteroïde 2011 AG5 geen gevaar meer vormt voor de Aarde. Aanvankelijk leek er een kleine kans te bestaan dat het object in 2040 zou botsen met onze planeet.

Dit gebeurde vandaag in 1999