Uitzonderlijk zwaar zwart gat in klein sterrenstelsel

donderdag, 29 november 2012 10:20

Een internationaal team van astronomen, waaronder enkele Nederlanders, heeft ontdekt dat zich in de kern van het kleine sterrenstelsel NGC 1277 een uitzonderlijk zwaar zwart gat bevindt. Het zwarte gat neemt maar liefst veertien procent van de totale massa van het sterrenstelsel voor zijn rekening terwijl het massa-aandeel van zwarte gaten in de meeste sterrenstelsels vaak nog niet 0,1 procent bedraagt.

Zwart gat stoot recordhoeveelheid materie uit

woensdag, 28 november 2012 11:10

Astronomen hebben met behulp van ESO’s Very Large Telescope (VLT) een quasar ontdekt die materie uitstoot met een kracht die zeker vijf keer groter is dan wat ooit is waargenomen. Quasars zijn de extreem heldere kernen van sterrenstelsels, die door superzware zwarte gaten worden aangedreven. Veel quasars stoten kolossale hoeveelheden materie uit, en deze uitstoot speelt een sleutelrol bij de evolutie van sterrenstelsels.

Dwergplaneet Makemake heeft geen atmosfeer

donderdag, 22 november 2012 16:07

Astronomen hebben drie telescopen van de ESO-sterrenwachten in Chili gebruikt om de dwergplaneet Makemake te observeren terwijl deze voor een verre ster langs schoof. De waarnemingen gaven astronomen voor het eerst de kans om te controleren of Makemake een atmosfeer heeft. Deze ijskoude wereld volgt een baan in het buitengebied van het zonnestelsel en verwacht werd dat hij net zo’n atmosfeer heeft als Pluto (eso0908).

Verste sterrenstelsel ooit ontdekt

vrijdag, 16 november 2012 14:56

Een internationaal team van astronomen heeft met behulp van de Hubble en Spitzer ruimtetelescopen het verste sterrenstelsel tot nu toe ontdekt. Het sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van 13,3 miljard jaar wat dus wil zeggen dat het 420 miljoen jaar na de oerknal is ontstaan. Het licht van dit sterrenstelsel heeft er dus 13,3 miljard jaar over gedaan om ons te bereiken.

Missie planetenjager wordt verlengd

vrijdag, 16 november 2012 00:13

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat de missie van de Kepler ruimtetelescoop volbracht is en het project met vier jaar verlengd wordt. Kepler speurt naar planeten rondom andere sterren en heeft de afgelopen jaren al meer dan 2 300 kandidaat exoplaneten opgespoord waarvan ongeveer honderd bevestigd zijn als echte planeten.

Verdwaald in de ruimte: solitaire planeet ontdekt?

woensdag, 14 november 2012 10:09

Met behulp van ESO’s Very Large Telescope en de Canada-France-Hawaii Telescope hebben astronomen een hemellichaam ontdekt dat zeer waarschijnlijk een planeet is die zonder moederster door de ruimte zwerft. Dit is de spannendste solitaire planeetkandidaat tot nu toe. Met een afstand van ongeveer honderd lichtjaar staat hij betrekkelijk dichtbij, en doordat er in zijn omgeving geen heldere ster te bekennen is, heeft het onderzoeksteam zijn atmosfeer nauwkeurig kunnen onderzoeken.

Kosmische sproeiers verklaard

vrijdag, 09 november 2012 05:52

Astronomen die gebruik maken van ESO’s Very Large Telescope hebben in een van de meest opvallende planetaire nevels een om elkaar cirkelend sterrenpaar ontdekt. Deze ontdekking bevestigt een veelbesproken theorie over het symmetrische karakter van het materiaal dat de ruimte in wordt geslingerd. Het resultaat wordt op 9 november 2012 in het tijdschrift Science gepubliceerd.

Bijzondere superaarde ontdekt Hot!

donderdag, 08 november 2012 15:37

Sterrenkundigen hebben een nieuwe zogenaamde 'superaarde' ontdekt die volgens de ontdekkers zich in de leefbare zone bevindt rond zijn moederster. Superaardes zijn planeten die iets groter zijn dan de Aarde. De bijzondere exoplaneet draait rondom de ster HD 40307 en maakt deel uit van een planetenstelsel van zes planeten. Wat de superaarde nog meer doet opvallen is dat deze zich 'slechts' op een afstand van 42 lichtjaar van de Aarde bevindt. In de sterrenkunde is dit 'vlakbij'.

Komeet Hergenrother valt uit elkaar

zaterdag, 03 november 2012 10:20

De periodieke komeet 168P/Hergenrother is momenteel bezig met uit elkaar te vallen. Astronomen en amateur-astronomen hebben de afgelopen weken enkele opvallende uitbarstingen van de komeet waargenomen waardoor men er vrijwel zeker van is dat de kern van het hemelobject in verschillende stukken uiteen is gevallen.

Oude en nieuwe sterren?

donderdag, 01 november 2012 12:16

Dit kleurrijke beeld van de bolvormige sterrenhoop NGC 6362 is vastgelegd door de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla (Chili). Samen met een nieuwe opname van het centrale deel, gemaakt door de Hubble-ruimtetelescoop van NASA en ESA, geeft de nieuwe foto het beste beeld dat ooit van deze vrij onbekende sterrenhoop is verkregen.

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van het Amerikaanse onbemande Apollo 5 ruimtetuig. Dit was de eerste onbemande testmissie uit het Apollo Maanprogramma waarbij de Apollo Lunar Module in de ruimte werd gebracht. De missie duurde 11 uur en 10 minuten en had als doel om de Maanlander en zijn raketmotor te testen. Foto: NASA