Het waarnemen van kometen

De prachtige komeet McNaught gefotografeerd in 2007

Heldere kometen zijn vaak de mooiste objecten om op te zoeken aan de nachtelijke hemel. Heldere kometen zijn ook vaak erg spectaculair en kennen veel details. De beste kometen kunnen het sterpatroon verstoren met hun stofstaart die zich over een groot deel van de hemel uitstrekt.

Het vinden van de komeet en herkennen van de eigenschappen

Komeet C/2011 L4 PANSTARRS

Vooreerst dienen we te weten of er kometen zichtbaar zijn vanaf uw locatie en waar deze te vinden zijn. Door middel van planetariumprogramma's kom je al een eind verder, meestal zijn in deze programma's functies voorzien welke de zichtbare kometen op het scherm kan aanduiden zodat je daar sterrenkaarten van kunt afdrukken voor de waarneming een stuk eenvoudiger te maken. Echter dien je de komeetlijst in het planetairumprogramma regelmatig bijwerken via het internet om een zo ook de recentste komeetgegevens op te halen. Ook op internet kan je handige sites vinden met zoekkaartjes en efemeriden van de zichtbare kometen.

Interessante eigenschappen van kometen voor het waarnemen

Er zijn nog meer details verborgen binnen de coma die op het eerste zicht niet meteen opvallen, wanneer we even aanhalen wat je nog kunt zien maak je meer kans om deze ook te kunnen zien. Dit is dan ook voornamelijk van toepassing op een actieve of heldere komeet. In dit artikel wordt een kort overzicht gegeven.

Magnitudeschattingen van kometen

De komeet West (C/1975 V1), waargenomen in 1975

Dit is het gebied waar de amateurwaarnemers in kunnen bijdragen op wetenschappelijk vlak. Als je ervaring hebt in het waarnemen van variabele sterren dan zal de magnitudeschattingen van kometen normaal geen probleem mogen zijn. Voor een beginnend waarnemer kan het ingewikkeld lijken maar met een beetje oefening kan je in geen tijd wetenschappelijke gegevens bekomen. Er zijn diverse methodes zoals de in - uit methode, de uit - uit methode, gewijzigde uit methode en de Beyer of extrafocale uitstervingsmethode. In dit artikel gaan we 1 methode bespreken: de in - uit methode.

Komeetstaarten

Komeet Lulin in 2009

De staart van een komeet is één van de meest distinctieve eigenschappen dat in het geheugen opkomt wanneer men het woord komeet zegt. Kometen hebben twee soorten staarten: stofstaarten en gasstaart. Deze twee soorten verduidelijken we in dit artikel.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt een onbemande Saturn IB raket gelanceerd (AS 203). Deze lancering maakte deel uit van een reeks onbemande testvluchten in het kader van het Apollo Maanprogramma. Het doel van deze testmissie was om de S-IVB rakettrap te testen die later zou gebruikt worden om mensen naar de Maan te brengen. Zo zou deze rakettrap in de ruimte meerdere malen tot ontbranding worden gebracht. De test bleek uiteindelijk zeer succesvol te zijn. Foto: NASA