Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 50 Messier 50 Foto: Siggi Kohlert

M50 is een open sterrenhoop in het wintersterrenbeeld Monoceros (Eenhoorn). De cluster staat op een afstand van ongeveer 3 200 lichtjaar en heeft een werkelijke diameter van 20 lichtjaar. De leeftijd van M50 wordt geschat op ongeveer 80 miljoen jaar.

Sterrenbeeld: Monoceros

Monoceros

M50 werd op 5 april 1772 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier. Het is wel mogelijk dat de astronoom Cassini het object reeds enkele jaren voor Messier had waargenomen maar daarover bestaat enige twijfel.

Onder goede omstandigheden is het mogelijk om deze open sterrenhoop met het blote oog waar te nemen, maar in onze streken is dit waarschijnlijk onmogelijk. In een zoeker van een telescoop of binoculair zijn er reeds enkele zwakke sterretjes zichtbaar maar enkel in een telescoop toont M50 zijn ware aard.

Dit gebeurde vandaag in 2009

Op het Canarische eiland La Palma wordt de Gran Telescopio Canarias plechtig ingehuldigd door koning Juan Carlos I van Spanje. De spiegeltelescoop heeft diameter van 10,4 meter en bevindt zich op het 2400 meter hoge Observatorium Roque de los Muchachos waar zich ook tal van andere telescopen op bevinden. Het kostte zeven jaar en 130 miljoen euro om hem te bouwen. Het project project is een samenwerkingsverband van verschillende instituten uit Spanje, Mexico en de Universiteit van Florida.

NGC 4449 is een opmerkelijk sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden). Wanneer je dit stelsel bestudeert, kan je een grote gelijkenis opmerken met de bekende Grote Magelhaanse Wolk. Zo…