Kijker en montering voor deep-sky fotografie

Geschreven door Christophe Bogaert

Astrofotografie met de telescoop hoeft zich niet te beperken tot enkel de Zon, Maan en planeten. Wie over een montering met volgmoter beschikt kan ook proberen om sterrenstelsels, nevels, kometen en andere deep-sky objecten vast te leggen op foto.

Telescoop

In principe kan men elk type kijker gebruiken voor aan deep-sky fotografie te doen. Voornamelijk de lichtwinst is belangrijk, hoe groter de diameter hoe zwakker de objecten die men kan fotograferen. De beste telescopen zijn apochromatische refractors, maar deze zijn groot, zwaar en duur. Meer ervaren astrofotografen verkrijgen zeer mooie beelden met 10 à 15-cm apo's, gecombineerd met grote CCD-chips. Een beginner heeft waarschijnlijk meer nut aan een goedkopere Newton of een iets duurdere Schmidt-Cassegrain. Het nadeel van deze laatsen is de lange brandpuntsafstand, wat niet ideaal is voor grote nevels, sterrenstelsels en andere deep-sky objecten te fotograferen. Dit kan verholpen worden door een 'focal reducer' (brandpuntsverkorter) of de camera in het primaire brandpunt te plaatsen (enkel mogelijk met bepaalde modellen van Celestron). Beste koop is waarschijnlijk een, goed gecollimeerde, Newton met een openingsverhouding van f/4 of f/6.

Montering

Voornamelijk de montering is belangrijk. Men gebruikt best een equatoriale montering, aangezien azimutale last hebben van field-rotation (het beeldveld dat kantelt doordat de Aarde rond zijn as draait) bij lange belichtingen. De montering heeft ook een volgmoter nodig, net zoals een nauwkeurige poolafstelling. Een goede keuze als montering is de GP-DX van Vixen of de EQ6 van Syntha (wordt verkocht onder de merknamen Skywachter en Orion). Gevorderde fotografen, met een groot budget, hebben waarschijnlijk meer baat bij de AP600 en AP900 GTO van AstroPhysics (wachtlijst van 3 jaar!) of een G41 van Gemini. In het algemeen geldt: hoe groter de vergroting en/of hoe langer de belichting hoe nauwkeuriger de volging moet zijn.

De GP-DX van Vixen, een goede montering voor astrofotografie

De Engelse astronoom John Russel Hind ontdekt de planetoïde 8 Flora. Deze planetoïde bevindt zich gemiddeld ongeveer 2,2 astronomische eenheden van de zon en is ongeveer 136×136×113 kilometer groot. Vanaf de Aarde gezien kan deze planetoïde tijdens opposities een magnitude van gemiddeld +8,7 bereiken. Tijdens gunstige opposities, wanneer de planetoïde zich in de buurt van haar perihelium bevindt, kan de helderheid oplopen tot +7,9.

M57 is ongetwijfeld de bekendste planetaire nevel die elke keer opnieuw wordt waargenomen door zowel beginnende als gevorderde amateur-astronomen. Deze prachtige nevel in het sterrenbeeld Lyra (Lier) is een restant…