Radioastronomie

Wat is radioastronomie?

Radio telescopen bij zonsopgang.

Wanneer je luistert naar de radio, met de GSM aan het bellen bent of als je televisie kijkt gebruik je een apparaat dat radiogolven ontvangt. radiogolven zijn een vorm van elektromagnetische radiatie, net zoals het visueel licht dat je met de ogen ziet. Het verschil in radiogolven is dat ze een langeregolflengte hebben en lagere frequentie hebben dan visueel licht, ze dragen ook minder energie met zich mee.

Wat zijn radiotelescopen?

Radiotelescopen

Om radiogolven te ontdekken, gebruiken de wetenschappers grote parabolische 'schotels', gelijkaardig aan de veel kleinere satellietschotels die algemeen in vele huishoudens worden gebruikt om satelliettelevisie te ontvangen. Momenteel zijn de grootste parabolische radioschotels in de wereld de 305m diameter radiotelescoop van Aricebo, in Puerto Rico, en de 100m diameter radioantenne van Effelsburg, in Bonn, Duitsland.

Het Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

NGC 40 werd ontdekt in 1788 door de Duits-Britse astronoom William Herschel en is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Cepheus. Dit deep-sky object, dat ook gekend is onder de…