Radioastronomie

Wat is radioastronomie?

Radio telescopen bij zonsopgang.

Wanneer je luistert naar de radio, met de GSM aan het bellen bent of als je televisie kijkt gebruik je een apparaat dat radiogolven ontvangt. radiogolven zijn een vorm van elektromagnetische radiatie, net zoals het visueel licht dat je met de ogen ziet. Het verschil in radiogolven is dat ze een langeregolflengte hebben en lagere frequentie hebben dan visueel licht, ze dragen ook minder energie met zich mee.

Wat zijn radiotelescopen?

Radiotelescopen

Om radiogolven te ontdekken, gebruiken de wetenschappers grote parabolische 'schotels', gelijkaardig aan de veel kleinere satellietschotels die algemeen in vele huishoudens worden gebruikt om satelliettelevisie te ontvangen. Momenteel zijn de grootste parabolische radioschotels in de wereld de 305m diameter radiotelescoop van Aricebo, in Puerto Rico, en de 100m diameter radioantenne van Effelsburg, in Bonn, Duitsland.

Inauguratie van de Nederlandse Dutch Open Telescope (DOT) zonnetelescoop op het Canarische eiland La Palma. De Dutch Open Telescope is een reflectortelescoop met een 45 centimeter grote hoofdspiegel dat wordt gebruikt voor onderzoek van de Zon. Deze telescoop werd voorzien van zes camera's elk met een verschillende filter die allemaal tegelijk kunnen gebruikt worden waardoor men de Zon kan bestuderen in verschillende golflengten.

M45 is waarschijnlijk de meest bekende open sterrenhoop. Dit object bevindt zich in het sterrenbeeld Taurus (Stier) en is zelfs in zwaar lichtvervuilde streken zichtbaar met het blote oog. M45,…