Observatoria wereldwijd

CSIRO 64 m Dish Parkes (Australië)

CSIRO's Parkes radio telescope

Sinds de ontwikkeling van de radio medio de jaren 1890, waren uitvinders zoals Nikola Tesla (1856-1943) en Guglielmo Marconi (1874-1937) ervan overtuigd dat men radio signalen uit het zonnestelsel kon ontvangen. Het duurde echter tot 1933 voordat de Amerikaanse radio ingenieur Karl Jansky (1905-1950) met zijn 30 m buizen-antenne "radio ruis" detecteerde vanuit het centrum van de Melkweg, ons sterrenstelsel. Radio astronomie was geboren en deze nieuwe subtak van de sterrenkunde werd snel uitgebaat door de Amerikaanse fysicus John Krauss (1910-2004) en de Amerikaanse amateur-astronoom Grote Reber (1911-2002).

Milroy Observatory (Australië)

De auteur poseert met amateur-astronoom en Milroy-eigenaar David Baker bij de goed uitgeruste sterrenwacht op het 1000 ha grote privé domein. Milroy observatory beschikt over een 6,7 m diameter koepel en de nodige satelliet- en internet verbindingen

Vanaf 1788 werd Terra Australis, het huidige Australië, als Brits grondgebied opgeëist en werden diverse nederzettingen opgezet in de eerste kolonie van New south Wales. Teneinde weersvoorspellingen en nauwkeurige tijdsbepalingen uit te voeren voor de chronometers aan boord van de schepen van de Britse Marine, volgden sterrenwachten in Victoria (1853), Sydney (1856), Melbourne (1870) en Perth (1896).

Observatorio de Sierra Nevada (Spanje)

Het Observatorio de Sierra Nevada (OSN) in Spanje

De wortels van de moderne sterrenkunde in Andalusië, Spanje’s zuidelijkste autonome regio, liggen bij de samenwerking van Spaanse astronomen met hun collega’s van de Jesuït universiteit te Georgetown (JUG) nabij Washington D.C. in de VSA. In 1902 werd een sterrenwacht opgericht op de universiteitscampus van Cartuja ten noorden van Granada. Medio de jaren '50 bleek de urbanisatie en de ermee gepaard gaande lichtvervuiling een probleem en keken de astronomen uit naar een nieuwe donkere locatie in de nabij gelegen Sierra Nevada bergketen.

Tijd van komen en tijd van gaan: twee eeuwen tijdbal

Sinds 28 oktober 1833 dient de rode tijdbal op de Octagon Room van Flamsteed House op de sterrenwacht van Greenwich als tijdsreferentie voor de chronometers aan boord van schepen op de rivier Thames

Tijdens mijn recente bezoek aan het Koninklijke Observatorium te Greenwich (ROG – Royal Observatory Greenwich) nabij London viel het me op dat het merendeel van de honderden toeristen weinig of geen oog hadden voor het ritueel van de rode tijdbal, dat zich elke middag om één uur lokale tijd voltrekt. Astronomen kozen voor het uur 01:00 omdat ze vanaf het middaguur bezig waren met hun doorgangsmetingen van de Zon.

Sterrenkunde vanaf Antarctica

De Amundsen-Scott basis herbergt twee telescopen die de kosmische achtergrondstraling waarnemen (BICEP)

Antarctica is het continent rond de Zuidpool en wordt omringd door de Atlantische, Indische en de Stille oceaan. Het is het vijfde grootste continent maar is het koudste en heeft de laagste luchtvochtigheid. Het zuidelijkste continent werd pas in 1820 ontdekt maar inmiddels zijn er een zestigtal (wetenschappelijke) zuidpool stations actief. De eigenlijke landmassa is bedekt met kilometer dikke ijslaag en het Antarctisch plateau, een gebied met een hoogte boven de 3000 meter, is bijna zo groot als Australië.

Great Melbourne Telescope (Australië)

De indrukwekkende Great Melbourne Telescope in 1885

De Great Melbourne Telescope was na de bekende 'Leviathan of Parsonstown' sterrenwacht in de 19de eeuw de tweede grootste telescoop op Aarde. Nadat deze telescoop in Ierland werd gebouwd, werd deze over gebracht naar Australië waar men de telescoop vooral gebruikte voor het waarnemen van nevels. Leer via dit uitgebreid artikel alles over deze indrukkende telescoop en zijn rijke geschiedenis.

Zvjezdano Selo (Kroatië)

De Zvjezdano Selo sterrenwacht in Kroatië

Sinds juni 1991 is de republiek Kroatië, die ooit deel uitmaakte van Joegoslavië, een onafhankelijk land dat in juli 2013 toetrad tot de Europese Unie. Kroatië staat bekend om zijn prachtige nationale natuurparken en als de bakermat van de stropdas (Cravate - Hrvatska). Het Kroatische landschap is zeer gevarieerd met enerzijds het binnenland waar de hoofdstad Zagreb ligt en anderzijds een prachtige rotsachtige kustlijn met bekende steden zoals Zadar, Split en Dubrovnik.

Optical Ground Station (Tenerife)

ESA's Optical Ground Station (OGS)

In 1975 begon een team ingenieurs van de Europese ruimtevaartorganisatie (ESA - European Space Agency) met de ontwikkeling van optische inter-satelliet data communicatie technologie. De behoefte aan een goed uitgerust grondstation leidde in 1995 tot de uitbouw van het Europese Optical Ground Station (OGS) op het del Teide observatorium van het Instituto de Astrofisica de Canarias (IAC) op het Canarische eiland Tenerife. Sindsdien is het grondstation niet meer weg te denken in de activiteiten van Europese astronomen en ruimtevaart ingenieurs.

Wendelstein Sternwarte

De Wendelstein sterrenwacht in de Beierse Alpen

Op 75 kilometer ten zuidoosten van Munchen bevindt zich de 1 838m hoge berg Wendelstein in de Beierse Alpen. Deze berg met twee steile toppen verkreeg zijn naam in 1563, toen de Duitse cartograaf Philipp Apian (1531-1589) de eerste kaart van het gebied uitbracht. In 1801 kwam de berg voor op militaire topografische kaarten en in juli 1804 ondernam de Duitse hofastronoom Ulrich Schiegg (1752-1810) de allereerste expeditie naar de top van de berg. Vandaag de dag bevindt zich op deze berg een astronomisch observatorium en een weerstation.

Extremely Large Telescope (ELT)

Artistieke impressie van de Extremely Large Telescope in Chili.

De Extremely Large Telescope (ELT) is een gigantische telescoop die gebouwd wordt in Chili en ontworpen werd door de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO). De hoofdspiegel van deze telescoop bestaat uit 798 hexagonale segmenten en alles samen heeft deze spiegel een diameter van maar liefst 39 meter. Hierdoor zal de ELT de grootste optische/nabij-infraroodtelescoop ter wereld zijn. Met dit reusachtig sterrenkundig observatorium zou het mogelijk moeten zijn om atmosferen van exoplaneten te bestuderen. Verwacht wordt dat deze telescoop in 2025 voor het eerst naar de sterrenhemel zal gericht worden.

De Engelse astronoom Jeremiah Horrocks beschrijft vanuit zijn huis in Much Hoole in Engeland als eerste de observatie van een Venusovergang. Tijdens een Venusovergang schuift de planeet Venus, vanaf de Aarde gezien, voor de Zon langs. Dit verschijnsel kunnen we enkel zien bij binnenplaneten en is voor astronomen van groot belang aangezien zij hiermee de omvang van het zonnestelsel kon bepalen.

M80, ook gekend als NGC 6093, is een kleine bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). De bolhoop meet slechts 5' in diameter, hoewel hij in werkelijkheid ongeveer even groot…