Indian Space Research Organisation (ISRO)

Logo ISRO.

De Indian Space Research Organisation (ISRO) is de officiële ruimtevaartorganisatie van India. ISRO werd opgericht in 1969 met als bezielende kracht Dr. Vikram Sarabhai en groeide sindsdien uit tot de tegenhanger van het European Space Agency (ESA) en het National Aeronautics and Space Administration (NASA). Naast de ontwikkeling van satellieten die onder andere onze planeet bestuderen, houdt ISRO zich ook bezig met de ontwikkeling van raketten en heeft het al met succes onbemande ruimtevaartuigen naar de maan gestuurd. ISRO liet in 1975 zijn eerste satelliet in de ruimte brengen door Rusland en lanceerde in 1980 voor het eerst een SLV-raket.

ISRO centra: Satish Dhawan Space Centre (SHAR)

Lancering van een GSLV raket.

Het Satish Dhawan Space Centre (SHAR) is de grootste en belangrijkste lanceerbasis van de Indian Space Research Organisation (ISRO). De basis bevindt zich in Sriharikota op 80 kilometer ten noorden van Madras. Het complex heette lange tijd Sriharikota Launching Range maar werd in 2002 hernoemd naar de voormalige directeur van het Indiase ruimtevaartagentschap Satish Dhawan. Sinds oktober 1971 worden vanop deze basis raketten gelanceerd. Vandaag de dag is het SHAR de thuisbasis van de Indiase Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) en Geosynchonous Satellite Launch Vehicle (GSLV) draagraketten. In de toekomst moet deze lanceerbasis een nog grotere rol gaan spelen binnen het Indiase ruimtevaartprogramma aangezien men vanaf deze plaats bemande Indiase ruimtetuigen zal lanceren. Eigenschappen als extra rotatiesnelheid van de Aarde door zijn ligging nabij de evenaar en groot onbewoond gebied maken van dit complex de perfecte lanceerbasis.

In Den Haag wordt Christiaan Huygens geboren. Gedurende zijn leven zal deze vooraanstaande natuur- en sterrenkudige ondermeer de Saturnusmaan Titan ontdekken en is hij de eerste die Saturnus ziet als een planeet met daarrond ringen. In de wiskunde was hij een pionier op vlak van kansrekening en een wegbereider van de differentiaal- en integraalrekening. Naar Christiaan Huygens werd onder andere een planetoïde, een krater op Mars, een berg op de Maan en een ruimtesonde genoemd.

M37, ook gekend als NGC 2099, is een grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) dat een 500-tal leden telt. De leeftijd van deze sterrenhoop, die zich op een…