Canadian Space Agency (CSA)

CSA centra: David Florida Laboratory

Het David Florida Laboratory werd in september 1972 geopend en is de belangrijkste assemblage en testfaciliteit van de Canadian Space Agency (CSA). Dit complex bevindt zich in Shirley's Bay ten westen van Ottowa en werd genoemd naar een pionier van het Canadese ruimtevaartprogramma C. David Florida. Sinds zijn opening is het David Florida Laboratory enkel maar uitgebreid waardoor het vandaag de dag beschikt over tal van testruimten en technische faciliteiten. In het verleden werden naast Canadese satellieten zoals Radarsat-1 in het David Florida Laboratory ook kunstmanen voor Brazilië, Indonesië en Europa getest. Het Britse telecommunicatiebedrijf Inmarsat gebruikt het David Florida Laboratory als zijn belangrijkste faciliteit voor het testen van antennes. Daarnaast liet het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA in dit centrum ook het Orbiter Boom Sensor System ontwikkelen waarmee het hitteschild van de ruimteveren gecontroleerd worden tijdens elke missie. Het David Florida Laboratory is één van de weinige plaatsen op de wereld waar men de simulatie van een lancering en de vijandige omgeving van de ruimte kan nabootsen.

CSA centra: John H. Chapman Space Centre

Het John H. Chapman Space Centre is het hoofdkwartier van het Canadese ruimtevaartagentschap CSA en bevindt zich in Longueuil in de Canadese provincie Quebéc. Dit futuristisch ogende complex is de thuisbasis van de Canadese ruimtevaarders en werd genoemd naar de vader van het Canadese ruimtevaartagentschap John Chapman. Binnenin het John H. Chapman Space Centre bevinden zich controlecentra voor satellieten, het Protein Crystal Growth Mission Support Centre, het Mission Operations Centre (MOC) waarin zich ook de Remote Multi-Purpose Support Room (RMPSR) bevindt en simulatoren voor de ISS-robotarm Canadarm2 en de Mobile Servicing System. Aangezien dit centrum het hoofdkantoor is van de Canadian Space Agency (CSA) bevinden zich hier ook tal van administratieve afdelingen. De bouw van het John H. Chapman Space Centre was in 1992 klaar.

In Den Haag wordt Christiaan Huygens geboren. Gedurende zijn leven zal deze vooraanstaande natuur- en sterrenkudige ondermeer de Saturnusmaan Titan ontdekken en is hij de eerste die Saturnus ziet als een planeet met daarrond ringen. In de wiskunde was hij een pionier op vlak van kansrekening en een wegbereider van de differentiaal- en integraalrekening. Naar Christiaan Huygens werd onder andere een planetoïde, een krater op Mars, een berg op de Maan en een ruimtesonde genoemd.

M19, ook gekend als NGC 6273, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus. Opvallend is dat deze bolhoop zich, in tegenstelling tot de meeste anderen, zich heel dicht bij…