Palmachim Air Force Base

Een lancering vanop de Palmachim lanceerbasis. Een lancering vanop de Palmachim lanceerbasis. Foto: NASA Spaceflight.com

De Palmachim Air Force Base is niet enkel een Israëlische militaire luchtmachtbasis maar het is ook de thuishaven van de Israëlische Shavit draagraket. Deze raketten werden in het verleden gebruikt om Israëlische militaire satellieten met in de ruimte te brengen. Daarnaast kan men vanop deze basis ook militaire Arrow raketten lanceren. Het complex bevindt zich nabij de stad Rishon LeZion en de basis werd genoemd naar de Palmachim kibboets.

De Shavit raket wordt gebruikt om kleine Israëlische vrachten met in de ruimte te brengen en werd tussen 1988 en 2007 al zeven maal gelanceerd vanop de Palmachim Air Force Base. Door zijn ligging aan de Middellandse Zee is deze plaats zeer goed geschikt voor het lanceren van raketten aangezien men geen last heeft van nabijgelegen dorpen en brokstukken geen schade kunnen veroorzaken op land. Tussen 1987 en 2007 zouden er vanop deze basis al meer dan 40 raketten gelanceerd zijn.

Algemene info

Naam lanceercomplex Raket Eerste lancering
IAFTR Arrow  09/08/1990
SH Shavit  19/09/1988

Foto's

Palmachim Air Force BaseLancering van een Shavit raket vanop de Palmachim Air Force Base - Foto: ISA

Drie Nederlandse astronomen ontdekken op het Palomar Observatory de planetoïde 3936 Elst. Deze planetoïde werd genoemd naar de Belgische wis-, natuur- en sterrenkundige Eric Walter Elst die gedurende zijn carrière als astronoom meer dan 3 800 planetoïden heeft ondekt.

M35, ook gekend als NGC 2168, is grote en heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Gemini (Tweelingen). De sterrenhoop bevindt zich op een afstand van ongeveer 2 500 lichtjaar van …