Het Voskhod ruimteprogramma

Voskhod 1

De Voskhod 1 ruimtecapsule wordt met zijn raket overgebracht naar het lanceercomplex

Op 12 oktober 1964 werd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in de toenmalige Sovjet-Unie het eerste bemande ruimtetuig gelanceerd dat meer dan één ruimtevaarder aan boord had. Het Voskhod ruimteprogramma was het antwoord van de Sovjet-Unie op de plannen van het Amerikaanse Gemini ruimteproject. Aan boord van deze eerste bemande Voskhod ruimtecapsule bevonden zich voor het eerst ook niet militairen. Deze missie duurde uiteindelijk niet meer dan één dag aangezien al gauw bleek dat de vijf meter lange Voskhod ruimtecapsule veel te klein was voor drie kosmonauten.

Voskhod 2

Kosmonaut Leonov tijdens 's werelds eerste ruimtewandeling

Na het succes van de eerste bemande Vokhod ruimtemissie werd op 18 maart 1965 een tweede bemande Voskhod capsule in de ruimte gebracht. Ditmaal bevonden er zich twee kosmonauten aan boord van het ruimtetuig en werd voor het eerst in de geschiedenis van de ruimtevaart een ruimtewandeling uitgevoerd. Later zou echter blijken dat deze missie bijna was uitgedraaid in een ramp.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA