Het Voskhod ruimteprogramma

Voskhod 1

De Voskhod 1 ruimtecapsule wordt met zijn raket overgebracht naar het lanceercomplex

Op 12 oktober 1964 werd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in de toenmalige Sovjet-Unie het eerste bemande ruimtetuig gelanceerd dat meer dan één ruimtevaarder aan boord had. Het Voskhod ruimteprogramma was het antwoord van de Sovjet-Unie op de plannen van het Amerikaanse Gemini ruimteproject. Aan boord van deze eerste bemande Voskhod ruimtecapsule bevonden zich voor het eerst ook niet militairen. Deze missie duurde uiteindelijk niet meer dan één dag aangezien al gauw bleek dat de vijf meter lange Voskhod ruimtecapsule veel te klein was voor drie kosmonauten.

Voskhod 2

Kosmonaut Leonov tijdens 's werelds eerste ruimtewandeling

Na het succes van de eerste bemande Vokhod ruimtemissie werd op 18 maart 1965 een tweede bemande Voskhod capsule in de ruimte gebracht. Ditmaal bevonden er zich twee kosmonauten aan boord van het ruimtetuig en werd voor het eerst in de geschiedenis van de ruimtevaart een ruimtewandeling uitgevoerd. Later zou echter blijken dat deze missie bijna was uitgedraaid in een ramp.

Dit gebeurde vandaag in 1916

Overlijden van de Duitse fysicus en astronoom Karl Schwarzschild. Hij werd vooral bekend door de vernoemingen van de schwarzschildstraal en de schwarzschildmetriek. De Schwarzschildradius of -straal is de grensradius of -straal van een rond object vanaf waar de ontsnappingssnelheid gelijk staat aan de snelheid van het licht. In 1915 schreef hij drie verhandelingen: één over kwantumtheorie en twee over algemene relativiteit. Hij correspondeerde in 1915 ook met Albert Einstein.

M100 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de enorme Virgocluster van sterrenstelsels. We bekijken het object van bovenaan waardoor de spiraalstructuur zeer mooi waar te nemen is.…