Meteorieten en inslagkraters

Soorten meteorieten: steen-ijzermeteorieten

Een mooi voorbeeld van een Pallasiet meteoriet

Steenachtige ijzers, die bestaan uit half ijzer en half silicaten, zijn onderverdeeld in twee belangrijke groepen: pallasites en mesosiderites. Deze groep vormt 1% van alle meteorieten die gevonden zijn. Terwijl pallasites worden gevormd aan de grens tussen de metalen kern en de silicaten mantels van gesmolten en gedifferentieerde moederplanetoïde zijn mesosiderites ook steenachtige-ijzers die ongeveer gelijke delen van metaal en silicaten hebben. Deze hebben echter weinig gemeen met de pallasites en waren het resultaat van hevige botsingen in het vroege zonnestelsel.

Soorten meteorieten: ijzermeteorieten

De 1,7 kilogram zware Sikhote Alin meteoriet behoort tot de IIAB groep

Nog een belangrijke soort van meteorieten zijn de ijzermeteorieten. Deze hebben door het ijzergehalte een hoog gewicht, zijn magnetisch en hebben een hoog nikkelgehalte. Doordat deze meteorieten vaak groot en soms fraai gevormd zijn, is deze soort zeer bekend bij het grote publiek. Enkele van de grootste bekende meteorieten die op Aarde warden teruggevonden, zijn dan ook ijzermeteorieten. Ontdek via dit uitgebreid artikel alles over deze soort van meteorieten en hun verschillende classificaties.

Bekende meteorieten

Een van de grotere brokstukken van de Campo del Cielo meteoriet

Meteoriet komt van het Grieks "meteoros” en betekent: "hoog in de lucht". Elke meteoriet die op Aarde terechtkomt, krijgt de geografische plaats als naam. Dit is echter niet altijd evident aangezien meteorieten tijdens hun inslag uit elkaar kunnen vallen en dus over enkele kilometers verspreid kunnen worden. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest bekende meteorieten die op Aarde werden teruggevonden.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Molniya raket de Russische Prognoz 2 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit een hoge elliptische baan om de Aarde bestudeert de 845 kilogram zware satelliet de Zon en haar activiteit.

NGC 7129 is een reflectienevel in het sterrenbeeld Cepheus. Het is een relatief zwakke nevel met een groepje jonge sterren in. Men vermoed dat de sterren in de nevel niet…