Wat is het heelal?

Artistieke impressie van het heelal. Artistieke impressie van het heelal. ESA/C. Carreau

De term heelal of universum heeft vele betekenissen gebaseerd op welke context ze gebruikt worden. In fysische termen is het universum een opsomming van alle materie die bestaat en de ruimte waarin alle gebeurtenissen plaatsvinden of kunnen plaatsvinden. Het deel van het heelal dat gezien of geobserveerd kan worden en zich kan hebben voorgedaan, noemen we het gekende heelal, het zichtbare heelal of het zichtbare universum.

Aangezien kosmische inflatie delen verwijdert van het gehele universum vanaf onze zichtbare horizon, accepteren de meeste kosmologen dat het onmogelijk is om het gehele continuüm te observeren. Ze gebruiken de term "ons universum", dat refereert naar hetgeen gekend is door de mensen. In kosmologische termen is het universum een eindig of oneindig ruimtetijd continuüm waarin alle materie en energie bestaat. Sommige wetenschappers veronderstellen dat er naast ons universum nog meerdere universa kunnen bestaan welke we multiversa noemen.

Meer in deze categorie: Het zichtbare heelal »

Dit gebeurde vandaag in 1957

Lancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische satelliet Spoetnik 1, de eerste satelliet in een baan om de Aarde. Velen zien dit als het begin van de ruimtevaart. De satelliet was een bol van 58 cm, gemaakt van gepolijst aluminium en had een massa van ongeveer 83 kg. Hij had twee radiozenders en hij cirkelde rond onze planeet op een hoogte tussen ongeveer 227 en 945 kilometer.

NGC 4449 is een opmerkelijk sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden). Wanneer je dit stelsel bestudeert, kan je een grote gelijkenis opmerken met de bekende Grote Magelhaanse Wolk. Zo…